Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Monday, September 26, 2005

De Antropologen

afgelopen zaterdag was ik dus op een reünie van de antropologen in Amsterdam en dat was best wel weer leuk. We zijn bij het standbeeld van Andre Hazes op de Albert Cuyp geweest. Daar stonden bierflesjes en lagen bloemen ter ere van de grote volkszanger die veel te vroeg van ons is heengegaan. Daarna hebben we gegeten in een eethuis in de tweede van der Helststraat en dat was ook lekker. Opmerkelijke nieuwtjes waren dat de antropoloog T. intussen op de VU werkt en onderzoek doet naar het joodse verleden in Indonesië en Singapore. Het is erg moeilijk, vertelde hij, om in de joodse gemeenschap in Singapore binnen te dringen om onderzoek te doen. Antropologen noemen dat participerende observatie. De joodse gemeenscahp in Singapore komt oorspronkelijk uit Bagdad en leeft een afgescheiden en teruggetrokken leven. Door de toenemende islamisering wordt het steeds moeilijker om daar te leven.

En een andere studiegenoot J. werkt bij het NOS journaal en is regelmatig op de Gazastrook om reportages en berichten voor te bereiden. Dus dat is ook een interessant leven. Ik heb nog geprobeerd hem ervan te overtuigen dat Hamas fout was en Israel goed. Maar hij heeft een genuanceerder standpunt: "dat Hamas hartstikke fout is, maar ook dat Israël niet per definitie alleen goede besluiten neemt."

En natuurlijk was onze vriendin I. uit Nijmegen aanwezig, die nu als systeembeheerster bij de Gemeente werkt en MCSE is. Toen ik eind jaren 90 eens bij haar en haar man op bezoek in Nijmegen was vertelde ik wat voor werk ik in de IT deed. Zij vertelde dat ze aan het promoveren was en in Senegal onderzoek had gedaan. Na mijn bezoek was ik jaloers op haar omdat ze aan het promoveren was en zei vond mijn leven interessant, omdat ik geld verdiende en geen druk van promoveren moeten meer had. Nu werkt zij ook in de IT en we kwamen afgelopen zaterdag weer tot de conclusie dat dat toch een goede beslissing was geweest.

Maar als je dan weer hoort van collegas die wel iets met hun studie doen, blijft het toch een beetje knagen.

No comments: