Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Saturday, September 29, 2007

Nederlandse Identiteit

Door Keesjemaduraatje
Jullie vragen je af wat de Nederlandse Identiteit nu eigenlijk inhoudt? Dat wil ik natuurlijk graag vertellen. Het WRR rapport daarover kan ik niet gratis downloaden en ik heb geen zin om 38, en nogwat te betalen voor een rapport dat iedereen met een beetje sociaal-culturele opleiding, zelf uit zijn mouw kan schudden. Daarom ga ik maar even van mijzelf uit en vertel hier wat ik met de Nederandse Identiteit heb.
De Nederlander op zich, heeft niet veel met de Nederlandse identiteit. In de Jaren 80 verkondigde de toenmalige premier Lubbers zelfs, dat hij niet veel eerbied voor de Nederlandse vlag heeft. Dat was toen ook een gangbare gedachte. Nederland stond open voor Europa en de rest van de wereld. Vooral de Angelsaksische wereld dan. Het typisch Nederlandse wordt niet benadrukt. Dat verandert zodra je Holland in het Buitenland gaat wonen. Ik ging in 1991 in Duitsland wonen en werd vanaf dat moment als "Holländer" bestempeld. In de omgeving van Bremen is dat een positieve identiteit. Toch had ik me nog nooit Hollander gevoeld en werd er vanaf dat moment toe gedwongen. Dat gaat zo een paar jaar door en dan komt vanzelf de heimwee naar Nederland en de typisch Nederlandse producten zoals daar zijn: Rookworst, Hagelslag, Kroepoek, Volkskrant, Drop, Broodje Kroket, Albert Heijn, Heineken. Als je in Duitsland woont ga je af en toe terug naar Nederland en geniet van deze Nederlandse Waar in volle teugen. Daarna ga je zelfs het Nederlandse Koningshuis weer waarderen. Dat is zeker in mijn geval, die tijdens de Kroning in 1980 zijn steentje heeft bijgedragen, een vreemd verschijnsel.
Op een gegeven moment kwamen er steeds meer Oost-Duitsers naar het Westen en die hebben geen positieve en ook geen negatieve gevoelens tegenover Nederland. Maar die hebben wel de neiging naar onder te trappen. Dan begint het pesten. Als je elke dag moet horen dat je Nederlander bent en dat je dan wel met de caravan gekomen zult zijn en waar je klompen toch zijn en of je nog kaas hebt gegegeten, dan wordt je het Nederlander zijn al gauw spuugzat. Dat komt allemaal door Rudi Carell die op de Duitse TV, uit een soort van belachelijk melige zelfspot, grapjes over Nederland ging maken en die Oost-Duitsers hadden niets beters te doen dan dat na te praten.

Cohen_maximaMijn kinderen gingen naar school en werden daar "Holländer" genoemd. Blijkbaar worden altijd de verschillen benadrukt, in plaats van de gemeenschappelijkheden. Ook kreeg ik steeds meer de neiging om in Nederland te vertellen wat er in Duitsland beter was en in Duitsland te vertellen wat er in Nederland allemaal veel beter geregeld wordt. Je wordt vanzelf een soort zeurende emigrant. Toch was ik op een gegeven moment, na tien jaar, zo goed geintegreerd, dat ik met mijn kinderen Duits sprak en de Duitse Nationalhymne kon zingen.

In 1996 werd het 750-jarig bestaan van ons dorp gevierd en ik zat in het organisatiecomitee. Er werden verschillende stadia in de geschiedenis van het dorp uitgebeeld, onder andere het tijdperk van de "Hollandgänger". Toen gingen arme boeren naar Nederland lopen om daar te werken. Daar werden ze Hannekenmaaiers genoemd. Waarschijnlijk komt daar trouwens de naam Heineken vandaan, maar dat geheel terzijde. Na het feest zei de restauranthouder tegen mij: " Dat vind ik ontzettend goed dat een Holländer als jij je zo voor dit dorp inzet" . Dat was vriendelijk bedoeld, maar ik zag mezelf als dorpsgenoot en niet als Holländer. Na tien jaar wordt je gewoon niet als Duitser gezien.

In 2001 verhuisde ik weer terug naar Nederland en werd door mijn collega's steevast als "de Duitser" gekenschetst. Als ik iets wilde regelen of organiseren, dan was dat typisch Duits, om dat zo formeel te doen of iets te willen vastleggen. Ik dacht dat ik Nederlander was, met een Nederlandse mentaliteit, maar intussen was ik ver af komen te staan van de Nederlandse kenmerken. Op de radio was een programma over de problemen die verpleegsters hebben, als ze vaak mensen zien sterven en welke psychologische hulp daarbij geboden kon worden. Ik keek mijn vrouw eens aan en we zeiden tegen elkaar: " Nederlanders hebben geen echte problemen". In Duitsland werdende asielzoekerscentra in de fik gestoken en marcheerden de neo-nazis door de straten en er is nog steeds een hoge werkloosheid, maar de Nederlanders praten het liefst over ziek zijn. Managers vertellen trots over hun burn-out en de WAO was op dat moment, in 2001, de beste uitkering die je kon hebben. Jammer dat Maxima dat niet als typisch Nederlandse identiteit heeft genoemd. dat is nog eens wat anders dan een koekje bij de thee. Als een managers aan een medewerker iets vraagt om te doen, dan wordt er vaak "nee" gezegd en het wordt geaccepteerd. Dus ook als je vanuit het Buitenland terugkomt naar Nederland, merk je de verschillen.

Vraag aan een Nederlander wat het meest democratische land ter wereld is en 9 van de 10 keer wordt Nederland genoemd. Vraag of Duitsland soms democratischer is en er wordt gelachen. De Nederlander op zich weet helemaal niet wat democratie is. In Nederland is geen gekozen staatshoofd, geen gekozen provinciebestuurder, geen gekozen burgemeester. De scholen worden door vage stichtingen bestuurd. De Raad van Staten is een ondemocratisch instituut en de Koningin heeft veel meer macht dan een doorsnee Nederlander wil weten. De Tweede Kamer kandidaten worden door de partijleiding naar voren geschoven op hele dubieuze criteria, zoals vrouwzijn, Turksheid en Marokkaans zijn. Het liefst alledrie tegelijk. Er is geen districtenstelsel zoals in andere landen, waar de parlementsleden verantwoording moeten afleggen tegenover hun achterban. Dus een typisch Nederlandse identiteit is de slaafse houding naar de bestuurders, de onwetendheid van de burgers en de hypocrisie van de politici. Jammer dat Maxima dat niet van haar leraren heeft geleerd, dan had ze nog eens iets anders kunnen vertellen.

Toch ben ik persoonlijk beledigd door de opmerking dat er geen Nederlandse identiteit zou bestaan. Het is alsof mijn bestaan wordt ontkend. De situatie dat deze opmerking wordt gemaakt door een politieke elite die er geen bezwaar tegen heeft dat Turken en Marokkanen hun eigen paspoort moeten houden en ook nog het Nederlandse staatsburgerschap er aan toevoegen en dan wel respect hebben voor een eigen identiteit van deze prachtvolkeren, maakt het nog wranger. Dat een prinses, die haar eigen Argentijnse identiteit nadrukkelijk niet wil opgeven, deze opmerking maakt is een grote schande en het is volkomen juist dat Geert Wilders deze krankzinnige praatjes als " Multiculturele Prietpraat" heeft afgedaan.

3 comments:

Philippine said...

Goed zo!

alex dee said...

hoe kan je spreken over NEDERLANDSE nationaliteit als je niet eens een Nederlands vlaggetje op je jas mag naaien om te laten zien dat je trots bent op je rood wit blauw?
Dat vraag ik me nog steeds af?
Ik had een tijd lang een bomberjacket met een Canadese vlag op mijn arm. De fascistische linkse rakkers op kraakfeesten etc waren echte SS'rs viel me altijd op. Sneaky naar elkaar fluisteren: Daar...een fascist....wie pakt hem?

Nederland oh Nederland Jij klein kut klote klere land...(Jan Cremer)

Bert van Beers said...

Hebben we een eigen taal?
Ja.
Dan hebben we ook een eigen cultuur.