Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Sunday, February 03, 2008

Het was koud en stormachtig

Goofy_1
Door Keesjemaduraatje

Zaterdag 2 februari deed ik mee aan de Goofy race op de Oosterschelde. Het was ontzettend koud en door de harde wind ontstond er vrij veel schade. Eén schip is op de Oosterschelde omgevallen. Alle opvarenden zijn nadien weer heelhuids teruggekeerd. We hebben ook nog een botsing gezien. De schepen rechts op de foto waren net tegen elkaar aan geknald toen ik de foto nam.

Vrijdagavond kwam ik aan in Colijnsplaat. Er woei nog een wind van 8/9 Beaufort. Het zou dus spannend worden. De nacht op het schip was erg onrustig. Ik werd steeds weer wakker door de harde windvlagen en de bewegingen van het schip. De volgende ochtend nam de wind iets af en de wedstrijd kon doorgaan. We startten om 12.30 uur bij de eerste boei voor Colijnsplaat. Naarmate we dichter bij de Noordzee kwamen, werden de golven hoger en waren er harde windstoten. Telkens als ik mijn fototoestel uit mijn zak haalde, had ik slechts ongeveer 20 seconden om een foto te maken, want dan riep de schipper al weer "Fertig zur Wende, Ree".

Aan het einde van de Roompot werd ik zeeziek. Dat is erg lastig als je steeds het fokkeschoot moet aanhalen of laten vieren. Gelukkig mocht ik toen sturen. Dan krijg je meer frisse wind in het gezicht en blijf je fris.   

wGoofy2

Later zeilde we weer voor de wind, richting Zierikzee en dan kan je zonnen op het schip. De catamaran van Sam racede ons voorbij. Er is veel moed voor nodig om op zo'n schip met deze wind de Oosterschelde op te gaan.

Wij passeerden het rode schip de Yoki met gemak en dat leverde later nog allerlij zinvolle discussie op over of ons fok op dat moment wel goed stond en of wij wel snel genoeg voeren. Niet dus, want we eindigden op de op drie na laatste plaats. Maar meedoen was zeker de moeite waard.   

No comments: