Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Sunday, August 24, 2008

Zeilboot terug in Veilige Haven

Door Keesjemaduraatje
Ik zie al weer tientallen mensen op dit weblog kijken en vraag me dan af: "Hebben die mensen 's zondagsochtends niets beters te doen?" Nee dus. Ik ook niet. Op zoek naar waardevolle informatie over de Zeelendbrug geachte parlementarier of ex-parlementarier of geen van beiden, Wijnand Duijvendak? Helaas vandaag niets nieuws van mijn hand, want gisteren was ik op de zeilboot, die na een reis van 5 maanden van Zeeland, via Terschelling, Kiel, Gdansk, Riga, Tallin, Helsinki, Marienhammen, Stockholm, Göteborg en Den Helder, weer teruggekeerd is in de haven Colijnsplaat.

In de nacht van vrijdag op zaterdag heeft het erg geonweerd en gewaaid. Windkracht 8. Toen waren ze net bij de Maasmonding. Het werd erg gevaarlijk toen ze op de pier gewaaid dreigden te worden. Maar ze hebben toch de sluizen van de Oosterscheldewering weten te bereiken.

De Duitse kapitein en zijn stuurman vroegen nog aan mij: "Is er nog iets nieuws gebeurd in Nederland en Duitsland?" Dat kan je wel zeggen ja. De Nederlandse Joschka Fischer is afgetreden. Oorlog in Georgië en Nederlandse hockeymeisjes hebben goud gehaald. Waar wil je iets over weten?

Ik heb nog gevraagd hoe de oude kameraden van Joschka dat nou verwerkt hebben en of die na de bekentenis van de ex-Minister van Buitenlandse zaken ook allemaal verantwoording moesten afleggen. Nou dat bleek mee te vallen. Duitsland heeft zich in de Jaren 70 zo intensief met het thema terrorisme bezig gehouden, dat nu niemand er meer iets over wil weten. Blijkbaar gaat dat in Nederland toch nog iets anders.

Daarna mocht de stuurman ook een politiek incorrecte vraag stellen. Hij vroeg: "Zijn er destijds veel mensen uit Den Helder richting Zuid-Afrika vertrokken om daar boer te worden?" Hoezo?
"Ja ik was in Zuid-Afrika in een haven en werd daar voortdurend voor de voeten gelopen, de mensen stootten me aan en ik kon niet lekker door lopen. Onbeschoft behandeld ook. De afgelopen drie dagen waren we in Den Helder en de mensen zijn daar precies hetzelfde. Ik dacht misschien is er een historische band tussen Den Helder en Zuid-Afrika."

No comments: