Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Monday, January 19, 2009

Bart de Groof in de Schalm, Veldhoven

Door Keesjemaduraatje
Je weet toch nog wel dat ik anderhalf jaar geleden gewag heb gemaakt van de cabaretier en grappenmaker Bart de Groof, die op zoek was naar het huis van Gerard Reve in Poët Laval. Die Bart dus, heeft laatst in Vesc het Geheime Landgoed van Gerard Reve bezocht en bij die gelegenheid ontdekt dat Joop, de Bart2 levenspartner van Reve, dat huis in Vesc nooit grondig heeft ontruimd en dat het er nog precies zo bij ligt als toen de Grote Volksschrijver het voor het laatst ontvluchtte. Waarvan acte.

Bart de Groof heeft nu een nieuwe voorstelling en zaterdag ben ik met mijn eigen vrouw naar deze voorstelling toegeweest. We hebben al een keer een try-out mogen aanvaarden. Dat is toen gespeeld op het landgoed van de mevrouw die op dit weblog figureert als de "Vrouw met de zes Jaguars", hoewel dat volgens mevrouw Maduraatje zwaar overdreven is, want er was ook een MG en een SUV bij.

Deze voorstelling is al veel meer uitgerijpt. De liedjes zijn erg sterk. De teksten tussendoor zijn vooral geestig als er woordspelingen in voorkomen. De gehele stijl van Bart lijkt op Set Gaaikema en Wim Sonneveld, hoewel de timing veel minder goed is.

Zoals alle linkse caberetiers maakt Bart ook enkele grappen over Geert Wilders. Dat moet. Anders doe je niet mee als cabaretier zijnde. Na de voorstelling vroeg één van de bezoekers dan ook wat of ik er van vond en je begrijpt wel dat ik een opmerking over de gratitude grappen over Wilders en Verdonk maakte. "Hij zou eens een grapje over de islam moeten maken en kijken of hij dan nog zo rustig over straat loopt. Of hij dan misschien een beetje begrip krijgt voor mensen die beschermd moeten worden"

Sssssst, zei mevrouw Maduraatje. "Het zijn hier allemaal linkse leraren en die denken er heel anders over, Je bent hier de enige rechtspopulist." Nou, bek houden dan maar weer. Je wilt toch ook een beetje leuke avond hebben. Later kwamen we dan nog twee leerlingen van mijn vrouw tegen, die uitvoerig vertelden dat ze lid zijn geworden van Geenstijl en dat ze Rutger Castricum zo'n toffe peer vinden. "Ik heb ook een weblog", vertelde ik. Nou dat was natuurlijk oude jongens krentenbrood, want dat hadden ze niet gedacht, dat een oude dikke man van middelbare leeftijd in staat was een weblog te maken. "Mogen we het adres?" vroegen ze. Mevrouw Maduraatje schudde heftig het hoofd. Dat zat er dus niet in.

4 comments:

Bas said...

Die angst voor linkse mensen [lees gelovige]
is heel natuurlijk.
Heksen werden nog niet zo lang geleden gemarteld en ter dood veroordeeld.
De man ,geen heks ,veranderd gewoon van geloof als hij denkt op het verkeerde paard gewed te hebben.
Zo,n schitterend voorbeeld in de Engelse geschiedenis met die Hendrik no 8 die wel problemen met haar,maar niet met hem had.
Hem werd gewoon een trouwe volgeling.

keesjemaduraatje said...

@Bas: het ontgaat me geheel waar jij het over hebt

piet stok said...

'Cabaretiers' die grappen maken over Wilders en Verdonk, zum kotzen! Ik kan daar werkelijk niet tegen. In tegenstelling tot onze keesje was ik meteen de zaal uitgelopen, al kokhalzende. Je bent pas cabaretier als je boven het gepeupel in Den Haag staat. Denk bijvoorbeeld aan een Finkers. Alle flapdrollen die zo nodig 'links' willen zijn door 'grappen' te maken over rechtse politici, kunnen voor mij de pot op. Zij zijn het podium niet waard.

Bas said...

Het was borrel en leestijd .
Die 2 gaan niet samen ,mijn verontschuldiging.
Het was het Sssst van mevr Maduraatje die ik heel begrijpelijk vond.
De wereld zij,s zijn altijd de lul door het gedrag van een man om het maar zo te zeggen.
Vergat door de borrel dat het om Bartje ging.