Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Tuesday, January 06, 2009

Manifestatie voor Israël in Amsterdam

Uit: Reformatorisch Dagblad   06-01-2009

AMSTERDAM - Op het Museumplein in Amsterdam wordt zaterdagmiddag een pro-Israëldemonstratie gehouden.

Dat meldde Jeroen Bol, voorzitter van de George Whitefield Stichting (GWS), dinsdagmiddag.

Antideutsche_2004_in_dresdenInitiatiefnemer van de manifestie is Ben Kok, joods-christelijk pastor te Amersfoort. Deze was zaterdag aanwezig bij een „anti-Israëlhetze” op hetzelfde Museumplein. Om „iets aan de eenzijdigheid” te doen, ontrolde hij de Israëlische vlag „en deelde wat kaartjes uit met informatieve websites”, zo laat hij in een schrijven weten. „Als door een fors aantal wespen tegelijk gestoken stond er in no time een groep verhitte Israëlhaters tegen me aan te schreeuwen.”

Doel van de komende pro-Israëldemonstratie is „Israël en het Joodse volk een hart onder de riem te steken”, aldus Bol, „niet om ons af te zetten tegen de Palestijnse bevolking in Gaza, die overduidelijk ook zwaar te lijden heeft ten gevolge van de onverzoenlijke opstelling van Hamas richting de Joodse staat.” Tijdens de „vreedzame” demonstratie zullen dan ook „geen hetzerige anti-Palestijnenteksten worden getolereerd.”

Volgens GWS-voorzitter Bol gaat het om een officieel door de Amsterdamse stadsdeelraad goedgekeurde manifestatie, waarvan de politie op de hoogte is. De manifestatie begin om 13.00 uur en duurt tot uiterlijk 16.00 uur.

In juli 2007, toen Israël strijd voerde tegen Hezbollah, had in Amsterdam eveneens een solidariteitsactie plaats, met als motto ”Tegen terreur. Voor een veilig Israël”. Daarop kwamen toen tussen de vijf- en achthonderd mensen af.

42 comments:

marielle said...

Wat erg dat ik niet durf! Ik zou dolgraag komen, maar ben niet moedig genoeg (en heb 3 kleine kinders die ik graag groot zie worden!).

Triest eigenlijk dat iedereen voor en tegen alles kan demonstreren maar dat je erg dapper moet zijn om aan een Pro-Israel demonstratie mee te doen.

Veel succes aanstaande zaterdag. Ik hoop op een grote opkomst!

keesjemaduraatje said...

even voor de duidelijkheid: ik kom ook niet. Ik heb een belangrijke andere conspiratieve bijeenkomst, waarover ik later hoop te berichten.

Ge said...

Ongepast want Israel weet zich al gesteund door de gehele westerse wereld. Dat hoeft niet benadrukt te worden.

keesjemaduraatje said...

nu gaat het om de steun van links, Ge.

philippine said...

Ik wou dat Ge eens opnoemde wie er zoal steun verleend aan Israél. Van Wilders weet ik het al. Verder?

piet stok said...

@Philippine: Volgens mij ben je een beetje dom, of doe je maar alsof. Immers, iedereen weet toch dat de regeringspartijen in dit land onvoorwaardelijk achter de Israëlische bezettingspolitiek staan? Lees: PvdA, CDA en VVD. Verder staat Nederland in de top-5 van grootste wapenleveranciers aan Israël.

Ge said...

@Philippine. Onder welke steen kom jij vandaan?
@Kees. Ook links geeft wel eens ongepaste steun. Niks menselijks is links vreemd lijkt mij. Waaruit leidt jij trouwens af dat GWS links is? Ik ken de organisatie niet.

philippine said...

Als ik zo de berichtgeving in de media bekijk, een beetje tv zappen is al genoeg, zie ik geen enkele steun voor Israel. In tegendeel zou ik zeggen. En over de financiering van het wapentuig heb ik net een heel aardig artikeltje gelezen met de titel 'Palestijnse raketten van ons belastinggeld'. Ging over de UNWRA.

piet stok said...

@Philippine: je bent nog dommer dan ik dacht. Zap maar lekker verder, en steek vooral je kop nog wat verder in het zand.

Ge said...

@Philippine. Kom je onder die steen vandaan. UNWRA heeft een budget van ingeveer 500 miljoen voor vluchtelingen hulp. Hoeveel denk je dat daarvan in de Gaza strook terecht komt? Dat staat niet in het artikel van Afshin Ellian. Komt het er uberhaubt wel want de geldstroom wordt door Israel beheerst.
Er zijn 4,3 miljoen Palestijnse vluchtelingen verdeeld over de bezette gebieden en de landen om Israel heen. Gemmiddeld ongeveer 115 per vluchteling. Zoveel is dat dus niet.
De officieele standpunten zijn ongeveer 8 dagen geleden al bekend gemaakt. Misschien moet je ven iets verder zoeken in archieven?

Ratna Pelle said...

@Piet Stok
Kun je je mening ook geven zonder gelijk te gaan schelden?
Het grootste probleem met de UNRWA vind ik dat ze het zogenaamde 'recht op terugkeer' van de Palestijnen steunen, en iedere andere oplossing, zoals permanente huisvesting voor de vluchtelingen en integratie en gelijke rechten in de landen waar de vluchtelingen al meer dan 60 jaar in kampen zitten dwarsbomen. Israel heeft in het verleden meermaals geprobeerd de Palestijnse vluchtelingen in bezet gebied te herhuisvesten, maar werd door de PLO en de VN teruggefloten.
Wat betreft Nederlandse steun aan Israel: de Nederlandse regering steunt de huidige Israelische militaire operatie in Gaza, maar is kritisch over de bezetting. Verhagen heeft in het verleden duidelijk zijn afkeurung uitgesproken over de voortgaande bouw in nederzettingen en het aantal checkpoints op de Westoever. De PvdA is nog kritischer, zoals blijkt uit uitspraken van o.a. Koenders en Martijn van Dam. Iemand van de PvdA werkgroep 'doorbreek de stilte' sprak de antisemitische demonstratie afgelopen zaterdag zelfs toe.

De Nederlandse regering geeft miljoenen steun aan de Palestijnse Autoriteit, aan schoolboeken waarin niet altijd even aardige dingen staan over Israel en de Joden, aan Palestijnse media en aan allerhande 'vredesorganisaties' waarvan sommige voor boycots tegen Israel pleiten en openlijk haar bestaansrecht ontkennen. De PA betaalt van Europees geld haar functionarissen waaronder Fatah 'activisten' die nu aan de kant van Hamas meevechten. Sommige van deze mensen zijn overdag ambtenaar en 's avonds gaan ze met de aan Fatah gelieerde Al Aqsa martelaren bigades op pad. Net zoals die Hamas politiemensen die op de eerste dag van Israels bombardementen werden getroffen, en die we nog een laatste gebed zagen prevelen voor ze stierven. Overdag regelen ze het verkeer en 's nachts schieten ze raketten af op Israel.

philippine said...

Uit de archieven van eergisteren lees ik dat: UNWRA=the United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refuges in the Near East. In 2008 was dat 541.8 miljoen dollar. Verder, ik schrijf het maar even over, stond er: Dit bedrag moet u niet verwarren met de individuele (statelijke) hulp uit al die landen voor de Palestijnen.
In 2003 gaf het IMF in een rapport weer, dat gedurende 5 jaar bijna 900 miljoen US dollar bestemd voor de Palestijnse Autoriteiten was doorgesluisd naar de geheime bankrekening van Yasser Arafat. In 2003 stond Arafat als 6e op de lijst van de rijkste personen ter wereld.
Arafat financierde met dat geld bewapening uit Iran.
Na de interim-akkoorden in de jaren '9o met Israél kwam de geldstroom uit het Westen op gang. De internationale gemeenschap doneerde van 1994 tot 2003 ruim 5 miljard euro aan de Palestijnse autoriteiten, waarvan Arafat met zekerheid 700 miljoen euro in eigen beheer nam=pikte.
Intussen weigerde Arafat verantwoording af te leggen voor zijn financiéle beleid. Daarin gesteund door de internationale hulpverleners.
Gegevens uit 'Vissers in troebel water" van Peter Siebelt.
Peter Siebelt is bijzonder goed thuis in het frauduleus besteden van subsidiegelden door de Zelfbenoemde Clubs van de Goeddoeners.
Ook na het lezen van de 'Crisiskaravaan' is mij alles duidelijk over de reeds bovengenoemde frauduleuze besteding van subsidies voor welke hulpverlenings-of vredesbeweging van welke gezindte dan ook. En daar maken de alle Verenigingen voor Palestina géén uitzondering op.

Ernst said...

Inderdaad, 'wij' financieren de raketten die op Israel worden afgevuurd. Noem dat maar het steunen van Israel. En dan heb ik het nog niet over dwaallichten als Van den Broek en Van Agt, die hun antisemitisme niet onder stoelen of banken steken. En dat met koninklijke connectie. En ach, over de SP hoeven we het natuurlijk helemaal niet meer te hebben.

En als je een land niet steunt, een democratie met een gemeleerde bevolking (dit is schril contrast met alle (ja alle) arabische dictaturen die christen- en judenrein gemaakt worden/zijn) tegen de voortdurende agressie van alle landen in de regio, dan ben je geen knip voor je neus waard.

Maar ach, uit de scheldpartijen (en schelden, dat doet een mens alleen als hij weet geen argumenten te hebben) van Ge en Piet Post was dat al duidelijk geworden, dat zij die knip niet waard zijn.

jelle said...

Harry van Bommel heeft de gore moed zich 25 januari op de Auschwitz-herdenking te vertonen.
Misschien is ie zelfs uitgenodigd.
Als ik dat mannetje daar zou zien, zou ik, als organiserend comité onmiddellijk de herdenking onderbreken.
Niet dat ie daar de moed zou hebben op te komen draven met zijn achtergrondkoortje van joden-vergassers.
Hij zal wel 'n I-podje in zijn oor hebben, met die backing-vocals.
Heeft ie ècht geen bezwaar tegen.
Ik heb in ieder geval nog niets gehoord uit zijn hoek, uit zijn mond, dat ie het schandalig vond dat 'r vlak achter hem de joden aan 't gas gewenst werden.

webmaster Nieuw Religieus Peil said...

Antisemitisme bij pro-Palestina betogingen in de VS: ´slacht de joden´ en 'Joden zijn onze honden'. Ook deden demonstranten pogingen om pro-Israel demonstranten te lijf te gaan. Zie: http://www.nieuwreligieuspeil.net/node/2420

Lancelot said...

Inderdaad, er is op HVV melding gemaakt, dat hij (Bommel) op de Auschwitz-herdenking van 25 januari zal komen.

Ik kan niet ontkennen dat hij lef heeft. Maar is lef hetzelfde als moed ?

Het zou natuurlijk wel "mooi" zijn, als de massa (vnl overlevende joodse slachtoffers en nakomelingen) een langzaam maar zeker in sterke toenemend gesis zouden produceren.

In de eerste plaats als geluid van afkeuring natuurlijk..

Maar als dat dan langzaam zijn bewustzijn binnendringt, zul je hem waarschijnlijk ietwat verstoord aan zijn volume-knop van de iPod zien morrelen.

Totdat hij zich realiseert wat er werkelijk gebeurt :-)


Of ...

Europa ontploft (Antwerpen, Griekenland, Denemarken)

Het worden roerige tijden :-|

Natasha said...

GeSIS op een Auschwitz herdenking???
Stom plan, sorry hoor.

Ge said...

@Ernst. Je bent onsamenhangende verhalen aan het schrijven en je beschuldigd me van schelden. DAT is een teken dat je geen argumenten meer hebt. Door mij is op dit hele weblog nog geen scheldwoord gebruikt. Een keer verdomme geloof ik.
Ik heb heel veel argumenten maar dan moet men wel willen luisteren.

@Ratna Pella. Steun aan de Palestijnse Autoriteit is iets anders als raketten financieren. De raketten worden afgeschoten vanuit de Gaza strook en daar is geen PA meer te bekennen. Overigens zijn de Gaza strook en de Westelijke Jordaan oever nog steeds bezet door Israel. Het verzet daartegen is legitiem. Net als het recht van Israel om zijn burgers te beschermen……maar wie zijn de burgers?

@Philipinne. Oude koeien uit de sloot halen. Maar kunnen we van gelovigen van een “spekkoekenbakker” iets anders verwachten? Volgens mij is er sinds 2003 wel iets veranderd.
Je praat over miljarden..............verspreid over zoveel jaren, over zoveel mensen. Dat wat de Palestijnen in 10 jaar krijgen krijgt Israel jaarlijks…………….te besteden aan militair materiaal. Daarnaast krijgt Israel nog vele miljarden voor staatsondersteuning, zijn er verregaande handelsovereenkomsten. Tel daar nog eens de miljarden bij op die door particulieren wordt geschonken……….Peter Siebelt kom der maar in. Volgens mij valt hier iets te onderzoeken.

Israel is het best gesubsidieerde land ter wereld……………van mijn belasting centen.

Over corruptie moeten we niet beginnen want daar hebben de Israelische politici ook kaas van gegeten. Zal wel met het klimaat rond de middellandse zee te maken hebben ;-)
Weten jullie nog waarom Hamas het nu voor het zeggen heeft in de Gaza? Omdat ze door de westerse wereld (lees VS) gevraagd waren aan de verkiezingen deel te nemen en vervolgens heeft de bevolking met het corrupte Fatag afgerekend.

Ik denk dat ik 25 januari ook op de Auschwitz herdenking ben om iedereen er aan te herinneren dat we dat nooit meer willen. Zullen we vast een Gaza herdenking gaan organiseren voor volgend jaar? Geen conspiratieve afspraken dus dat moet kunnen.

roel said...

@Ge: Lees nu eens de geschiedenis van dit conflict. Dan zul je zien dat de 'Palestijnen' al in 1937 een eigen staat hadden kunnen hebben.
En over de vermeende subsidies aan Israel: Israel is rijk omdat het een beschaafd land is waar de mensen hechten aan scholing en hard werken en omdat het een functionerende rechtsstaat is. De 'Palestijnen zijn doodarm omdat ze liever elkaar bestelen en van hun land een enorme chaos maken waar het onrecht heerst. Zo is dat. Het beste bewijs is natuurlijk de enorme som geld die Arafat van zijn eigen volk heeft gestolen. Miljarden!

Ge said...

@Roel. De geschiedenis kunnen we helaas niet meer terugdraaien hoe graag we dat ook zouden willen. Je zal het moeten doen met het huidige moment. Het huidige moment is een ongekende onderdrukking van de bevolking van de Gaza strook en de Westelijke Jordaan oever door de bezetter Israel. Daar spreek ik iedereen op aan. Dat moet beëindigd worden. Beeindigen en er voor te zorgen dat dit niet meer kan gebeuren.
De grote dief hier is Israel. Land, water, huizen jatten ze nog dagelijks.
Je bent wel aan het generaliseren: omdat een persoon corrupt is, is nog niet een heel volk corrupt. Je praat als Wilders.
Zonder de enorme financieele steun vanuit het westen zou Israel niet bestaan. Dat vind ik ook terecht maar loop niet te zeiken over anderen die ook financieele steun krijgen. Dat is meten met twee maten.

Ewoud said...

Bij de pro-Palestina demonstratie liep je het risico te worden geassocieerd met idiote Hamas-aanhangers, bij deze pro-Israel demonstratie loop je het risico hand-in-hand te lopen met andersoortige religieuze malloten, die van Ben Koks organisatie Tora Yeshua: http://allochtonen.web-log.nl/allochtonen/2009/01/demonstratie-vo.html

roel said...

@Ge: Als je echt zo te doen hebt met de 'Palestijnen' zou je er goed aan doen je kritische blik eens te richten op hun leiders. Maar dat wil je niet, je bent liever blind. Laat deze eens tot je doordringen: 'Er komt vrede tussen Israel en de Arabieren zodra de Arabieren meer van hun eigen kinderen houden dan dat ze de joodse kinderen haten.' Jij geeft er de voorkeur aan de haat gaande te houden. Vanaf je stupide morele krukje. Misschien krijg je nog eens de kans te dansen op de graven van talloze vermoorde joden. Ik wens je daarbij veel plezier.

webmaster Nieuw Religieus Peil said...

Er zijn aanwijzingen dat Hamas een deel van het voedsel en de medicijnen die worden aangevoerd, in beslag neemt en vervolgens deels verkoopt aan burgers. Zo opende Hamas het vuur op een convooi hulpgoederen die afgelopen maandag de grensovergang Kerem Shalom was gepasseerd. Ook zouden Hamasstrijders kinderen meenemen, om gevrijwaard te blijven van een aanval door Israelische soldaten.
Lees hier verder: http://www.ynetnews.com/Ext/Comp/ArticleLayout/CdaArticlePrintPreview/1,2506,L-3651783,00.html

Natasha said...

@ Roel: Ik vind het belachelijk Gre ervan te beschuldigen te willen 'dansen op de graven van dode joden'. Behalve een eind van het geweld tussen partijen zou het me een lief ding waard zijn als de discussie eens gevoerd zou kunnen worden zonder dit soort hysterie.

roel said...

@Natasha: En toch is dat precies waar het uiteindelijk om gaat. Ben je bereid die groepen die Israel willen vernietigen te bestrijden?

Natasha said...

Ik? Take a chill pill Roel.

Ge said...

@Roel. Ik zie je 25 januari op de Auswith herdenking. Ik draag een gele Davidsster zodat ik duidelijk voor je te herkennen ben. Waar kan ik jou aan herkennen? Hopelijk heb je nog een keer goed gelezen wat ik heb geschreven en praten we daarna verde met of zonder biertje.

Elisabeth said...

@Ge.

JIJ draagt een gele davidster ??
Waar haal je de gotspe vandaan !!

Ge said...

Heb net het volgende filmje op You tube zitten bekijken. Kijk goed want het is maar 16 seconden; http://www.youtube.com/watch?v=YWqJfx5T1gU (Title; Hamas' brutal tactics). Zonder verder alle commentaren te lezen heb ik zelf het filmpje een aantal malen bekeken. Gesuggereerd wordt dat Hamas kinderen als schild gebruikt.
Ik zie iets anders. Het eerste stukje wordt een jongetje teruggestuurd. Dit is duidelijk te zien aan de beweging die de ongewapende man achter de twee maakt. Er is geen acute dreiging en links in beeld staat een groepje mensen wat zich veilig denkt. Het jongetje wordt die richting op gestuurd.
Het tweede shot zie ik iemand de straat over rennen en onderweg grijpt hij een jongetje in de kraag die achtergebleven is (gewond misschien??). Vervolgens sleurt hij dat jochie mee om hem in veiligheid te brengen.
Het feit blijft dat het twee opnames waarvan de context volledig ontbreekt. Dan kan je er alles van maken zelfs smerige propaganda.
Kijk nog maar eens goed. Probeer het eens te bekijken vanuit mijn waarneming. Ook daarna hoef je het nog niet met me eens te zijn.
Gisteravond hoor ik het president Peres nog zeggen. Waarom vallen er zoveel kinder slachtoffers in de Gaza en niet in Israel? Omdat wij onze kinderen beschermen. Hij vergeet alleen een woordje “kunnen”. Dit zijn uitspraken een nobelprijs voor de vrede winnaar onwaardig. Zum Kotsen.

Ge said...

@Elisabeth. Kan je het ook zien als betrokkenheid, als teken dat ik me hetgeen in Auswitch en de ander kampen gebeurd is aantrek en me solidair voel met de vermoorden en nabestaanden? Dat het mijn vurige wens is dat zoiets nooit meer gebeurd en dat ik er alles aan zal doen wat binnen mijn vermogen ligt zodat dit niet meer kan gebeuren.

Natasha said...

Dan lijken me smaakvoller wijze om dat te tonen. Beste mensen, geen sterren, geen gesis en geen issueverbreding op Auschwitzherdenkingen.

Peter Siebelt said...

@ Ratna Pelle, mijn grote complimenten, jij durft niet alleen je nek uit te steken binnen je eigen partij maar formuleert de zaken ook nog eens feitelijk op uitstekende wijze.

Paardestaart said...

Nonie Darwish: The issue over Palestine is not the land - that's the lie. It is not a land dispute. This is a religious, Holy War against any nation that rules itself, but not under Islamic leadership. And what is the closest autonomous, non-Muslim nation to the heart of the Middle East? It is Israel. And that is the truth. And until Muslims face that truth and admit it to the world instead of playing games and killing all these innocent people... We must face our internal problems - we (Muslims) must look within."

Tarak said...

Dit is de bron van wat Paardestaart citeert:

http://www.youtube.com/watch?v=hFUZH-H6gjU

Begint om 6:40.

Ik ben zo vrij geweest om dit citaat over te nemen in de Volkskrant column van Dahhan.

webmaster Nieuw Religieus Peil said...

De VN is wel degelijk op de hoogte van het feit dat tenminste een VN school in Gaza wordt gebruikt voor mortier beschietingen naar Israel, getuige onderstaand artikel in de Jerusalem Post van 9 nov 2007. Ban-Ki Moon spreekt zijn ongerustheid uit over mortierbeschietingen vanuit een basisschool in Beit Hanoun.
De betreffende school wordt gerund door de UNRWA.
Zie hier: http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1192380774107&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull

Paardestaart said...

Jezus Goeristus..: Gé gaat "er alles aan zal doen wat binnen zijn vermogen ligt dat dit niet meer kan gebeuren"

Dat hele nare in Ausjchwiech, weet je wel; waar de joden van hadden moeten léren..!! Omdat als je zelf een Oisjwitz hebt meegemaakt, dat je dan voortaan toch zou moeten wéten hoe verkeerd dat is..Why can't we all get along, en zo?

Ik hou die ster van je in de gaten jongen, zaterdag..welke kleur 'ie ook heeft hoor!

webmaster Nieuw Religieus Peil said...

Voormalig UNRWA directeur, de Noor Peter Hansen zijn diverse employees van UNRWA parlemntarier namens HAMAS. Onderstaand artikel in de Jerusalem Post door Jonathan Tobin betoogt dat UNRWA al meer dan 50 jaar lang geen oplossingen biedt, maar eerder een belangrijke factor vormt bij continuering van het Israelisch-Palestijnse conflict, dus deel is van het conflict.
Volgens het artikel zouden UNRWA medewerkers facilitieten gebruiken om HAMAS strijders te beschermen. ook zouden ze VN ambulances gebruiken om HAMAS strijders en munitie te vervoeren.
Zie: http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1139395630409&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull

Paardestaart said...

Stockholm-syndrome..

webmaster Nieuw Religieus Peil said...

Voor iedereen die meer over de rol van UNRWA wil weten:

http://littlegreenfootballs.com/article/12973_UN-_An_Equal_Opportunity_Employer
http://littlegreenfootballs.com/article/13772_UNRWAs_Shady_Donors
http://littlegreenfootballs.com/article/3117_camps_of_terror

Ge said...

@Paardestaart. Ook jij bent weer zaken door elkaar aan het halen net als Ernst. Nog even heel duidelijk. Ik ben as zaterdag NIET aanwezig op de steunbetuiging aan Israel omdat ik vind dat Israel genoeg steun krijgt.
Dit voordat je iemand anders die dit niet gelezen heeft en een Davidster draagt "in de gaten gaat houden".
Wel zal je me kunnen vinden op 25 januari bij de Auswitch herdenking. Zonder Davidster. Bij nader inzien misschien toch niet zo gepast en misschien nog wel gevaarlijk ook omdat je er zo makkelijk door te herkennen bent.

Niemand die commentaar geeft op de pro Israel propaganda filmpjes op You Tube? Ze zeggen wel eens wie zwijgt stemt toe?

Bas said...

vroeger koos je een beroep of leerde een vak.
Dat kon met hard werken beloont worden.
Het woord bankier bracht hierin verandering voor de rechtse bal ,de linkse bal werd hulp verlener.
De laatste is afhankelijk van geld van de belasting betaler en giften voor ZIJN eigen inkomsten.
Het gehuil over onrecht in de Gaza is het huilen van wolven die vreten zoeken.
En dat is een belediging voor wolven die dat tenminste nog op eigen kracht deden.
De menselijke linkse wolf is gewoon schorem dat alleen maar eigen belang kent.
En misbruik maakt van elke omstandigheid ook om er zelf beter van te worden.
Noem het een tsunami geld syndroom ,vergelijkbaar met toveren .

Ge said...

@Bas, Dank je wel over deze zeer verhelderende uiteenzeting van het leven van de wolf. Ik moet je helaas teleur stellen maar de wolf is hier allang uitgestorven en volgens deze http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9e/Leefgebied_wolf.gif ook in de Gaza strook.
Voor als je (kleuren) blind bent; de vlakken in Canada en Rusland zijn groen en dat betekend dat de wolf daar nog wel leeft. De ander kleur die gebruikt wordt is rood en dat betekend dat tie is uitgeroeid