Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Saturday, September 26, 2009

Bart de Groof: "Majesteit is moe"

Door Keesjemaduraatje
Dat heb je nou weer als je zo'n ontzettend linkse, om niet te zeggen extreem-linkse uitstraling hebt, zoals ik.  Dan wordt je voor try-outs en voorstellingen uitgenodigd, waarvan de mensen zeggen: "Dat vindt Keesje vast leuk" en dan zit je daar en er worden grappen over Wilders gemaakt. Je kan moeilijk opstaan en gillen. Daarna worden er grappen over het koningshuis gemaakt en dan denk ik: "De mensen moesten eens weten, dat er hier een échte Kroning-1980-veteraan in de zaal zit." Grapjes over de koningin maken is leuk, maar de enige die ook werkelijk in de cel heeft gezeten voor zijn anti-monarchistische actie, dat ben toch wel ik. Waarvan acte en proost.

Bartdegroof2De dichter, zanger en grappenmaker Bart de Groof presenteert aanstaande zondag 4 oktober om 15.00 uur zijn nieuwste Prachtboek "Vanavond krijg je me helemaal" in Theater Pepijn te Den Haag. Op die middag zal hij ook een geheel nieuwe cabaretvoorstelling spelen, getiteld: "Majesteit is moe". Afgelopen zondag bezocht ik in Geldrop een try-out. Er waren zo'n 25 belangstellenden, voornamelijk notabelen en buren in goeden doen. Het was allemaal heel gezellig en er waren ook hapjes en drankjes. Dus dat zat wel goed.

Bart de Groof vertelde tijdens de voorstelling dat de aanrijding door Karst Tates, op 30 april 2009, hem heel slecht uitkwam. De voorstelling veranderen ging niet meer en het werd een beetje pijnlijk om de koningin te bekritiseren, terwijl er zo'n ongeluk met 9 doden geweest is. Maar dat hindert hem toch niet om alle schandalen rondom het koningshuis van 1945 tot en met nu, de revue te laten passeren.

Er zat ook een psychologe van Duitse origine in de zaal (dat zijn de ergsten) , die nog tijdens de voorstelling opmerkingen begon te maken over het vermeende fatsoenlijk en niet-kwetsende karakter van de voorstelling, waarbij ze de aantekening maakte dat de sexueel getinte opmerkingen en liedjes van Bart de Groof toch wel geen goed voorbeeld waren. "Het kan mij niet schelen. Ik kan er wel tegen", zei ze nog. Maar het was al te laat. Bart begon haar op de korrel te nemen en zei steeds tegen haar: "Ik hou me nog in mevrouw"

Bart_de_groofLater heb ik nog een uur staan praten met deze vrouw en ze vindt, dat de Nederlanders allemaal zo kritisch over het koningshuis zijn, maar intussen toch wel datzelfde koningshuis in stand houden. "Ja mevouw, zei ik haar, dat heb ik bij mijn studie Culturele Antropologie, op de Vrije Universiteit te Amsterdam ook geleerd, dat heet Rituele Rebellie. In Duitsland wordt je bij rebellie meteen voor je kop geschoten of in een Hochsicherheitstrakt opgsloten, maar in Nederland gaan we daar een beetje lockerer mee um." Daar had ze niet van terug en we drinken er nog één. Maar toen ze na drie glazen rode wijn, tegen me aan begon te hangen, was het toch tijd om weer eens naar mijn eigen krottenwijk terug te kruipen, om de wereldrevolutie of wat daar op lijkt, verder uit te werken.   
 

No comments: