Disclaimer

In 2005 begon ik met het schrijven over kraken, ICT, zeilen, terrorisme, de multiculturele samenleving enzo, op dit blog. Langzamerhand begon het schrijven over terrorisme zich steeds meer tot Israël, Gaza, Judea en Samaria te beperken.
De meningen die op dit blog worden weergegeven zijn als bijdrage aan het maatschappelijke debat en geenszins kwetsend of beledigend bedoeld. Mocht u desondanks van mening zijn dat aangifte noodzakelijk is, lees dan eerst even deze speciaal voor u bedoelde disclaimer

Friday, July 30, 2010

Cloud Computing stoort het IT Service Management

Multinationale ondernemingen hebben vaak moeite met nieuwe Cloud Computing services. Ze willen aan de ene kant graag een email service "alsof het uit het stopcontact komt". Dus alleen afrekenen wat je gebruikt en verder helemaal geen omkijken naar. Ze willen een virtuele server op afroep bestellen en verder geen gedonder met projecten en deadlines. Of ze willen graag een Sharepoint documenten-management service bereikbaar via internet en helemaal geen eigen data center meer. Mooie doelen.

Manage_incident Aan de andere kant hebben zulke grote internationale ondernemingen meestal een centrale IT afdeling en ze hebben afspraken gemaakt met hun eigen klanten. Dat zijn de afdelingen van die multinational in de gehele wereld. En die interne klanten stellen wel dezelfde eisen. "Wanneer is die service nu eindelijk eens beschikbaar? " En ze hebben een veiligheidsverplichting. de backup en de afscherming van gegevens moet goed geregeld zijn.

Zo kan het gebeuren, dat er een "out of de box" standaard Cloud service wordt besteld en geleverd en dat de centrale IT afdeling na een week opbelt en vraagt: "Wanneer is de wekelijkse operational meeting gepland?" Ja, nee dus. Niet gepland en zit ook niet in de prijs. Out of the box, betekent dat je krijgt wat afgesproken is en de incidenten, storingen, wensen, klachten etc. etc kan je via een website  naar ons toesturen en wij handelen dat wel verder af. Geen meetings. Hooguit een maandelijke rapportage.

Of er is een heel groot Cloud Computing documentensysteem in opdracht gegeven en de multinationale klant vraagt opeens of we even de project planning en het design kunnen opsturen. Hoezo? Out of the box! Je krijgt een Service beschrijving en een lijst met vier opties. Kies maar uit. De project planning en hoe we het gaan bouwen is niet jouw probleem en niet jouw zorg. Wij bieden een service. Vraag alleen aan ons wanneer het beschikbaar is.


Opeens heeft de centrale IT afdeing een stuk minder te doen. Geen eindeloze meetings meer. En ze heoven niet meer mee te denken over de planning en het design. Ze kunnen zich geheel richten op hun "core business". 

It-service-management-150x150 Overigens geldt ook hier de wet van de remmende voorsprong. Juist de bedrijven die al een paar jaar Cloud Compting leveren gaan hier heel ver in. Ze bieden een standaard service en dat is het. Bij Mac Donalds ga je ook geen Cordon Bleu met een Chardon Chardonnay bestellen. En dat wekt wel eens de irritatie op. Centrale IT organisaties van multinationals willen graag nog wel wat in de melk te brokkelen hebben. Juist de IT bedrijven die nu pas het pad van de Cloud Computing in slaan, en het zelf ook nog niet helemaal begrijpen, hebben nu gouden kansen. Die doen nog een beetje mee en zijn nog een beetje klantvriendelijk.

Het beste is de komende tijd alles wat je qua grote data centra en virtuele applicatie hosting doet domweg Cloud Computing te noemen en verder een beetje met de grote klanten mee bewegen. Ze komen er vanzelf wel achter.

No comments: