Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Thursday, December 09, 2010

Gescheiden zitplaatsen in de tram

Mag ik nog even een verontrustende melding uit het boek "Het Verval, Joden in een stuurloos Nederland" van Manfred Gerstenfeld overnemen? We hadden hier al een klein relletje rond de voormalige Eurocommissaris Frits Bolkestein, die gezegd zou hebben dat er binnenkort voor orthodoxe Joden  geen plaats in Nederland meer zou zijn. Dat staat echter helemaal niet in dit boek. Hij zou het in een interview met de Volkskrant gezegd hebben.

Je kan van Frits Bolkestein heel veel slechte dingen zeggen, ook goeie, maar hij durft in ieder geval iets te zeggen. Laatst durfde Frits tijdens een bijeenkomst in de liberale synagoge nog tegen de Israelische ambassadeur te zeggen dat de Israelische regering "stupid" is, omdat ze toestaat dat er nog meer woningen in Oost-Jeruzalem gebouwd worden. Dat vindt de Israelische ambassadeur Hetverval niet leuk. Ik vind het genant en ik begin zelfs aan de geestelijke capaciteiten van Frits te twijfelen. Ik denk dat hij verward is. Maar...., hij durft in ieder geval iets te zeggen.

Er is ook iemand die niets durft te zeggen. En toch wordt hij in het boek van Gerstenfeld geciteerd. Dat is ook knap hoor. Gerstenfeld belt in 2004 een "vooraanstaande Nederlandse intellectueel" op (Wie kan dat nou zijn?) om hem te interviewen. Hij wil een paar vragen stellen over de multiculturele samenleving in Nederland. 'De intellectueel reageert nerveus: "Daar wil ik het niet met u over hebben. U denkt dat er in Nederland vrijheid van meningsuiting is. Dat is alleen voor bepaalde onderwerpen het geval. Als ik me hier al over uitlaat, moet ik volledige controle hebben over het resultaat. Ik zal er alleen iets over zeggen op een tijdstip dat me uitkomt en op een manier die me schikt.'

Manfred Gerstenfeld vertelt de "Nederlandse vooraanstaande intellectueel" over een voorval in de tram, waarbij vier jongens, met een mediterraan uiterlijk,  in tram 24 in Amsterdam begonnen te zingen: "Joden moet je doden, maar dat is verboden".  Er zaten zo'n 100 mensen in de tram en niemand reageerde. Manfred Gerstenfeld denkt dat dit soort taferelen in Nederland al normaal zijn geworden. Vrienden van hem zeggen dat de overige passagiers niets zeiden, omdat ze bang zijn voor een mes tussen hun ribben.

Nu zijn jullie natuurlijk benieuwd naar de reactie van deze vooraanstaande Nederlandse intellectueel. Wat zei hij als reactie op dit antisemitische incident in de Amsterdamse tram?
"Wat wilt u, in de oorlog waren de joden ook geïsoleerd in de tram" . Blijkbaar kunnen haatzangers in de tram vrij hun gang gaan en moet een Nederlandse intellectueel die iets over de integratie van moslims wil zeggen, oppassen met hoe hij zich uit.

Raad eens in de comments over welke vooraanstaande Nederlandse intellectueel het gaat.

33 comments:

Jaan said...

Kees ze raden niet hard. Een Nederlandse intellectueel? Zo zo, die durft!
Maar ik ben wel benieuwd wie daar voor aangezien wordt.
Ik heb op Google gezocht naar "Nederlandse intellectueel" Dit artikel kwam als zevende te voorschijn. Dat zou eigenlijk betekenen, dat er zoals ik dacht geen Nederlandse intellectuelen bestaan.

Alex said...

Een Nederlandse intellectueel? Dat moet iemand zijn met buitenlandervaring.

barry said...

Diezelfde intellectueel zo melden ingewijden had een zekere symphatie voor Wilders
Wat een verhaal

keesjemaduraatje said...

het is niet zo moeilijk hoor. Nederlandse -- Intellectueel --- die vaak naar de oorlog verwijst ---zet er nog "linkse" intellectueel bij en het antwoord komt al bijna vanzelf naar binnen gegoogled.

Carel said...

Sommigen ontdekken pas in de hemel dat ze een groot intellectueel zijn.

keesjemaduraatje said...

Manfred Gerstenfeld schrijft letterlijk op bladzijde 109: "Frits Bolkestijn zei me eens dat joden zich moeten realiseren dat er voor hen in Nederland geen toekomst is. Dus geen rechtstreeks interview, geen plaatsaanduiding en geen datum en tijd. Bolkie zegt wel meer als de dag lang is ...

Louisa said...

Ik denk dat Bolkje vaak verkeerd wordt begrepen, zeker door het nederlandse journaille..
Ik vermoed dat hij bedoelt dat het antisemitisme in ons land weer heftiger is en dat daar weinig aan te doen is.
En dat het daarom een optie zou zijn voor Joden ons land te verlaten.

Overigens triest dat, in de aanloop naar de Februaristaking, binnenkort 70 jaar geleden, dit weer speelt.

Carel, mijn complimenten voor je werk !

Anton said...

Marcel van Dam?

barry said...

Nee Marcel van Dam was juist verontwaardigd dat de intellectueel enige symphatie voor Wilders had

Carlo said...

Eender welke stronteigenwijze dhimmi van een D'66-er kan dit gezegd hebben. Voor mijn part Boris van der Ham.

Louisa said...

Nou zoeken jullie het wel bij links, maar zou het niet zo kunnen zijn dat het een typje is die min. van justitie is geweest, daarna premier, diverse malen blijk heeft geven een (ja, wel een sjieke) Jodenhater te zijn, een oorlogsmisdadiger heeft laten lopen en De Drie van Breda vrij te willen laten, naar Japan is vertrokken, nooit door het Staatshoofd is gevraagd te (in)formeren en over het algemeen een schijtluis is (sorry Kees) en nu een Palestijnse sjaal om zijn magere nek hangt ?

keesjemaduraatje said...

lees nou FF de reactie van Carel en dan weet je het al:
"Sommigen ontdekken pas in de hemel dat ze een groot intellectueel zijn"

De Ontdekking van de Hemel.....
Weet je het nu?

Carlo said...

@ Louisa

Dat is geen intellectueel. Intellegere wil zeggen begrijpen. Begrijpen (= grijpen naar, vastnemen) doe je door te onderscheiden (je kunt niet alles tegelijk vastnemen. Als dat wel kon, was je god/Allah).

Onderscheiden = discrimineren. Het tegenovergestelde is alles op één hoop gooien = multicul met zijn zgn. tolerantie. D.w.z. met zijn "verschillige" tolerantie. Die van de Volkskrant en Trouw. De discriminerende dus, want zich onderscheidende door zijn constante niet-onderscheiden.

En dus toch wel intellectueel door zijn onderscheid, zij het op een onnozele, want contradictoire, en tegelijk gevaarlijke manier (proces Wilders, Proces Elisabeth Sabaditsch-Wolff). Agressief dus, en vervolgend.

Dus excuus voor mijn eerste zin.
Of toch weer niet, gezien de rest.

De persoon die u suggereert is een islamo-christen, de ergste soort gelovige op de judeo-moslim na.

Carlo said...

@ Kees

Dank je voor de Verlichting. Maar zoals ik eerder al ergens plempte: als de hemel zo vervelend is als de Ontdekking ervan, doe mij dan maar de hel.

Louisa said...

Oh...die...
Flauw, bah.

Louisa said...

@Carlo, ja je hebt gelijk.Maar ik haat die man zo, dat ik rode bollen voor mijn ogen zie draaien als ik iets over hem lees/hoor.
Mijn huisarts heeft mij trouwens aangeraden niets te lezen over van A, D en M.
Dit ivm mijn bloeddruk.

Louisa said...

En dan nog even dit: mensen die zeggen dat we het beste uit zijn met een kabinet van CDA (losers) VVD (die privatiseren Nederland kapot) met gedoogsteun van de PVV:
Wilders is in mijn optie een lafaard, die geen regeringsverantwoordelijkheid durft te nemen, maar wel vanaf de zijlijn staat te schreeuwen, walgelijk gewoon.
Wilders trekt ontevreden burgermannetjes en vrouwtjes aan, met gemakkelijke kreten (Koran=Mein Kampf)maar echt goede alternatieven heeft hij niet.Kretologogie, daar is hij goed in.
En terwijl hier de boel in de fik staat gaat hij naar Eretz Israël om zijn geldschieters tevreden te stellen met simpele kreten, moet je niet gewoon hiero in de polder je meninkjes verkondigen en verdedigen, Geert ?
De gevestigde partijen hebben de opkomst van de PVV aan zich zelf te danken door het laten vallen van eigen steken ("Het verraad van links", helemaal waar !) en waar zijn de feministen ?
Tuthola Meulenbelt, tuthola Groenteman, en waar is tuthola Sonja Barend gebleven ?
En dan vergeet ik er nog vast nog wel een paar..
We worden momenteel helemaal niet geregeerd, Rutte kan zich nauwelijks verdedigen tov de Eerste Kamer (ik ken daar iemand) en na de Statenverkiezingen als de PVV, en de VVD daro (ik blijf R'damse) zitten zijn we definitief failliet.
Zeg Kees, heb je er al over nagedacht wat het gaat betekenen als je kinderen iets te lang studeren ?
En dan bedoel ik je knip, dus.
En weet je Kees, wat me ook zo opvalt ?
Dat alle wetenschappers met een goede staat van dienst (ja, je vindt me opschepster, maar ook die ken ik )hun mond zo houden .
Zo, Louisa heeft een ei gelegd en gaat daar van bijkomen, we vieren Chanoukah, kaarsjes en veel te veel voer, burp...

kees madura said...

ik hoop wel dat deze regering een meerderheid in de Eerste Kamer weet te krijgen. Anders krijgen welalsnog Job Cohen als premier. Moet ik niet aan denken.

Carlo said...

@ Kees

Liefst een stevige meerderheid met nogal wat nieuwe gezichten bij CDA en VVD. Mensen die meeliften op het bestaan van deze coalitie, die voor hun toekomst als senator afhankelijk zijn van het welslagen van deze regering, en daarom doelbewust een tegengewicht kunnen bieden tegen hun zittende partijgenoten die nu verkondigen dat zij het kabinet zullen dwarszitten waar ze maar kunnen.
Nog 2 en een halve maand zweten en duimen dus.

Jaan said...

Harry Mulish is het. Maar is dat een intellectueel? Linkse intellectuelen bestaan niet nl een intellectueel kan niet links zijn, dat is een contradictie.

Remco said...

Kees, Bolkestein wordt een dagje ouder maar ik denk dat het met zijn verwardheid nog wel meevalt. Hij is een man die altijd heeft gezegd wat hij denkt, of hij het nu tegen Jacques Wallage, Jan Timmer, Harry Kney-Tal of Noam Chomsky heeft. Lees bijvoorbeeld: Max van Weezel en Leonard Ornstein, "Frits Bolkestein: portret van een liberale vrijbuiter". Hoewel het natuurlijk wel een slecht voorteken is als je met Hedy d'Ancona in een groepje voorstanders van euthanasie gaat zitten... Maar ik ga me pas echt zorgen maken over de geestesgesteldheid van Bolkestein als
hij lid zou gaan worden van de club van Van Agt, Brinkhorst en Van den Broek.

keesjemaduraatje said...

@Remco: Frits Bolkestein zat dus na de lezing van Salman Rushdie bij mij in de auto en ik zei tegen hem: mag ik nou eens een vraag stellen. Dat mocht. "U heeft weliswaar gezegd dat de sympathisanten van communisme die nu op de universiteiten werken, hun excuses moeten aanbieden, vanwege de ondersteuning van een dictatuur. Maar wat zegt u tegen de VVD-ers die het apartheidsregime in Zuid-Afrika gesteund hebben?"
Daar had hij geen antwoord op.

En als hij de volgende keer bij mij in de auto zit ga ik hem vragen: "Heeft u als employee van Shell meegedaan aan het verstrekken van niet-jood-verklaringen vor de medewerkers die in de oliestaten aan het werk gingen?"

Geloof me nou maar. We hebben allemaal boter op ons hoofd. Zeker de mensen die in hogere posities zitten. In de politiek heeft Frits Bolkestein het zich wel heel makkelijk gemaakt, door de vroegere communisten van alles de schuld te geven. En nu doet hij hetzelfde door de moslims de schuld van alle antisemitisme te geven. Frits kan wel goed uitdelen, maar het snijdt niet altijd hout wat hij zegt.

Ik ben er overigens van overtuigd dat hij de laatste maanden zichzelf sterk aan het verwaarlozen is. Hij heeft een spijkerbroek aan en scheert zich niet meer. Volgens mij takelt hij af en herhaalt alleen nog maar "blöde Sprüche"

Anton said...

Als ik de reactie van deze Nederlandse intellectueel in de laatste alinea goed interpreteer, dan gelooft deze intellectueel dat er anno 2004 in Nederland een oorlogssituatie heerst.
Jammer dat we hem er niet meer naar kunnen vragen.

keesjemaduraatje said...

Dat was toen ook.
Minister Zalm zei dat ook leterlijk na de moord op van Gogh.

Nu in 2010 is dat natuurlijk wel veranderd. Ten eerste is er sinds 2005 geen grote aanslag meer in Europa gepleegd. Wel pogingen.

Ten tweede in de PVV intussen een bijna geëtableerde partij geworden. Dat heeft toch invloed.

Ten derde heeft de crisis intussen toegeslagen en daar kunnen we met de beste wil van de wereld niet de islam de schuld van geven.

Remco said...

Kees, volgens mij heeft Bolkestein destijds gezegd dat allerlei voormalige communisten die in de jaren negentig het hoogste woord hadden in de media, te gemakkelijk zijn weggekomen met de steun die ze in de jaren 60-80 aan diverse linksche totalitaire regimes hebben gegeven, terwijl iedere kleine krabbelaar die lid was van de NSB zich voor de rest van zijn leven onder een steen moest verstoppen. Maar toen noemde hij Gijs Schreuders, oud-redacteur van de Waarheid, als iemand van de eerste categorie, en die had toen net een boek geschreven waarin hij zijn eigen falen (het heette ook "De man die faalde") breed uitmeette (uitmat?). Dus dat was inderdaad een beetje ongelukkig... Maar helemaal ongelijk had hij nu ook weer niet, hoewel ik niet vind dat oud-communisten zich in het stof moeten wentelen of zo. Maar als mw. Etty weer eens met een tirade tegen de "anti-democraat" Wilders aan komt kakken, denk ik wel: "Mens, kijk naar je eigen..."

Dat van die niet-jood-verklaring zou ik ook wel eens willen weten. Maar volgens mij heeft Bolkestein nooit in een Arabische staat gewerkt, wel in Latijns-Amerika en in Afrika beneden de Sahara.

Bolkestein heeft zijn zwakke punten maar wat mij betreft blijft hij dé politicus van de jaren 90. Ancient history, ik weet het... In het boek dat ik in mijn vorige post noemde zegt iemand (Wallage, geloof ik) dat de tijd van Bolkesteins conservatisme voorbij was; het was anno 1998 tijd voor 'prudent-progressivisme'. Dat is dus nog maar 13 jaar terug...

Je niet scheren en een spijkerbroek dragen? Ach, dat doe ik ook wel eens, en ben - geloof ik - nog niet aan het aftakelen. Ik schreef al eens eerder dat Theo van Gogh had gezegd dat het verlies van decorum vaak de eerste stap is naar de aftakeling. Maar het kan best zijn dat Bolkestein gewoon geen zin meer heeft in een pak met een stropdas. Ik was een jaar of tien geleden bij een bijeenkomst waarbij ook J.L. Heldring aanwezig was, gekleed in een ribfluwelen broek waar ook nog een vlek op zat. Hij was toen al erg oud (ouder dan Bolkestein nu is) maar zeker niet dement.

keesjemaduraatje said...

De politici die destijds trots als een pauw naast Yasser Arafat hebben geposeerd: Meulenbelt, van Bommel, die worden daar nu toch ook niet op aangesproken. Terwijl Arafat toch verantwoordelijk is voor heel wat geweld en terrorisme.

Anton said...

Volgens mij zijn alleen de strategieën verandert.
De status quo is nog steeds hetzelfde.

keesjemaduraatje said...

de strategieën van wie?

Anton said...

Gewoon evolutie, elkaar beconcurrerende groepen ontwikkelen strategieën om de dominante soort te zijn. Indien een groep een strategie heeft die door de andere groep herkend wordt zal er een tegenstrategie ontwikkeld worden waarop de andere groep weer zal reageren.

Anton said...

Maar volgens mij vertel ik hiermee niets dat je nog niet wist.

Anton said...

Gescheiden zitplaatsen in de tram? In een land als Iran worden mannen en vrouwen op die manier van elkaar gescheiden. Dat is ook een strategie.
Overigens wilde ik je dit muziekje niet onthouden, ik ben zeer onder de indruk van de zangeres, die trouwens uit Iran komt.
http://www.youtube.com/watch?v=MRT7L3913BU

wompus said...

Ik heb geen flauw idee wie hiermee bedoeld wordt.
Is het een figuur van linksen huize? Zoiets als de alwetende Marcel van Dam. Deze meneer is nu houtvester op zijn landgoed op de Veluwe. Dat bolwerk van verderfelijke Christenen, maar zijn vrouw kan er wel in het donker over straat.
Je moet toch wat.
Of zijn de rechtse figuren als meneer Veerman of Van Acht, het voorbeeld van de Nederlandse intellectueel. Maar die personen zijn ook al houtvester op hun Franse landgoederen.
Wat moet ik daar nu mee. Wel valt het me op dat deze mensen nooit jachtopziener zijn. Die beker laten ze aan zich voorbij gaan, want stropers schieten in deze barre tijden terug.
Wie het weet mag het zeggen.

Rachel said...

Valt me toch een beetje tegen van de Vooraanstaande Nederlandse intellectueel.
Hij had toch moeten weten dat er geen sprake van was dat de joden in de oorlog ook werden geïsoleerd in de tram.
Ze mochten helemaal niet meer in de tram !!!!