Disclaimer

In 2005 begon ik met het schrijven over kraken, ICT, zeilen, terrorisme, de multiculturele samenleving enzo, op dit blog. Langzamerhand begon het schrijven over terrorisme zich steeds meer tot Israël, Gaza, Judea en Samaria te beperken.
De meningen die op dit blog worden weergegeven zijn als bijdrage aan het maatschappelijke debat en geenszins kwetsend of beledigend bedoeld. Mocht u desondanks van mening zijn dat aangifte noodzakelijk is, lees dan eerst even deze speciaal voor u bedoelde disclaimer

Monday, February 01, 2016

De afgang van Leila Khaled (PFLP)


Leila Khaled (van de Palestijnse bevrijdingsorganisatie PFLP) is een graag geziene gast bij congressen en  discussies in heel Europa. Afgelopen zaterdag mocht ze haar mening over het thema "Stateless democracy", op de Universiteit Utrecht geven. Pikant detail bij de discussie is, dat die wordt gefinancierd door de Stichting Democratie en Media. Bestuursleden Marjan Sax en Heikelien Verrijn Stuart  ondersteunen graag initiatieven met een dubieuze achtergrond, zoals laatst ook de alternatieve Kristallnachtherdenking met Haneen Zoabi (PLO).


Hoe is Leila Khaled aan haar faam gekomen en wat voor terreur heeft ze eigenlijk gepleegd?

We gaan terug naar 1970. De PFLP van George Habash wil graag in het nieuws komen en kaapt regelmatig vliegtuigen. Slechts één keer eerder is een El-Al vliegtuig gekaapt en als gevolg daarvan is de deur van de cockpit in El-Al vliegtuigen voorzien van een stalen deur.

Op 6 september 1970 wordt  piloot Bar-Lev, die als 16-jarige in de 1948 Onafhankelijkheidsoorlog en later tijdens de 1956 oorlog heeft gevlogen, opgepikt uit zijn hotel in Amsterdam en naar Schiphol gebracht om de tweede etappe van  El Al Flight 219 van Tel Aviv naar New York te vliegen.

Voor vertrek vertelt de security officer van dienst op de luchthaven, dat er vier verdachte personen in het vliegtuig willen. Twee ervan hebben Senegalese paspoorten met opeenvolgende nummers; twee anderen, bezitten minder verdacht uitziende Hondurese paspoorten, maar hebben allemaal hun tickets op het laatste moment gekocht. Bar-Lev, verspert in overleg met de security officer, de Senegalese passagiers de weg. Ze mogen niet aan boord.

De piloot maakt een praatje met Avihoe Kol, een van de twee gewapende beveiligers op het vliegtuig. "Ik vertelde hem dat ik hem bij me in de cockpit wil hebben zitten". Kol was alleen in de eerste klasse. Dat is zo opvallend dat hij groot gevaar liep als eerste te worden doodgeschoten.

Kapingen waren geen nieuw fenomeen. Tijdens het vorige jaar alleen al, waren tientallen vliegtuigen gekaapt. Toch was El Al de enige luchtvaartmaatschappij in de wereld met gewapende bewakers en stalen cockpit deuren - voorzorgsmaatregelen die waren genomen na  de kaping van een El Al-jet naar Algerije in 1968.

Security agent Kol verzet zich tegen het verzoek in de cockpit plaats te nemen, maar doet het na aandringen toch maar. Op 29.000 voet hoogte, als het vliegtuig nog stijgt, flitst de noodverlichting aan. Bar-Lev roept: "We worden gekaapt." Slechts seconden later klinkt de stem van de stewardess door de intercom: twee mensen, gewapend met een geweer en twee granaten, willen de cockpit in. Als hij de deur niet zou openen, dan blazen ze het vliegtuig op.

Bar-Lev vraagt boordwerktuigkundige Uri Zach  om door het spionnetje te kijken. De "Hondurese" man, Nicaraguaanse-Amerikaanse Sandinistische activist Patrick Argüello, houdt een pistool tegen het hoofd van een vrouwelijke stewardess. Uri, zegt  door de gesloten deur tegen de piloot: "Ze gaan me vermoorden als je niet open doet."

Volgens de International Air Transport Association regels is een piloot verantwoordelijk voor het welzijn van zijn passagiers en moet daarom berusten in de eisen van de terroristen. De piloot doet echter precies het tegenovergestelde. Toegeven aan de eisen zal de veiligheid van de passagiers juist in gevaar brengen.Hij zegt hardop, "We zullen niet worden gegijzeld"

Bar-Lev zegt tegen de security officer zich goed vast te houden.  Hij gooit het vliegtuig in een snelle duik. De negatieve gravitatiekracht lijkt op de afdaling in een achtbaan. De vlieghoogte zou afnemen en door het verminderen van het drukverschil tussen de binnenzijde van het vliegtuig en de buitenlucht, zou een afgeschoten kogel of ontplofte granaat minder gevaarlijk zijn. De kapers zouden omver worden gegooid. De passagiers hebben allemaal hun gordels nog om en zullen er tegen kunnen.

Bar-Lev tilt de neus van het vliegtuig  op en drukt één van de vleugels naar beneden. Vervolgens duwt hij de neus van het vliegtuig naar beneden, richting aarde. Het vliegtuig begint te dalen en verliest 10.000 voet hoogte in één minuut. Als hij weer optrekt stapt security officer Kol uit de cockpit en schiet Argüello dood.

De tweede terrorist, Leila Khaled, met eerdere kapingen op haar naam, rolt een granaat naar voren, maar het ding ontploft niet. Ze valt flauw en wordt gearresteerd."De hele actie duurde twee en een halve minuut,"

(Op de foto: Leila Khaled vertelt de studenten wat "Stateless democracy" is)

1 comment:

Jan said...

Marjan Sax haar ouders en grootouders gevlucht voor het nazigeweld, en toch zo blind, dat ze zich veilig voelt bij dezelfde ideologie, die ook haar vernietiging nastreeft.
Ze moet welhaast een Marxist zijn, immers die ideologie zegt de Jood alleen maar te willen bevrijden van het Jodendom, maar schuurt, en dan druk ik mijn beleeft uit, toch wel heel nadrukkelijk tegen de radicale islam aan. En zoals we weten geld voor die ideologie, dat de enige acceptabele Jood een dode Jood is. Waarom denk Marjan Sax, dat o.a. de Internationale Socialisten zich jarenlang met de Holocaustherdenking hebben bemoeit, dode Joden, en nog functioneel ook nog, immers hoe kan je antisemiet worden genoemd, als je de Holocaustherdenking organiseert!