Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Sunday, April 03, 2016

7000 Joden emigreerden van de Oekraine naar Israel


‘Gevangen in een concentratiekamp van de Goelag, bereikte ik het hoogtepunt van mijn carrière. Dat niveau zal ik nooit meer bereiken. Ik word dus niet gemotiveerd door ambitie. Ik begon mijn gevecht door een vrije Jood te zijn, daarna voelde ik me sterk genoeg om voor andere Joden te vechten. Daarna vocht ik voor niet-Joden. Daarna werd het een proces. Ik kon niet stoppen. Ik werd gevangen genomen, niet omdat ik dat wilde. Ik werd een symbool, zonder dat ik het wilde. Nu ben ik een politicus, niet omdat ik het wil, maar omdat de strijd voortgezet moet worden.’


Dit zijn de laatste woorden uit het boek Fear no evil van de Israëlische politicus Natan Sharansky. Het boek beschrijft zijn tocht door de gevangenissen en concentratiekampen van de Sovjet-Unie. Sharansky’s enige misdrijf: ‘Hij wilde weg uit de Sovjet-Unie om zijn Joodse identiteit te kunnen beleven.’

Nauwelijks tot niet opgemerkt door de media, bezocht Sharansky, voormalig Sovjet-dissident, ex-minister in Israël en voorzitter van de Jewish Agency, Nederland. Op bezoek bij Christenen voor Israël in Nijkerk deed hij enkele opmerkelijke uitspraken over de betrokkenheid van Rusland bij de strijd in het Midden-Oosten. 
Lees mijn tweede TPO-column verder op The Post Online: 7000 Joden emigreerden in 2015 van Oekraine naar Israel 

No comments: