Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Saturday, March 14, 2020

Hamsteren door de eeuwen heen

Zelf heb ik in mijn leven twee keer eerder gehamsterd: vlak voor het Millenium, omdat ik dacht dat de computersystemen en dus de aanvoer van water, electriciteit en voedsel uit zouden vallen. Daarna hamsterde ik tijdens de bankencrisis, omdat ik bang was, dat de geldautomaten uit zouden vallen. Gisteren hamsterde ik peulvruchten, blikken conserven en aardappelen, vanwege het Coronavirus.

In mijn herinnering werden in 1973, tijdens de oliecrisis, vuilniszakken gehamsterd, omdat de mensen dachten dat er geen olietoevoer meer zou zijn en dus geen vuilniszakken. Zie ook de Kronkel uit 1973 hiernaast. De vrouw van Simon Carmiggelt zegt: "Overal zit geloof ik olie in".


Ik neem nu waar, dat hamstergedrag irrationeler wordt. Het is volkomen onduidelijk waarom er wc-papier wordt gehamsterd, Ik zie bij de Albert Heijen lege schappen waar chips in hebben gelegen. Terwijl de borrelnootjes vollop aanwezig zijn.



In bovenstaande grafiek zie je de jaartallen van de vorige hamsteracties van het Nederlandse publiek: Tweede Wereld Oorlog, Koude Oorlog, Oliecrisis, Golfoorlog. In die volgorde koekenbakker.

Vlak na het carnaval bleef ik thuiswerken, omdat ik bang werd voor de vele collega's uit in Tilburg en Loon-op-Zand. Die hebben massaal carnaval gevierd, elkaar gezoend, gekust en ik weet niet wat allemaal nog meer, "Er komt een outbreak op het werk", voorspelde ik tegenover mijn collega R.

Nou dat was natuurlijk belachelijk van mij en ik moest gewoon weer naar mijn werk komen. Nog geen anderhalve week later, is mijn opmerking regeringsbeleid geworden. Als ik nu maar mijn andere voorspellingen aan Mark Rutte had gemaild, dan zouden we nu in Brabant niet in de shit zitten.

"De regering moet de sporthallen vorderen en extra beademingsapparatuur kopen", zei ik drie weken geleden. Te laat nu. In Breda kunnen ze in de ziekenhuizen al niet meer iedereen beademen.

Ik wil maar zeggen: Als ik drie weken geleden gelijk had en direct na het carnaval een voorspelling deed die uitgekomen is. Dan is het misschien geen overbodige luxe, enkele zakken gedroogde witte bonen in te kopen, evenals blikken tomaten, of ander houdbaar voedsel naar keuze.

(Hieronder achteréénvolgens lege chips-vakken en volle vakken met borrelnootjes)



No comments: