De gevolgen van offshoring naar India (II)
door KeesjeMaduraatje
Vandaag was ik in het Control Centre van de firma waar ik werk om enkele security gerelateerde dingen te regelen. Het Control Centre is een afdeling waar mensen 24 uur per dag aan de monitor zitten en checken of er ergens op de wereld een server, router of programma crashed. Dan komen ze in actie en melden het aan de betreffende afdeling. Er worden mensen in de betreffende regio gealarmeerd om op te treden. Een "ticket" wordt aangemaakt en dan moet binnen een bepaalde tijd gereageerd worden om het "incident" op te lossen. In de praktijk komt het er op neer nooit een ticket op je naam te laten zetten en als er onverhoopt toch een ticket op je naam staat het zo snel mogelijk weer door te kunnen schuiven.
Deze afdeling wordt geoffshored naar India, dus ik vroeg de "officer of the day" of hij hier over een paar maanden nog zou zijn, of dat we op een gegeven moment voor gesloten deuren zouden komen te staan. Hij zei dat er al verschillende Nederlanders een andere baan hadden gezocht en dat India nu goed draait. Maar het vreemde is dat de hoeveelheid werk toeneemt. Zodra de klanten merken dat je een afdeling in India kan opbouwen, geven ze meer opdrachten. Dus de opdrachten blijven binnen komen door de lagere prijzen die je kan vragen. Dus ons Control Centre heeft juist nu weer vacatures.
Ik noem dit de dialectiek van de globalisering. Je denkt dat je je baan kwijt raakt en in plaats daarvan krijg je steeds meer werk. In de praktijk kan het er op neer komen dat we in Nederland een doorgeefluik worden voor werk. We bouwen een service op en laten het echte en regelmatige werk door India doen.
No comments:
Post a Comment
Bedankt voor jouw reactie. We beoordelen of de reactie geplaatst kan worden.