Thursday, September 22, 2005

Offshoring

De ervaringen met offshoring naar India tot nu toe

door Keesjemaduraatje

Ik werk dus als technisch consultant bij een grote automatiseerder en een half jaar geleden begon opeens iedereen over offshoring naar India te praten. Onze banen gaan dus op de lange of korte duur naar India. Als dat in een afdeling verteld wordt gaan er rare processen optreden. Het hangt er wel van af wat voor werk mensen doen. Bij ons heb je zogenaamde tweede lijners, die de hele dag achter een monitor zitten en "incidenten" oplossen. Dat zijn servers die crashen, bestanden die corrupt raken, programma's die niet werken en opgestart meoeten worden. Als een bepaald incident te vaak op treedt, dan wordt er een "probleem" van gemaakt en dat moet door de "derde lijn" opgelost worden. Als blijkt dat het probleem wordt veroorzaakt door een structurele fout, dan wordt een "change"gegenereerd. De mensen op de derde lijn zijn over het algemeen minder bang voor verandering. De mensen op de tweede lijn begonnen meteen een andere baan te zoeken. Toen bleek dat die mensen niet verbonden zijn met het werk dat ze doen. die kunnen net zo goed "call agent" of telefoonverkoper zijn.

De derde lijners voelen zich erg bij het werk betrokken en kunnen zich niet voorstellen dat hun werk door iemand in India gedaan kan worden. Er worden aanvankelijk opmerkingen gemaakt in de trand van : die mensen zijn goedkoop en minder geschoold. Goedkoop klopt. Ze verdienen een derde van wat wij verdienen. Maar ongeschoold blijkt en vergissing te zijn. De meeste Indiase collegas houden van techniek en hebben meer certificaten dan wij.

No comments:

Post a Comment

Bedankt voor jouw reactie. We beoordelen of de reactie geplaatst kan worden.