Wat Israël doet is toch nooit goed, volgens de organisatoren van de Gaza Flotilla, dus kan Israël het best de strategie kiezen die de minste schade oplevert.
In mei gaan zo'n 50 bootjes met in totaal zo'n 500 activisten naar Gaza varen om de vermeende blokkade te doorbreken. Ik volg deze Flotilla Movement al jaren, al lang voor de Mavi Marmara catastrofe, en ik weet dat veel boten gewoon hun goederen naar Gaza kunnen brengen door in El Arish, Egypte af te meren. Per vrachtwagen is het dan nog een uur rijden naar Gaza en daar kunnen de goederen gewoon bij het hekje afgegeven worden. De zojuist vermoorde Italiaanse activist Vittorio Arrigoni is zelfs een half jaar geleden nog met een auto, vier inzittenden en een zak cement door het hek gereden. Dus die blokkade is beperkt. Wapens worden tegengehouden, maar voedsel en medicijnen komen gewoon binnen.
De Flottilla activisten willen een punt maken en schoolboeken, medicijnen en voedsel naar Gaza brengen. De Israelische staat kan daar op vier manieren op reageren:
-Met Geweld. Traangasgranaten op de boten gooien, getrainde honden loslaten, met commando's de schepen bestormen. Het is wel de meest effectieve manier en het geeft mooie plaatjes , maar publicitair niet slim. Bovendien zitten er op die boten weer martelaren van de IHH en die willen eigenlijk het liefst op die boten sterven, zodat ze als martelaar rechtstreeks de hemel ingaan. Dat moeten we ze niet gunnen.
-Sabotage. Bij de flotilla van vorig jaar werd al steeds beweerd dat de boten stuurloos waren en dat de stuurinrichting gesaboteerd was. Of dat echt zo was of een smoesje om het late vertrek te rechtvaardigen, dat weten we niet. Ga er maar gewoon vanuit dat sabotage mogelijk is.
-Controle van de boten in de vertrekhavens. Er wordt wel steeds beweerd dat de boten vanuit Griekenland vertrekken, maar het is niet waarschijnlijk. Griekenland wordt onder druk gezet om de boten niet te laten vertrekken. Daarom zullen de boten eerst naar het door Turkije bezette Noord-Cyprus varen en dan naar Gaza. In Noord-Cyprus kan de Israelische regering niet gemakkelijk de lading controleren, maar er zijn toch methodes om te weten te komen wat er in de boten vervoerd wordt.
-Gewoon doorlaten. De moord op Vittorio Arrigoni heeft laten zien dat de Hamas-regering er alles aan doet om de bezoekers een feestelijk onthaal te geven, maar dat er groepen in Gaza actief zijn die de Westerse denkbeelden van de Flotilla-activisten maar helemaal niets vinden. Je moet je voorstellen dat 500 van dat soort vredestypes allemaal beschermd moeten worden en in dure hotels ondergebracht. Er moet gegeten worden. Je kan ze niet alleen over straat laten lopen. Er moeten demonstraties georganiseerd worden. Dat kost allemaal moeite en tijd, op kosten van Hamas.
Openheid is bovendien de vijand van rigide religieus fanatieke regimes als Hamas. Iedere Westerse bezoeker loopt potentieel gevaar, maar vormt zelf ook een gevaar voor de islamitische revolutie. Er kunnen vervelende vragen over mensenrechten en over vrouwenrechten gesteld worden. Waarom mogen vrouwen niet met de demonstratie meelopen? Waarom weten de gidsen de juiste aantallen doden van de laatste Gaza oorlog niet? Allemaal redenen om die Flotilla gasten, al dan niet na een check op de lading, gewoon door te laten varen. Laat Hamas er maar gehakt van maken.
Graag hieronder jouw advies aan de Israelische regering:
Mijn advies is gewoon doorlaten. Wel controleren op wapentuig indien mogelijk dat tegen Israël gebruikt zou kunnen worden. Maar verder dat hele flottielje en activisten volkomen negeren en doodzwijgen. In het beste geval loopt het voor zoveel westerlingen tegelijkertijd in Gaza helemaal fout, laat ze het allemaal maar helemaal zelf uitzoeken. Israël kan zich beter concentreren op haar eigen verdediging zoals met "Iron Drome".
ReplyDeleteVr. Gr. Pineut
Doorlaten kan alleen als alles grondig is onderzocht. Lijkt me op zee haast niet mogelijk. Doorlaten schept ook een precedent en een overwinningsroes. Misschien is het meest verstandig aan land laten komen in Israel. Daar alles goed controleren en vervolgens iedere opvarende tot ongewenst vreemdeling verklaren en verplicht naar Gaza brengen. Mogen ze zelf zien hoe ze vandaar weer naar huis komen. Zal via Egypte moeten. Dure grap. En gevaarlijk.
ReplyDeleteKosten van de controle zouden voor rekening moeten komen van de opvarenden. Maar ja, allemaal kale kippen natuurlijk.
Aan zo'n aankomst in Gaza kleeft natuurlijk het bezwaar dat het een Triumph des Willen wordt. Daarom druppelsgewijs in Gaza droppen. Als men weet dat de terugweg niet een fijne vliegreis wordt vanuit Tel Aviv maar een lange dure en gevaarlijke reis door Egypte, dan zou dat best eens kunnen werken ter ontmoediging.
Ik zou ook al deze indringers voortaan permanent de toegang tot Israel ontzeggen. Dan kunnen ze een volgende keer gewoon niet van boord. Dan wordt het net zo lang wachten tot men genoodzaakt is maar weer terug te keren naar de vertrekhaven.
Israel kan NOOIT de vloot zomaar door laten, om verschillende redenen namelijk uit procedure om te controleren op wapens, de positie van het Israelische leger en het doorlaten zou juist voor negative publiciteit zorgen, en Israel zou zichzelf voor schut zetten doordat het alle voorgaande controles als iets banaals zou maken.
ReplyDeleteHet gaat niet om 500 opvarende, het zijn er meer dan duizend. Het is echter niet afgelopen na entering van de schepen, ik weet zeker dat er ook deze keer sprake zal zijn van extreem 'geweldsloos verzet' namelijk in de vorm van het weigeren van deportatie tot dat bepaalde eisen zijn ingewilligd.
Het weten wat de lading is net zo belangerijk als het weten van bijvoorbeeld informatie over de opvarende en vooral het op kunnen maken van de samenstellingen van de boten zoals bijvoorbeeld, hoeveel mensen met medische achtergrond op een bepaalde boot zitten, journalisten, en imago gevoelige samenstellingen zwakkere/oudere/media persoonlijkheden etc. Maar het is voornamelijk belangerijk om op de hoogte te zijn van de draaiboeken, scenarios en strategische richtlijnen van de flotilla die zijn besproken.
Het is niet te voorkomen dat elk wissewasje uitgekauwd word en maanden lang besproken. Als een Israelische soldaat op een krekel trapt wordt het al vergeleken met een oorlogsmisdaad. Het valt mij nog mee dat er nog geen bedreigde diersoorten flotilla geweest is, of een op sterven liggende mensen flotilla.
@Benjamin: Er zijn al eerder bootjes doorgelaten. Op zich is het geen nederlaag om een aantal boten tot Gaza toe te laten, zolang het maar geen bedreiging van de veiligheid van Israel betekent. Als het echt om duizenden activisten gaat, dan is dat een extra reden om ze, na controle van de lading, gewoon door te laten. Het was de vorige keer al moeilijk om allemaal teglijk aan te komen. Nu zal dat nog moeilijker zijn.
ReplyDelete@Keesjemaduraatje
ReplyDeleteHet lijkt me niet bepaald verstanding deze import martelaren door te laten. Op militair strategische niveau, kunnen wij uiteraard niet mee beslissen we kunnen echter wel de fundering bepalen van deze actie en deze is geen politieke, of humanitaire boodschap maar hoofdzakelijk een jihadistische boodschap het doel is namelijk doormiddel van strijd het heilige land te betreden. Dit is nu precies het aspect waar het omgaat, want welke zelf benoemde vredesorganisatie noemt nu de freedom flotilla 2, de eenjarige VIERING van de voorafgaande flotilla waarbij 9 mensen om het leven kwamen?
Ik bedoel, ik welk opzicht is dit precies een viering?
De hoofdzaak is het aanbinden van de strijd met Israel, of het doormiddel van geweld is, of extreme geweldsloos verzet. De Nederlandse opvarende spreken zelfs van "..Knokken, maar niet met onze vuisten.." en "...de confrontatie aan gaan met Israel..". Ze willen namelijk net als Abou Amin Rashed en Anna de Jong de mogelijkheid krijgen om Israel aan te kunnen klagen en extreem geweldsloos verzet gebruiken zoals het weigeren te tekenen voor deportatie. Er worden hier zelfs mensen voor getrained en gerecruiteren.