Sunday, December 31, 2006

Ayaan, Mijn Vrijheid

Vanaf het begin van het publieke optreden van Ayaan Hirsi Ali heeft zij grote vóór- en tegenstanders gehad. Het fenomeen Hirsi Ali laat niemand koud en roept grote polarisatie op. Nu is haar autobiografie “Mijn Vrijheid” verschenen en het is dan ook geen wonder dat iedereen uit die autobiografie haalt wat hem of haar van pas komt. Als je Ayaan wilt zien als braaf meisje, dat zich nog maar kort geleden is beginnen af te zetten tegen haar geloof en cultuur, dan kan je dat uit het boek halen. Als je Ayaan een kreng van een wijf vindt, dan kan je dat ook vinden. Bijvoorbeeld als ze in haar jeugd in een boom klimt en net naast haar oma spuugt. Tot de orde geroepen verdedigt ze haar gedrag door te zeggen:”Ik spuugde toch niet raak? ” Herken je het een beetje? Ayaan is alles geweest: vrome moslima, giechelende bakvis die stiekem Engelse liefdesromannetje leest, VN medewerkster, redster van verhongerende kinderen, braaf schoolmeisje dat het gehele huishouden doet, femme fatale die een man verleid en dan laat zitten, schoonmaakster, arbeidster in een koekjesfabriek, politica, medicijnenverkoopster, medewerkers van de Wiardi Beckman stichting,  slachtoffer van terreur, schrijfster, scriptschrijfster, columnschrijfster, Één van de honderd invloedrijkste vrouwen ter wereld, Europese vrouw van het jaar. Zoek het maar uit. De Amerikanen zien in haar de American Dream verwezenlijkt en de Nederlanders zien in haar de allochtone meid. Wat wil je zien?


Om jezelf een mening over Ayaan Hirsi Ali te vormen hoef je het boek “Mijn Vrijheid” niet meer te lezen. Iedereen heeft al een mening over Ayaan Hirsi Ali. Daarom hoef ik in deze recensie ook niet in discussie met iemand. Niet met Ayaan en niet met de lezers van dit politiek incorrecte weblog. Alle feiten, zoals Ayaan die ziet, staan al in haar autobiografie. Als je onvolkomenheden wilt vinden, zoals de schrijfster van het recente HP-artikel, dan zal je die zeker kunnen vinden. Bijvoorbeeld dat het raar is dat een meisje op de vlucht voor haar wrekende clan, wel haar Keniase secretaressediploma mee neemt. Raar, maar niet onmogelijk. Dat ze bang is voor haar familie, maar wel een brief met volledig adres naar haar vader stuurt, direct na haar aankomst in Nederland. Als je dat vreemd vindt, bedenk wel wat je dan overhoop haalt. Als Ayaan gelogen heeft, dan mag je er van uitgaan dat 50% van de asielzoekers heeft gelogen over hun vluchtverhaal. Hele bizarre details kan je in het boek vinden, zowel leuk voor de haters als de bewonderaars. Ayaan is al twee keer getrouwd geweest. Het eerste huwelijk vond plaats, zonder medeweten van haar vader en broer, die wel in Somalië aanwezig waren op dat moment. De ontmaagding volgde in dezelfde nacht. Als er al eerwraak had moeten plaats vinden, dan was dat een moment geweest waar ik me nog iets bij had kunnen voorstellen.
Andere leuke onthullingen:Ayaan heeft een huis gekocht, samen met een vriendin. Ayaan is tegen alle adviezen in politicologie gaan studeren. Allemaal feiten die er gewoon in staan. Er staat een hartverscheurende anekdote over een beroving in Mogadishu, die ze heeft overleefd door de namen van de voorouders van oma’s kant op te noemen. Als ze de namen van vaders kant had opgenoemd, was ze nu waarschijnlijk dood geweest. Hoe ze kinderen en zelfs een hele familie redde, door terug naar Somalië te gaan en een vluchtelingenkamp binnen te gaan waar de mensen al aan het verhongeren waren. Een situatie die te vergelijken is met wat er nu gebeurd.
Al die vluchtelingen woonden daarna in hun huis in Kenia en de situatie werd nijpend. De vader van Ayaan dacht dat het een goed idee was om maar eens een dochter naar Canada uit te huwelijken. Hij nam zijn lievelingsdochter Ayaan. Dat werpt een volkomen ander licht op de uithuwelijking.  Maar Ayaan is een eigenwijs kreng en gaat er in Düsseldorf vandoor en vlucht naar Nederland. Op dat moment was ze nog een vrome moslima. Allemaal verhalen die je op verschillende manieren kan uitleggen. Diegene die haar als een Jeanne d’Arc willen verbranden, hadden dit boek niet nodig. Die hebben aan een paar uur opnames in Kenia genoeg materiaal gehad. Het boek is dan ook geen verantwoording. Ik zie het als een start in een nieuw leven. Eigenlijk is Ayaan het afgelopen  jaar pas aangekomen waar ze eigenlijk heen wilde en waar ze ook hoort.
Verschillende wetenschapsrichtingen kunnen ook wat uit het boek halen. De psychologische component van twee levenslopen: dat van Ayaan en haar vader. Dat zie je vaak, dat de ouders al een ideaal hebben en dat de kinderen dat ideaal trachten te verwezenlijken. De moeder van Elvis wilde een beroemd zangeres worden. De vader van Gerard Reve die een schrijver wilde zijn. Dat zie je ook in het leven van Ayaan. Haar vader studeerde Culturele Antropologie in de Verenigde Staten. Na zijn terugkeer naar Somalië was zijn ideaal, een democratie naar Amerikaans voorbeeld op te bouwen. Hij stuurde zelfs zijn eerste vrouw naar de VS om ook Antropologie te studeren. Hij begon alfabetiseringscursussen te geven, omdat zijn ideaal was, dat de Somaliërs een goed opgeleid volk zouden zijn, dat in vrede zijn eigen regering kiest. Voor ons zijn dat vanzelfsprekendheden, maar voor de Somaliërs zijn dat geheel nieuwe inzichten. De vader van Ayaan liet al zijn kinderen studeren. Zijn leven lang is hij bezig geweest zijn ideaal te realiseren en heeft er jarenlang voor in de gevangenis gezeten. Daarna heeft hij verder gevochten vanuit Ethiopië, Somalië, Saoedi-Arabië en Kenia. Uiteindelijk moest hij in zien dat het niet ging lukken en viel hij terug op het islamitische ideaal van één geloofsgemeenschap die het volk zou kunnen verenigen. De westerse idealen van democratie, vrijheid en transparantie zijn Ayaan dus al vroeg bijgebracht in die paar jaar dat ze bij haar vader heeft geleefd. 
Als je het politicologisch wilt zien, (Ayaan heeft politicologie gestudeerd) dan zie je de samenlevingsvormen  van de Somalische clan, de oude islam, de nieuwe islam, het communisme en de westerse democratie. Ayaan heeft ze allemaal meegemaakt. Zoek maar uit. Wat heeft haar het meest beïnvloed? Toen ze geboren werd was Somalië communistisch, met desastreuze gevolgen als honger, geweld en haar vader in de gevangenis. Haar moeder en oma geloven in een oude Somalische vorm van islam, met engelen, heiligen en bezweringen. Haar besnijdenis is een gevolg van dat geloof. De clans zorgen voor haar en haar hele familie als ze uit Somalië moeten vluchten. Zelfs in Nederland werd Ayaan nog door de clan geholpen. In haar jeugd wordt Ayaan aanhanger van de Egyptische moslimbroederschappen, die een veel rigidere vorm van islam aanhangen. Uiteindelijk kiest ze voor het westerse liberalisme.

Onvergetelijk is de scene in de fractiekamer van de VVD. Ayaan heeft net in een artikel voor Trouw de profeet Mohammed (vanuit onze de westerse maatstaven gemeten) een perverse man en een tiran genoemd, omdat hij het huwelijk met een negenjarig meisje consumeert. Frank de Grave vertelt Ayaan dat ze die woorden terug moet nemen in de fractievergadering. Ayaan komt binnen, luistert naar wat er gezegd wordt en roept: “Ik ben hier bij een liberale partij. Niemand heeft zich afgevraagd of ik misschien gelijk had “. Ze wijst ons op onze eigen idealen, die 100 jaar geleden zijn ontstaan en die zij nog helemaal serieus neemt.

Wil je het hele verhaal vanuit feministisch oogpunt bekijken? Welke vrouw heeft Ayaan het meeste pijn gedaan en welke vrouwen hebben haar het meeste geholpen?  De Gereformeerde vluchtelingenhelpsters uit Ede hebben nog het meeste begrepen van haar religieuze opvattingen en hielpen haar verder. Ik wil het hier helemaal niet hebben over die corrupte trut van een Neelie Smit-Kroes, of over die beschaafde tuthola van een Ciska Dresselhuis. Bah. Hoe is het mogelijk dat Ayaan zich met die vrouwen heeft ingelaten?  Waarschijnlijk door een onbevangenheid die Nederland al lang niet meer kende.

Ayaan gooit overal roet in het eten. Ze schopt heilige huisjes om. Of je nou communist, feminist, moslimbroeder, sociaal-democraat, multiculturalist of een nette liberale ondernemer uit Aerdenhout bent. Ayaan kan je liefhebben of je vindt haar een kreng. Daartussen is niet veel plaats. Ze past in geen enkel hokje en tegelijk zit ze in elk hokje wel een beetje.  Nu is Nederland te klein voor haar geworden en beweegt ze zich in de internationale politieke wereld. Dat ze nog maar lang mag blijven leven en haar sprankelende ideeën trouw mag blijven.

Kees Broer-Eikmeier

Sidekick

door Keesjemaduraatje
misschien zitten jullie wel te wachten tot ik iets over de excecutie van Saddam Hussein schrijf, maar mij schiet nu zo direct niets te binnen. Er zijn wel mensen voor minder opgehangen, dus ik vind het geen ramp. Wel interessant vind ik de reacties van de zogenaamd politiek correcte linkse medeburgers. Kijk maar hier wat de heldin van het linkse woord schrijft:

  1. Sadam Hussein is hier niet het onderwerp, Victor en ook Jan. Ga maar even naar Harry van Bommel, die heeft het er wel over.

    Reactie door Anja — zaterdag 30 december 2006 @ 21.37

Tot zover de heldin van Haat en Terreur over de doodstraf voor Saddam. Vergelijk je dat even met de moord op Theo van Gogh, dan zie je grote verschillen. Daar hadden wel veel mensen een mening over en meestal een niet zo democratische. Dat hij het wel een beetje aan zichzelf te danken had. Als een iemand de dood aan zichzelf te danken heeft, dan is het wel Saddam.

Harry van Bommel heeft een heel genuanceerd oordeel over de excecutie. Namelijk dat het niet bij het begin van een feestdag had moeten gebeuren. Hij kan heus wel heel genuanceerd zijn.

Harry maakt zich zorgen

Harry van Bommel maakt zich zorgen over de religieuze gevoelens van de moslims in Irak:

"De doodstraf is uitgevoerd op de dag van het offerfeest. Voor moslims is dit met het suikerfeest het belangrijkste islamitische feest. Veel moslims zullen dit als schokkend ervaren. "

Daarom hebben enkele moslimgroeperingen die de schok niet onden verwerken meteen ter gelegenheid van datzelfde offerfeest een aantal shiieten de lucht in geblazen.

Friday, December 29, 2006

nou gaat ie los

door Keesjemaduraatje
mevrouw Hirsi Ali weet de gemoederen weer aardig te bewegen. De koningin had het in haar kerstboodschap zelfs over het recht op belediging. Rechtstreeks uit een toespraak van Ayaan in Berlijn. Mooi. Ayaan is de beste provocatie die het land de laatste 30 jaar gehad heeft.

De "Vredesjournalist 2003" gaat intussen weer helemaal los en heeft het op zijn weblog over de "neoconservatieve claque van Hirsi Ali/Magan". Mooi gevonden. Dan hoef je niet op de argumenten in te gaan. Intussen accepteert Stan van Houcke geen reacties meer van mij. Geen wonder sinds ik hem een antisemitische mislukte vrouwenheld heb genoemd. Maar dat terzijde. Hier is mij reactie op zijn anti-Ayaan log:

ik heb in de kerstvakantie de autobiografie van Ayaan Hirsi Ali gelezen en ik kan dat de lezers van dit blog ook aanraden. De aanvoerster van de "neoconservatieve claque" beschrijft daarin hoe ze van een gelovige moslima tot een liberaal geworden is. Je kan het er mee eens zijn, of ook niet. Maar kritiek op welke godsdienst dan ook moet altijd mogelijk zijn. Blijkbaar wil Stan een uitzondering voor de Islam. Waarom eigenlijk?

Het zijn vragen die gesteld moeten worden, maar de Vredesjournalist en de Senator voor Haat en Terreur willen er niet mee geconfronteerd worden.

Angsthazen

We zijn angsthazen geworden

artikel overgenomen uit: politiek.net

Henryk M. Broder is de meest spraakmakende publicist van Duitsland. Vooral de islam moet het bij hem ontgelden. 'We laten ons willoos naar de slachtbank voeren.' Jonge mensen raadt de Duits-Poolse schrijver aan zo snel mogelijk Europa te verlaten.

Henryk M. Broder heeft weinig tijd. Zijn nieuwste boek Hoera, we capituleren! , een met vuur geschreven essay tegen de radicale islam, is in enkele weken al zestigduizend keer over de toonbank gegaan. 'Dat is nog niet zo fantastisch als de net verschenen memoires van Gerhard Schröder. Maar mijn boek wordt ten minste gelezen', lacht Broder.

Henryk M. Broder

De kwinkslag is typerend voor de zestigjarige publicist, die schrijft voor het magazine Der Spiegel en het conservatieve Zwitserse blad Weltwoche . Broder polemiseert ononderbroken en heeft weinig respect voor autoriteiten. Dat kan hij zich veroorloven, na een lange journalistieke carrière voor de belangrijkste Duitse media.

Op tienjarige leeftijd, in 1956, kwam de in Katowice geboren Broder vanwege het in Polen heersende antisemitisme met zijn familie naar West-Duitsland. Tegenwoordig heeft de uitgesproken joodse schrijver zich bij onze oosterburen opgeworpen als de scherpste criticus van de islam.

Het enfant terrible van de Duitse pers trekt volle zalen met zijn lezingen over de religie van 1,5 miljard mensen. Hij raakt niet alleen in de Bondsrepubliek een gevoelige snaar. Ook in Zwitserland, Italië en de Verenigde Staten bevindt zich zijn publiek. Maar nu is hij even in Berlijn om uit te blazen.

Broder zit gemoedelijk in het café Einstein op de boulevard Unter den Linden. Hier wisselt het hoofdstedelijke journaille met politici uit de Bondsdag de laatste roddels uit. Om de hoek ligt de streng bewaakte Amerikaanse ambassade, waar niemand in de buurt kan komen.

Broder valt met de deur in huis: 'We zijn angsthazen geworden. Je zag het bij de strijd om de Deense cartoons van Mohammed, de excuses van de paus na diens toespraak in Regensburg of onlangs bij de bijna afgeblazen Mozartopera in Berlijn: we trekken ons commentaar op de islam uit angst voor geweld en aanslagen in. Zo ontstaat zelfcensuur. Europa is een luie, decadente dame geworden. We laten ons willoos naar de slachtbank voeren.'

Thursday, December 28, 2006

Onze God is de beste

Onze God is de beste
Onze God is kampioen
Daarom zijn wij in het westen
Relatief in goede doen
Kijk die andere religies
Wat een puinhoop heerst er daar
Baby's vol met vieze vliegies
Hele volk'ren de sigaar

Moeten ze maar niet zo maf zijn
Om te zweren bij een God
Waardoor ze arm of slechter af zijn
Ontevreden met hun lot

Mohammed doet in leproze
Kijk maar bij de evenaar
Hindoes wonen zelfs in dozen
Boeddha maakt je bedelaar

Brahma is één van de booste
Shiva een grote klier
Al die gozers uit het Oosten
Nee, die moeten wij niet hier

Ja, wij zijn hier in het westen
Nog het best in goede doen
Onze Heer blijft toch de beste
Hij is wereldkampioen

Hij is wereldkampioen

Koot en Bie

Heiligenabend

door Keesjemaduraatje,
de avond voor Kerst wordt in Duitsland Heiligenabend genoemd. Dat is eigenlijk de pakjesavond voor de Duitsers. Dan gaan veel mensen ook naar de kerk. Wij ook, naar de Lutherse Kerk in het dorp. Helaas waren we zo laat dat er geen blaadje met de liedteksten aan ons verstrekt kon worden, daarom kon ik niet meezingen. Die Duitse Kerstliederen zijn weer geheel anders dan de Nederlandse. Doordat we voorin zaten en de dominee helemaal alleen was, werd aan mijn vrouw gevraagd het kerstverhaal voor te lezen. Dat heeft dan ook wel iets als dat aan je gevraagd wordt.


Henryk M. Broder

door Keesjemaduraatje
Ik zit hier een beetje moeilijk op het moment, in een Duits dorp zonder internetaansluiting, maar gelukkig heb ik een WLAN gevonden, van 1Mbit/seconde, zodat ik net even wat schrijven kan. Ik kan de vaste lezers van het weblog Keesjemaduraatje tenslotte niet in de steek laten.
Tussendoor steeds even "saven", zodat het allemaal niet voor niets geschreven is.

Henryk M. Broder

Thursday, December 21, 2006

De VS en islamitisch terrorisme

door Keesjemaduraatje
er zijn twee theorieën over het verband tussen VS-presidenten en islamitisch terrorisme in de omloop. De ene gaat erover dat de democratische presidenten altijd hebben toegegeven en onmogelijke vredesaccoorden hebben proberen te sluiten, terwijl de republikeinse presidenten het beleid van terugslaan hebben gehandhaafd. De andere theorie is dat het islamitisch terrorisme gestimuleerd werd, doordat de VS op beslissende momenten niet doorgezet heeft en zich terugtrok. Daardoor zouden de Bin Ladens van deze wereld  gestimuleerd zijn om nog grotere aanslagen te plegen. Daardoor zou het idee van 1 september zijn ontstaan.

Hieronder staat een overzicht van presidenten en de gebeurtenissen in het Midden-Oosten tijdens hun ambtstijd.

Wednesday, December 20, 2006

Wat ik vind van:

Wat ik vind van de gevechten tussen Hamas en Fatah? Ik ben voor geen van beiden en vind het een schande dat de VS wapens geeft aan de Fatah. Er kan pas vrede komen in het Midden-Oosten als er volledige openheid en democratie is. Die toestand is verder weg van de werkelijkheid dan ooit. Jordanië zou een grotere rol moeten spelen. Hamas is volgens mij niet in staat vrede te sluiten, omdat ze Israël niet erkennen. Daarom mag Hamas ook geen subsidie krijgen van de EU.

Wat ik vind van de formatie? Ik vind de Christen-Unie niet zo slecht. Ze gaan waarschijnlijk aandringen op meer hulp voor aanstaande ongetrouwde moeders, zodat ze hun ongeboren kind kunnen houden. Prima.
Euthanasie is al verouderd. Er zijn andere methodes om zonder veel lijden te sterven. Dus dat mag van mij afgeschaft worden.
Het homo-huwelijk is geen werkelijke voorwaarde voor homo-emancipatie. Waarom moeten homo's persé trouwen? Het burgerlijke huwelijk was bedoeld om het patriarchaat in stand te houden. Dat willen de homo's niet, dus hoeven ze niet te trouwen. Trouwen is bedoeld voor mensen die kinderen krijgen. (Ik weet het: dat kunnen homo's ook). Dus de Christen-Unie is veel beter dan de SP. Dat is mijn mening.

Tuesday, December 19, 2006

Islamofobie is helemaal de bom

door Keesjemaduraatje
Nu komt er ook nog een Europese commissie (EUMC),  die de discriminatie van moslims heeft onderzocht en dat definieert met het begrip "islamofobie" en elke sociale achterstand verklaart door het verschijnsel discriminatie. Als nu de subsidiekranen niet wijd open gaan, dan weet ik het ook niet meer. De Geert Makken en Beate Winklers van deze wereld hebben er in ieder geval nu alles aan gedaan. Maar nu begin ik al weer te schelden. Laten we eerst eens kijken wat de geachte wetenschappers van de Europese Unie voor definitie gebruiken voor Islamofobie:

"Islamophobia is a much used but little understood term. Although there is currently no legally agreed definition of Islamophobia, nor has social science developed a common definition, policy and action to combat it is undertaken within the broad concepts of racism and racial discrimination which are universally accepted by Governments and international organisations. The EUMC
 therefore bases its approach to identifying the phenomenon and its manifestations on internationally agreed standards on racism and the ongoing work of the Council of Europe and United Nations."

Met andere woorden: er is nog geen definitie voor islamofobie, maar we gebruiken even voor het gemak dezelfde aanpak als voor rassendiscriminiatie. Lekker gemakkelijk. Veel sociale wetenschappers zijn het al weer vergeten, maar een wetenschappelijke studie kan je eigenlijk alleen doen met verschillende groepen die je met elkaar vergelijkt. Als je dus beweert dat moslims in Europa gediscrimineerd worden, hetgeen al in de inleiding zonder bewijs wordt gesteld, dan heb je alleen een wetenschappelijk punt, als je vergelijkbare ethnische groepen in je studie opneemt, die ook gediscrimineerd worden, maar geen economische problemen hebben.

Het is bijvoorbeeld opvallend, dat de Koreanen in de VS veel later zijn gekomen dan andere migranten, maar veel sneller eigen zaakjes opbouwen dan andere migranten. In Europa zou je dus moslim-migranten moeten vergelijken met immigranten van andere afkomst, bijvoorbeeld Surinamers, Italianen, Polen en Portugezen. Dat wordt in dit rapport helemaal niet gedaan. Er wordt een lijst van incidenten genoemd en daar wordt dan het begrip islamofobie aan gehangen.Dat de moslim-migranten in een sociale achterstand leven, dat is duidelijk. De oorzaak is echter door dit belabberde onderzoek helemaal niet duidelijk geworden.

Saturday, December 16, 2006

Lesbische Christen-Moslim

Door Keesjemaduraatje
soms komt het in een keer allemaal samen. Waarom is iemand die in de zeventiger jaren heel erg feministisch is, plotseling een aanhanger van de radicale islam? De Senator van Haat en Terreur antwoordt een schaapje uit haar kudde:

  1. Waarom bent U zo ge-focussed op de Islam, Anja? Vroeger was U toch Christen, maar daar hoor ik U naar verhouding maar zeer weinig over. Ziet U in de Islam meer toekomst(-muziek)?
    De fascinatie van intellectuele mensen met religie blijft mij … fascineren!

    Reactie door Steven — vrijdag 15 december 2006 @ 16.23

  2. Ik ben nog steeds christen, Steven en ik schrijf daar vaker over. Zie onder kerk. En waarom ik me bezig houd met moslims in Nederland is om dezelfde reden waarom ik destijds bij de antiracistische beweging zat, daarna bij de vrouwenbeweging, ook solidair was met de homobeweging. En dat ik meer wil weten over de islam is omdat we samenleven met een miljoen mensen die zichzelf als moslim zien. Dus heb ik daarvoor belangstelling, zoals ik dat ook had over jodendom toen ik daar veel mee in aanraking kwam, en me interesseer voor de Palestijnen waar ik mee werk.
    Er is geen tegenstrijdigheid tussen intellectueel zijn en je interesseren voor religie en ook geen oorzakelijk verband.
    En over toekomstmuziek hebben we het al helemaal niet, behalve dat we weten dat de islam een van de godsdiensten is in Nederland - en zal blijven. Ik kan je aanraden je daar wat meer in te verdiepen.
    Het stuk hierboven gaat trouwens niet over de islam maar over islamofoben.

    Reactie door Anja — vrijdag 15 december 2006 @ 16.51

Het is heerlijk om te zien hoe ze er steeds weer in trapt. Ze vergeet nog te vermelden, dat ze al vroeg betrokken was bij maoistische marxistische groepen en hoe ze de diktatuur van China heeft bejubeld. Eigenlijk is ze altijd enthousiast geweest voor alles wat diktatoriaal was. Hoe dat te rijmen is met feminisme, dat wil ik nu even niet becommentarieren, want ik heb zelf een feministe in huis.

Friday, December 15, 2006

Links-extremisme monitor

door Keesjemaduraatje
Voor de zevende keer brengt de Anne Frank Stichting de "Monitor Racisme" uit, deze keer met het thema "Rechtsextremisme". Interessant is de wetenschappelijke beschrijving van het begrip " Islamofobie"  in het rapport, uitgelegd door de befaamde en zeer bekwame cultureel antropoloog Frank Bovenkerk. Hij schrijft daarin heel eerlijk dat de term racisme de lading niet meer dekt, en dat daarom in Groot-Brittannie, reeds voor de aanslagen van 2001, de term Islamofobie is uitgevonden.   Dat is om twee redenen interessant, namelijk dat het racisme blijkbaar niet meer zulke ernstige verschijningsvormen aanneemt en dat daarom het islamisme omarmt wordt om eens flink van leer te trekken. Ten tweede, dat voor de aanslagen van 11 september blijkbaar reeds de afkeer van Islam zo groot was dat er een heel nieuwe term voor bedacht moest worden. Het is trouwens bekend dat Pim Fortuijn ook reeds voor 2001 over islamisering schreef.

Tuesday, December 12, 2006

CIDI jongeren geweigerd op festival

Den Haag, 12 december 2006

CIDI jongeren (CiJO) geweigerd op ‘goede doelen’ festival.

Zondagavond organiseerde een Nederlandse organisatie waarin zes ontwikkelingsorganisaties
vertegenwoordigd zijn het Rap4Justice hip-hop festival in de Amsterdamse Melkweg. Bij het festival – waar ook bekende Nederlandse rappers als Lange Frans en Ali B optraden – waren artiesten uit het Midden-Oosten uitgenodigd om over hun situatie te rappen. De hoofdgasten van het festival hebben zich deze week expliciet uitgesproken voor geweld tegen Israël. Ook brachten ze een nummer ten gehore waarin Israël met Nazi Duitsland werd vergeleken. De CIDI Jongerenorganisatie (CiJO) vindt het onacceptabel dat door de Nederlandse overheid medegefinancierde organisaties rappers uitnodigen die oproepen tot geweld en deelde flyers uit waarop steun werd geuit aan beide volken. Het hip-hop festival werd georganiseerd door United Civilians for Peace, een  samenwerkingsverband van zes Nederlandse ontwikkelings- en vredesorganisaties, waaronder door de overheid gesubsidieerde financierings -organisaties.

Ondanks dat de organisatie volgens haar doelstellingen vrede nastreeft zet United Civilians for Peace de situatie juist op scherp door zich eenzijdig en ongenuanceerd over het conflict uit te laten, in plaats van verzoening tussen het Israëlische en Palestijnse volk te ondersteunen.

Geschiedenis van het kwaad

Verband tussen aanslagen en presidenten

Amerikaanse Presidenten

Aanslagen en vredesinitiatieven in het Midden-Oosten

Richard Nixon

1969 – 1974

1974: wapenstilstand tussen Israël, Syrië en Egypte

Gerald Ford

1974 – 1977

Definitieve wapenstilstand tussen Israël en Egypte

Jimmy Carter  1977 – 1981

Democraat

Sovjet invasie van Afghanistan.

1980- 1981:

Gijzeling  alle diplomaten op de VS-ambassade  in Iran. 4 maanden durende gijzeling.

1978 Camp David Accoorden. Vrede tussen Israël en Egypte

Mislukte onderhandelingen over vrijlating gizelaars van de VS ambassade in Iran

Ronald Reagan 1981 – 1989

1983: Beirut Barracks Bombing.  299 Amerikaanse soldaten gedood door een zelfmoordaanslag, 6 burgers en de twee suicide bombers.. De aanslag werd uitgevoerd door Hezbollah , met hulp van Iran en Syrië.

De aanslag leidt tot de terugtrekking van Amerikaanse troepen uit Libanon.

US government had secretly sold weapons to Iran in 1985 and traded them for hostages held in Lebanon by pro-Iranian militias, and used the profits to supply right-wing Contra guerrillas in Nicaragua with arms

Start van de oorlog tegen internationaal terrorisme,  door een aanval op Lybië, na  het bewijs dat Lybië was betrokken bij een aanval op Amerikaanse soldaten in Berlijn.

George H.W. Bush 1989 - 1993

Saddam Houssein valt Koeweit binnen.. Eerste Golf oorlog. Sadam wordt verslagen , maar houdt zijn macht

Mislukte aanslag op George Bush, met Sadam Hoessein als aanstichter.

1992 Eerste Al-Quaida aanval op drie hotels in Yemen

1993 onbevestigde Al Quaida aanval op een helicopter in Somalië

Aanslag op het World Trade Center

Bill Clinton

1993 – 2001

Democraat

1991 Conferentie van Madrid over vrede in Israël

1993: akkoorden van Oslo, over vrede tuusen Israël en de palestijnen

Al Quaida aanslag in Saudi Arabie

Khobar Towers bombing in 1996

Augustus 1998: aanslagen in Nairobi, Kenia en Dar es Salaam, Tanzania, 200 doden en 5000 gewonden.

1999 en 2000 : verijdelde aanslagen van Al Quaida ,op Israëlische en Amerikaanse toeristen in Jordanie

2000: verijdelde aanslagen op vliegveld van Los Angeles en de USS “The Sullivans”

Aanslag op de the USS Cole bombing. German in 2000. Verijdelde aanslagen op een cathedraal in Straatsburg

Luchtaanval op Irak, omdat Saddam Houssein de waarnemers uit het land heeft gestuurd.

2000: mislukte vredesonderhandelingen tussen Barak (Israël)en Arafatat.(Palestijnen)

George W. Bush, 2001 -

2001: aanslagen op Twin Towers,  Pentagon. en poging tot aanslag op het Witte Huis.
Aanval op Afghanistan,

Aanval op Irak

Monday, December 11, 2006

Discussie met Stan van Houcke

De "Vredesjournalist" Stan van Houcke schrijft op zijn weblog regelmatig over Israël en het "Lijden van het Palestijnse Volk". Dat is op zich niet zo vreemd, maar dat hij consequent partij kiest voor Hamas en Hezbollah en die houding ook nog "links" noemt, dat is voor mij wel discutabel. In tegenstelling tot de geachte Senator, gaat hij wel in discussie. en hoe:
keesjemaduraatje said...

129 keer over Israelische terreur schrijven en geen één keer over de lievertjes van Hezbollah of Hamas, dat is ook een prestatie hoor!!

9:30 PM

stan said...

keesje
ik vermoed dat je niet snel van begrip bent. ik ben geen krant. ik heb een weblog. ik kies onderwerpen waarvan ik vind dat ze door de commerciele massamedia doorgaans onderbelicht worden, of op een tendentieuze manier worden belicht. Ik ben niet objectief, nooit geweest, zal het nooit zijn. ik ben wel onafhankelijk. mensen die mijn site lezen, weten dan ook waar ik sta. dat is toch weer heel wat anders dan de massamedia die propageren objectief te zijn. ik ga op feiten in en bekritiseer die. alles in het openbaar. dat bevalt jou niet, dat is dan jammer voor je. ik kan daar niets aan veranderen. ik begrijp dat jij voor de illegale Israelische bezetting bent. daar val ik je verder niet mee lastig. je behoort bij rechts nederland en dat is je eigen keuze.als je wilt weten over terreurdaden van hamas of hezbollah moet je je eigen rechtse media maar lezen. veel plezier daar mee. en voor de rest: blijf je pillen op tijd slikken.

9:54 PM

De Gevaarlijke Voorsprong

door Keesjemaduraatje
jullie hebben misschien wel eens van de "Wet van de remmende voorsprong" van Jan Romein gehoord. Dat gaat erover dat de technische ontwikkelingen die het eerst ingezet zijn, daarna ook niet meer verbeterd worden waardoor de mensen die die technische ontwikkeling hebben ingezet op een gegeven moment achterlopen. Bijvoorbeeld dat de steden die het eerste stadsverlichting kregen, te laat waren met electrische verlichting.

Bij de offshoring, het verplaatsen van IT-dienstverlening naar China, Polen en India, hebben we nu te maken met de "Gevaarlijke Voorsprong". Die afdelingen die hun werk goed gedaan hebben, worden het eerste ge-offshored. Goed werk doen, houdt bij IT- dienstverlening in, dat je alles netjes opschrijft (documenteert) en dat de techniek die je gebruikt standaard is en uitwisselbaar. Bovendien dat er sprake is van een "dienst". Als je een dienst levert, weet de klant precies tegen welke voorwaarde en hoe je de dienst levert. Dat is misschien een beetje moeilijk voor te stellen. een voorbeeldje.

Je hebt afdelingen die iets opbouwen, bijvoorbeeld een Windows-2000 computer met een emailsysteem erop en als er iets is kan je ze opbellen en dan lossen ze het op. Een dienst leveren houdt dan in, dat je een vast service nummer hebt met vastgestelde taken en beschrijvingen om de standaard problemen op te lossen.

De slecht georganiseerd afdelingen, die roepen, "als er iets is dan bel je  me maar", die kunnen niet ge-offshored worden. De afdelingen die hun werk altijd goed gedaan hebben en een goed lopende gedocumenteerde service hebben, die worden naar India gebracht. Het werk dan.

Vandaar de theorie van de "Gevaarlijke Voorsprong". Wat kunnen we daaruit leren? Dat je altijd een beetje chaos in je werk moet houden, anders red je het niet.

Thursday, December 07, 2006

Hans Jan

door Keesjemaduraatje
het is ongelooflijk maar waar: er is weer een man dorgedrongen tot de website van de ijdele Anja "haatzaaier" Meulenbelt. Het recept is simpel. Zorg er voor dat je voor alles Anja's ijdelheid streelt. Laat haar voelen dat je haar een warm, lief en intellectueel mens vind. en daar gaat hij:

  1. Hetblijft genieten van je opmerkelijke commentaar.
    Met jouw intelligente redeneertrant had je zeker een academische of ander hogere beroepsopleiding kunnen volgen en een geweldige loopbaan kunnen opbouwen. Pech dat het feminisme toen nog in haar kinderschoenen stond!
    Sinterklaas heeft mij overgeslagen dit jaar (helaas, voegt ondergetekende 88-jarige deugniet hier aan toe) maar Uw commentaar is een fraaie pleister op de bittere wonde.

    Reactie door Hans Jan — woensdag 6 december 2006 @ 11.50

  2. Hahaha, Hans Jan. Ik ben een keurige academica, en velen gaan er van uit dat lid Eerste Kamer geen slechte carriere is. Verder ben ik in ‘geweldige loopbanen’ nooit erg geinteresseerd geweest, ondanks het feit dat het feminisme helemaal niet meer in de kinderschoenen stond. Ik ben 20 jaar stafdocente geweest aan een Hogere Beroepsopleiding en had directeur had kunnen worden, (wat ik niet interessant vond). Als schrijfster heb ik het met veertig titels ook niet slecht heb gedaan, en ik heb geen ‘hogere’ ambities dan wat ik nu doe. Hoger is niet per se interessanter, hoor. Als vrijwilliger werken in Gaza is vele malen interessanter dan een positie met status hier. Maar bedankt.

    Reactie door Anja — woensdag 6 december 2006 @ 12.52

Sunday, December 03, 2006

Onmogelijke Tegenstellingen

door Keesjemaduraatje
gisteren liep ik de Albert Heijn uit en daar stond een man die me de Telegraaf aanbood. Als je dan zo'n krant aanneemt verwikkelt hij je in een gesprek over een proefabonnement. Dat gesprek wist ik succesvol af te slaan. Toch eens lezen wat er in staat. In de zaterdaguitgave van de Telegraaf staat een column van Joshua Livestro, waarin dezelfde theorie wordt verwoord, die ik al een jaar lang op gelegen- en ongelegen tijdstippen naar voren breng. Namelijk dat de VS willen dat Turkije bij Europa gaat horen.

De VS heeft daar drie redenen voor:

Gedachtes op zaterdagavond

Door Keesjemaduraatje

Ik zit op de eerste verdieping van een rijtjeshuis te Eindhoven. Beneden bruist het wilde leven, in de vorm van een verjaardagfeest van mijn oudste zoon. Allerlei ideeën zijn nog nooit hier op het weblog verschenen en willen ook wel eens naar buiten.

De stijging van de waterspiegel
Als we echt bang moeten zijn voor de stijging van de waterspiegel, dan is het heel absurt om nog langer huizen te bouwen in Almere, dat onder de zeespiegel ligt. Ik stel voor een hoge snelheidstrein te bouwen van Amsterdam naar Amersfoort en daar op een heuvelrug, nieuw land voor stedebouw te bestemmen. Als je in 20 minuten of een half uur naar je werk kan komen, zullen veel mensen bereid zijn om daar te gaan wonen. Als het water komt, dan hebben we daar alvast een stad.

Subsidie van wonen
Ik ga er even vanuit dat wat Milton Friedman heeft geschreven over subsidies die altijd een verstoring van de markt tot gevolg hebben, waar is. Dan zou je alle subsidies op wonen moeten afschaffen: huursubsidie en hypotheekrenteaftrek. De vrije markt kan dan zijn gang gaan. Waarschijnlijk is de woningnood dan snel opgelost. Maar er moeten wel veel stukken grond ter beschikking komen voor woningbouw.

Onderwijs
In het bedrijfsleven maken we gebruik van leverancierscertificaten om wereldwijd de kennis van specialisten op één peil te houden. Je kan bijvoorbeeld een examen voor Windows XP doen of een Unix-vakmans diploma halen. Dat zijn testen die je per internet op een bepaalde locatie kan halen. Dus wel gecontroleerd.  Wereldwijd hetzelfde en je weet wat je moet leren.
Dat zou voor het onderwijs in Nederland ook een mogelijkheid zijn om sneller te leren. Sommige mensen kunnen op hun 17e al alle wiskundestof voor een VWO diploma. Laat ze dat gewoon via een Internet staatsexamen halen. Mijn zoon spreekt perfect Duits. Die kan nu al het examen doen.
Het bespaard veel geld en tijd.

Afghanistan
Er wordt zoveel geld verdiend aan papaverteelt in Afghanistan, dat de strijd tegen de Taliban niet te winnen is zonder deze papaverproductie te stoppen. Ook weer uitgaande van de vrije markt, zou de heroïne meteen vrij gegeven moeten worden om de prijzen naar beneden te drukken. Misschien een goede mogelijkheid om de War on Terror wel te voeren en daarom de War on Drugs te stoppen.

Saturday, December 02, 2006

Stadsnatuur

door Keesjemaduraatje
je zou zeggen dat mensen die lid zijn van Groen-Links of zelfs lid zijn van deze partij, zodra ze een beetje in goede doen zijn, en dat zijn de meesten intussen, op het platteland in een boerderijtje gaan wonen en lekker van de natuur gaan genieten. Doen ze niet. Op de afbeelding hieronder zie je, dat de meeste stemmen voor Groen-Links uitgebracht worden in de stad.  Groenlinksers hebben een heel vreemde geidealiseerde en naïeve opvatting over Natuur. Natuur is iets ongerepts, onaantastbaars, heiligs. Misschien zelfs een moderne "Religionsersatz". Wijnand Duyvendak is niet voor niets zoon van een dominee. Veel oude leden van Groenlinks komen vanuit de CPN en de PSP, wat in feite door buitenlandse geheime diensten gefinancierde communistische partijen waren. Dus daar is niets groens aan, maar dat is allemaal vergeten en de onafhankelijke kiezer stemt daar ook niet op.

Gl_1_0000

Als je, zoals de meeste Groenlinks kaderleden, in de Oosterparkbuurt in Amsterdam woont en je moet af en toe eens naar Den Haag om naar een door de overheid gesubsidieerde baan te reizen, dan neem je gewoon de trein. Dan begrijp je niet dat er mensen zijn, die van de auto afhankelijk zijn. Dan wil je niet dat de autowegen verbreed worden, omdat je vasthoud aan een rancuneus beperkt natuur-ideaal dat ons verbiedt een boom om te hakken of iets aan de ongerepte natuur te veranderen.

Op het kaartje is duidelijk te zien dat de mensen die echt in "de natuur" wonen van deze houding van Groenlinks niets moeten hebben. Deze partij hebben dan ook flink verloren.

Thursday, November 30, 2006

Limbo-Partij

door Keesjemaduraatje
Nergens om en het geeft helemaal niets, maar ik heb de afgelopen verkiezingen duidelijk op een Limbopartij gestemd. Dat zag je een paar dagen geleden ook nog bij NOVA, of ZEMBLA of NETWERK of hoe die staatsomroep propagandauitzendingen ook mogen heten. Daar lieten ze een item zien over de typische Wildersstemmer en dat loog er niet om. Je zag een paar zielige Limburgers met een hondje langs de weg schuivelen en dat waren dan Wildersstemmers. Daarna een bruin café en daar zaten ook een paar dronken Wilders stemmers en een mevrouw riep dan "Eigen Volk Eerst". Dat was natuurlijk een foute leus, maar het zijn ook bijna Belgen, dus dat maakt niet uit. Dat was de propagandaslag tegen de Wilders-stemmer.

De Wilders-stemmers die ik persoonlijk ken hebben geheel andere kenmerken. Hoogopgeleid, welbespraakt, niet rancuneus. Raar eigenlijk, dat daar zo'n discrepantie tussen zit. Vroeger links geweest, vaak ook. Maar even helemaal afgeknapt op de islamisering, na 9/11 en zeker na de dood van Theo van Gogh. Ik wilde het maar even mededelen. Hier volgt een kaartje van waar voornamelijk Wilders gestemd werd:
Pvv 

Ik geef meteen toe dat Eindhoven niet zo donker gekleurd is, maar toch 5,91%. Meer dan D66 in ieder geval. Op mijn werk hebben nu ook meerdere mensen toegegeven op Wilders gestemd te hebben. Allemaal HBO-opgeleid of hoger en in leidinggevende posities. Jawel mijnheer. Maar daar hebben ze het niet over in Den Haag en op de TV.
Als je kijkt naar sociaal economische factoren, dan merk je, dat er weinig verschil is tussen welvarende gemeentes, zoals Amstelveen, Waalre of Castricum en de grootstedelijke gemeentes zoals Eindhoven of Amsterdam. Allemaal rond de 5% voor Wilders. En in Amsterdam heeft hij niet eens campagne gevoerd. Het is een Middenklasse-stem. Een stem van de gewone werkende Nederlander die geen zin heeft in gedonder.            

Ik ben wel zo, dat ik nu nooit meer mijn mond ga houden. Toen ik lid was van D66 wilde ik nog wel eens een column niet schrijven omdat ik zogenaamd solidair was met de partijlijn. Dat doe ik niet meer. Dus als Fleur Agema het te gek gaat maken, dan krijgt ze er meteen van langs. Twee dingen zijn me al opgevallen, maar ze krijgt nog even het voordeel van de twijfel.

Tuesday, November 28, 2006

De Turkse stem

Hollanda'da yasayan Turk toplumu, D66 partisinden aday olan Fatma KOSER-KAYA'yi destekliyor

Monday, November 27, 2006

Jammer Bert

door Keesjemaduraatje
het is tragisch voor Bert Bakker. Fatma Koser Kaya heeft, door haar slappe houding ten opzichte van Armeense  genocide-ontkenners, 34.564 voorkeurstemmen gekregen en is daardoor, in plaats van Bert, het derde kamerlid van D66 geworden. Een aantal Turkse organisaties had opgeroepen op Fatma Koser Kaya te stemmen. Bert Bakker heeft destijds in 2003 aan Fatma gevraagd voor D66 te kandideren en nu wordt hij door haar overruled.

Eigenlijk is deze verdringing geheel in lijn met de verkiezingstrend. De SP is linkser dan de PvdA. Wilders is rechtser dan de VVD. De Christenunie is christelijker dan het CDA. Nu komt de verdringing binnen de partijen. Verdonk is rechtser dan Rutte. Fatma Koser Kaya is Turkser en genocideontkennender dan Bert Bakker. Logisch.

Check even wat de heldin van het Turkse Volk schrijft over de Burka:

D66 is tegen het dragen van een burka. het dragen van een burka vinden wij onderdrukking van vrouwen. Door het dragen schermt de draagster zich namelijk volledig af van de maatschappij waarin zij zich beweegt. D66 vindt dat het zien van het gezicht van je gesprekspartner een beschavingsregel is. Daarom steunen wij het streven om het dragen van een burka tegen te gaan.

In tegenstelling tot wat enkele andere partijen vinden geloven wij echter niet dat wij de positie van deze vrouwen kunnen verbeteren door het dragen van de burka te verbieden. Een verbod zal er namelijk alleen maar toe leiden dat zij het huis helamaal niet meer zullen verlaten en zelfs het laatste beetje contact met de maatschappij zullen verliezen. Mijn fractie wil de burka niet afrukken maar weg-emanciperen.

Dat is natuurlijk een heel duidelijk standpunt. We zijn tegen de Burka en daarom hoeft ie niet verboden te worden. Een redelijk alternatief.

Check ook even de CV van Fatma Koser Kaya:

Fatma Koser Kaya werd geboren op 20 februari 1968 in Çarşamba, Turkije. Toen zij 6 jaar was is ze met haar moeder, drie broers en twee zussen van Turkije naar Bergen op Zoom verhuisd. Na de lagere school doet zij atheneum in Bergen op Zoom en vervolgens gaat ze rechten studeren aan de Katholieke Universiteit Brabant.

Na haar studie rechten aan de Katholieke Universiteit Brabant, heeft Koser Kaya aan het Max Planck Instituut te Freiburg onderzoek verricht naar de mogelijkheden van een permanent internationaal straftribunaal. Tevens heeft zij meegewerkt aan een handboek mensenrechten. Dit handboek is inmiddels uitgegeven onder de titel "Human Rights Reference Handbook". 

Wat denken jullie dat er in dat Handboek staat? Misschien wel deze zin: "Waarom zou ik iets moeten vinden van iets dat honderd jaar geleden is gebeurd in een land waar ik toevallig ooit ben geboren?'' 

Ik denk dat alle diktaturen erg bang worden van zo'n standpunt en meteen het mensenrechtenschenden zullen staken.

Sunday, November 26, 2006

Regenboogpiet

door Keesjemaduraatje
Het is niet te geloven: de regenboogpiet doet zijn intrede in Nederland. Het zal niet lang meer duren en de zegevierende multiculturele samenleving is een feit. Gelukkig dat Nederland en de Nederlandse bevolking op tijd een stapje opzij hebben gedaan, anders was onze eeuwenoude tradite van Sinterklaas en Zwarte Piet nog een obstakel geworden voor de wereldvrede. Maar we hebben Dieuwertje Blok, van   het Sinterklaasjournaal, die alle kinderen en ouders heeft opgeroepen om meerkleurige Pieten te spotten. De stoomboot is door de regenboort gevaren en daardoor zijn alle pieten verkleurd. Oranje, groen, blauw. Als de kinderen op straat ook een gekleurde piet zien, dan kunnen ze een email sturen. Zo wordt via de kinderen de multiculturele campagne gevoerd.

Friday, November 24, 2006

SP-quiz

door Keesjemaduraatje
dat was weer ouderwets lachen bij Pauw en Witteman gisterenavond. Bijna de gehele SP-fractie was aanwezig en er werd een quiz gedaan. Jan Marijnissen veegde een jong partijlid de mantel uit, omdat die een plaatje van Mao op zijn weblog had staan. ("Mao was een massamoordenaar", aldus Jan) De SP-quiz was ook erg informatief ("Aan welke kant had Jan Marijnissen zijn scheiding?"). De belangrijke vragen werden natuurlijk niet gesteld en daarom komt hier de Keesjamaduraatje SP-Kennis-Quiz:

1) Wie is de oprichter van de SP?
2) Wanneer stierf de oprichter van de SP?
3) Wie was zijn opvolger?
4) Waar had de oprichter van de SP 20.000 dollar vandaan?
5) Waar werden de dollars bewaard?
6) Waarom wordt de oprichter van de SP zorgvuldig uit de SP historie weggeschreven?
7) Welke geheime dienst heeft geholpen de SP te helpen oprichten?
8) Waarom heeft Jan Marijnissen een gymnasium diploma en ging in een worstfabriek werken?
9) Welke Asiatische grootmacht steunde de SP?
10) Waarom verzweeg Jan Marijnissen zijn hartaanval?

Mickey Mouse in de Gaza-strook

door Keesjemaduraatje

de Senator van Haat en Terreur is weer terug van haar reis naar de Gazastrook en heeft nog net het verkiezingsfeest van de SP mee kunnen maken. Ze legt af en toe even in het engels aan haar Palestijnse vrienden uit hoe de politieke situatie in Nederland is. deze Mickey Mouse taal verraad heel goed hoe ze eigenlijk denkt. Of wisten we dat al?

"For Palestine it will not be good if there is another government like we had. With the social-democrats we could work, and get an agreement on the rights of Palestians, and get a better Minister of Foreign Affairs who is not such a good friend of Israel like minister Bot. But the christian-democrats are very pro-Israel. So we will see.

Apart from the good news there is also bad news: the party that is anti-muslim and anti-migrants got 9 seats - of course they are also not in favour of Palestinian rights. But they are small and will stay small and they will not be a big danger, only very unpleasant.

But the good news is that the minister for Immigration and Foreigners, who has been very bad news for muslims in the Netherlands and for refugees is OUT. Gone. That in itself is good for another celebration!"

Thursday, November 23, 2006

Weg van het grijze Midden

door Keesjemaduraatje
in Mei 2006 zat ik nog op een cursus "Kennismaken met D66". De mevrouw van het landelijk bureau, die de workshop leidde vroeg ons wie er lijsttrekker moest worden voor D66: Lousewies of Pechtold. Ik zei toen dat Lousewies lijsttrekker moest worden omdat Rutte, Pechtold en Bos te weinig van elkaar verschillen. Het zijn alledrie dezelfde kleurloze type mooie mannen. (Nou ja Rutte mooi?) Ze verschillen te weinig van elkaar, ook qua standpunten. Rutte is eigenlijk een D66-er en Wouter Bos heeft een kleurloze oppositie gevoerd. Eigenlijk zijn het alledrie ook loosers. Maar dat terzijde. In ieder geval hebben de drie partijen van deze lijsttrekkers verloren. Met Lousewies was D66 misschien strijdend ten onder gegaan, maar ze hadden niet de Turkse Genocide Stemmen nodig gehad om nog net op drie zetels te komen.
Het is ook een verlangen naar authenticiteit, die samenhangt met de trend naar reality-soaps en reality reportages. De kiezers willen echte mensen van vlees en bloed kiezen en geen gestylde mediaproducten. Rutte, Bos en Pechtold waren te uitwisselbaar.

Andere observaties

-Partijen die publiciteit hebben gezocht via Geenstijl hebben gewonnen: SP en Groep Wilders. Harry van Bommel en Geert Wilders hadden namelijk een column op Geenstijl.

-De PvdA krijgt een linksere concurrent: de SP
-De Groene Partij krijgt een meer fundamentalistische zuster (Dierenpartij)
-De VVD krijgt een rechtsere concurrent : Geert Wilders
-Het CDA krijgt een christelijker concurrent, de Christen-Unie.
Er is dus sprake van een vlucht uit het midden.

-Er is sprake van een anti-Europa stemming. Alle partijen die kritisch zijn over de Europese eenwording hebben gewonnen.

Mijn mening
Het is niet goed als Wouter Bos nu mag gaan regeren. Hij zou moeten terugtreden. De SP moet een kans krijgen te regeren, anders hebben de kiezers nooit de kans om te zien hoe de SP het echt doet als regeringspartij. Ik ben voor een minderheidskabinet CDA-SP, onder leiding van Balkenende. Lachen. Marijnissen als minister van Sociale Zaken en Agnes Kant op Gezondheid. Dan kunnen we zien of het werkloosheidspercentage dan echt naar beneden gaat.

Wednesday, November 22, 2006

Leve het Socialisme

door Keesjemaduraatje
gisterenavond bracht de NCRV eindelijk een kritische reportage over de SP. Dat Marijnissen in zijn eentje regeert in de partij. Dat de oprichter in de partijhistorie weggewerkt is. Dat er geen opvolgers zijn voor Jan Marijnissen. Dat het een maoistische partij is. Helaas te laat. 24 tot 30 zetels in de exit-polls.
Als we even pech hebben, zitten we straks met een linkse regering die ongetwijfeld meteen begint met het boycotten van Israel en het wegjagen van het grote bedrijfsleven. Echt shit.

Duidelijke taal

Door Keesjemaduraatje
als je het SP-verkiezingsprogramma leest, geschreven voor de middenklasse en bedoeld om kiezers van de PvdA weg te halen, dan lees je dat de SP zelfs pleit voor veilige grenzen voor Israël. er komt zelfs geen enkele negatieve opmerking over Israël in voor.
Vandaag maakt Anja in het Engels aan haar Palestijnse vrienden duidelijk wat de SP echt van plan is.

Harry1_1

To my friends in Gaza (1)

Geplaatst onder: Algemeen, Palestina/Israël om 11.48 uur

Today is an exciting day for us here in the Netherlands. We are having elections to-day. I have to go and vote. My party is the Socialist party, and we take a strong stand for Palestinian rights. We now have 9 seats in the parliament, which consists of 150 members. But after today we hope to grow much bigger. If this happens, we will know after tonight, we hope, together with the other leftist parties, to be able to get a government that will support the Palestinian cause more than before and get a better minister of Foreign Affairs. So wish us luck!

The Palestinian Council in the Netherlands has advised the Dutch people to vote for our party because it has the best program for Palestinian people. Our member of parliament Harry van Bommel, who is in charge of Foreign Affairs went with me to Palestine some years ago, and we met Abu Ammar. Van Bommel was very impressed and he continued more strongly than before to push for Palestinian rights, and like me, he discussed this with our Minister of Foreign Affairs, mr. Bot. These are the demands our party makes on our government:

-Economic sanctions against Israel for acting against human rights
-Diplomatic measures (like calling back our ambassador and cutting of relations) if Israel does nog stop the violence
-Immediate destruction of the illegally built Wall on the Westbank
-Pressure of the European Union and the United Nations to keep to the resolutions
-To stop the priviledged position of EL Al onn our airport
-Immediate stop to allowing our airport to be used by Israel to transfer weapons
-The continuation of humanitarian aid to the Palestinian Authority.

Freek

Wilders_geert

door Keesjemaduraatje
net even Freek de Jonge gekeken en het is natuurlijk schandalig dat ie Geert Wilders met de NSB vergelijkt en Rita Verdonk met Goebbels. Aan de andere kant heeft hij lovende woorden over Ayaan gesproken en dat is wel weer goed en hij heeft Wouter Bos afgemaakt.

Nadat hij Wilders had neergezet als een stofzuigerverkoper, heb ik besloten morgen Geert Wilders te gaan stemmen. Ik ben dus geen zwevende kiezer meer.

Ik heb ook gemerkt dat ik veel meer met buitenlandse thema's bezig ben en het kleine Nederlandse gedoe maar weinig belangrijk vind.

Monday, November 20, 2006

Klein Mannetje

door Keesjemaduraatje
Hij doet het weer! Jan Andreae reisde naar de Gaza-strook om aan Hamas- en PLO-kader leiderschapstraining te geven. De geachte dames en heren terroristen mochten gedurende de cursus niet met elkaar ruzie maken, maar moesten van Jan alles met elkaar "sharen". Een Palestijnse Gazastrip_leadershipmevrouw klaagde erover, dat ze zo verlegen was en moest van Jan prompt op een stoel plaats nemen om aan te horen wat voor een geweldige Palestijnse leidster ze is. Deze scene deed me denken aan een training die Koot en Bie ooit moesten ondergaan omdat er problemen waren binnen het "Simplistisch Verbond". Koot moest op een stoel gaan staan en riep de gehele tijd:"Ik ben geen klein mannetje"
Dat is allemaal nog tot daar aan toe, dat Jan Andeae workshops uit de zeventiger jaren aan de Palestijnse bevolking tracht te slijten. wat erger is, dat hij nu ook zulke cursussen aan het Israëlische Volk gaat proberen aan te bieden. Dat moet ten allen tijde worden voorkomen! Beste Zionistische contactpersonen en lezers: "Waarschuw alsjeblieft de Israëlische Minister van Binnenlandse Zaken dat er gevaar dreigt"
Jan Andreae komt eraan en gaat jullie volksverzet breken met slappe praatjes en workshops.

Stad en Platteland

door Keesjemaduraatje
Het regionale aspect speelt een steeds belangrijkere rol bij de populariteitsmetingen voor de Tweede Kamer verkiezingen. Het lijkt een strijd tussen Randstad en Regio te worden. Partijen en kandidaten die hun basis in Den Haag en Amsterdam hebben zijn aan het verliezen, terwijl de partijen die "van buiten" komen en door de schrijvende journalisten stelselmatig belachelijk worden gemaakt of genegeerd, die zijn in de peilingen aan het winnen. Kijk maar:

SP---Oss---aan het winnen
Balkenende--Zeeland--consequent belachelijk gemaakt--- is aan het winnen
Christen-Unie---Veluwe--Staphorst--Zeeland--aan het winnen
Geert Wilders--Venlo---bedreigd--beledigd---is aan het winnen

Groen-Links--Amsterdam-Oosterparkbuurt---aan het verliezen
D66--Amsterdam-Grachtengordel--Europese elite---aan het verliezen
PvdA--ondersteund door de schrijvende pers, het Journaal, NOVA, ZEMBLA,  ----aan het verliezen
VVD--centrum van de macht---Wassenaar---aan het verliezen
Wilders_in_de_heuvelgalerie_1
Ik las net in het NRC dat het economische herstel ook het eerst inzet in de provincie, met name Z.O.- Brabant. Zou het er iets mee te maken hebben?

De eerste die heel consequent zichzelf als buitenstaander heeft gepresenteerd, was Pim Fortuyn. Hij wilde niets hebben van het gekonkel in Den Haag. Misschien is Nederland nog meer in de ban van Fortuyn als ze zelf willen toegegeven.

P.S. mijn vrouw heeft mij een bindend stemadvies voor Christen-Unie gegeven. Ze mag zelf niet stemmen. Tsjaaa. Wat nu?

Thursday, November 16, 2006

Anja blijf daar maar

door Keesjemaduraatje
Anja Meulenbelt is weer eens op de Gazastrook. Vanmiddag aangekomen.
Hoe doet die vrouw dat nou? Allerlei mensen worden daar bedreigd en ontvoerd, maar zij kan er gewoon heenreizen. Blijkbaar zijn de grenzen toch niet zo dicht als altijd beweerd wordt.
Na de beschieting van Sderot , waarbij een vrouw gedood werd, was de grens maar een uurtje gesloten. Gelukkig kon Anja snel naar binnen. Veel woorden werden er niet aan de beschieting vuilgemaakt door Anja. Blijkbaar is ze het normaal gaan vinden.

Stuur even een email aan haar: http://nccrgaza.org/, oh, blijkbaar heeft Anja te weinig geld gestuurd, want de website van haar organisatie is al uit de lucht. Dan maar een andere proberen:
Dit is de officiële website van de Hamas. En dit is het emailadres van Hamas. Laten we allemaal even een berichtje sturen dat er een linkse christelijke socialistische feministe in hun land bivakkeert en dat die mogen houden.

Wednesday, November 15, 2006

De derde feministische golf

Voor Kees,
"Medestandervoor de rechten van de vrouw"
Dat schreef Dirk Verhofstadt voor mij als opdracht in het boek van zijn hand, "De Derde Feministische Golf" . Met zo'n zin kan je thuiskomen. S'ochtends had ik nog ruzie met mijn vrouw gehad over het huishouden en wie er nu meer moest schoonmaken. S'middags reed ik naar Antwerpen voor de presentatie van het nieuwe boek en zodra je België binnenrijdt voel je je meteen beter. Vlak voor de deur van de Antwerpse Expo geparkeerd, gratis, dan naar binnen in een grote ruime zaal met 350 mensen, die allemaal zaten te wachten op de 4 van de 6 schrijfsters die Dirk Verhofstadt heeft geinterviewd voor zijn boek. Oh ja, natuurlijk eerst een pamflet van het "Vrouwen Overleg Komitee" in ontvangst genomen.

Yasmine Allas, Naïma El Bezaz, Naema Tahir, Nahed Selim zaten aan tafel, samen met Mia Doornaert (gespreksleider) en Dirk Verhofstadt (de schrijver). In het begin ging het er nog vrij rustig aan toe, omdat Mia nog moest uitleggen dat er in China ook vrouwendiscriminatie is en er werd nog wat uitgelegd over de achtergronden van het boek. Daarna ging het debat flink los.Start

Tuesday, November 14, 2006

Feministen met een blinddoek

Door Dirk Verhofstadt
Bron: destandaard.be

,,Vrouwen moeten overal hun mening kunnen vormen en niet alleen in zelforganisaties.'' (Els Flour trok namens het Vrouwen Overleg Komitee afgelopen donderdag van leer tegen Dirk Verhofstadt en diens weg naar emancipatie voor de moslimvrouw. Dirk Verhofstadt dient haar vandaag van repliek.)

STEEDS meer moslimvrouwen in het Westen dragen - al dan niet vrijwillig - een hoofddoek. Maar ik heb de indruk dat nogal wat westerse feministen een blinddoek dragen. In haar bijdrage in De Standaard van 9 november, naar aanleiding van de Vrouwendag in Antwerpen, uitte Els Flour namens het Vrouwen Overleg Komitee stevige kritiek op mijn boek De derde feministische golf . Ze verwijt me een gebrek aan meerstemmigheid in het debat, dat ik te weinig rekening hou met de maatschappelijke context waarin allochtonen zich bevinden en dat we de eigen (westerse) positie niet tot norm mogen verheffen. Verder zou ik te weinig aandacht hebben voor vormen van ongelijkheid en onderdrukking die ook in 'onze cultuur' nog aanwezig zijn. Ik vrees dat Els Flour mijn boek niet goed gelezen heeft.Yasmine2_1

Diverse malen wijs ik er in mijn boek op dat ook in onze samenleving nog tal van onrechtvaardigheden bestaan ten aanzien van vrouwen die moeten bestreden worden. Het zijn net liberale filosofen - van John Stuart Mill die als eerste opkwam voor stemrecht voor vrouwen, tot Martha Nussbaum met haar capabilities approach om de rechten van vrouwen veilig te stellen - die opkomen voor het recht op zelfbeschikking van elk individu, zowel bij ons als in de islamwereld. Dat onderdrukking, huiselijk geweld en verkrachtingen ook binnen autochtone gezinnen voorkomen is een realiteit waar we keihard moeten tegen optreden. Die realiteit mag echter geen excuus zijn om onze ogen te sluiten voor de ronduit schandelijke praktijken die in naam van culturele en religieuze gewoontes en bepalingen dagelijks gebeuren. In mijn boek heb ik het daarbij niet over dé islam zoals Els Flour suggereert, maar wel over orthodoxe moslims, vooral mannen, die 'heilige' teksten misbruiken om vrouwen in een tweederangspositie te houden.

Haar verwijzing naar de maatschappelijke context waarin allochtonen moeten leven, een wereld van racisme en discriminatie, is terecht, ook dat haal ik in mijn boek expliciet aan. Maar dat mag evenmin een excuus zijn om te zwijgen over onmenselijke praktijken als verplichte sluiering, gedwongen huwelijken, genitale verminkingen, verstotingen en eremoorden. Els Flour beweert dat de westerse feministen moslimvrouwen steunen in hun strijd voor emancipatie. Waarom heb ik ze dan zo weinig gehoord toen Ayaan Hirsi Ali die onmenselijke praktijken aan de kaak stelde? Waar bleven ze toen Samira Bellil slachtoffer werd van groepsverkrachting omdat ze geen hoofddoek droeg? Wat hebben ze gedaan voor hun moslimzusters toen Fadela Amara met 30.000 sympathisanten door de straten van Parijs trok onder de slogan 'Ni Putes, Ni Soumises' omdat ze het niet langer pikken dat orthodoxe moslimmannen hen als tweederangsburgers behandelen? Waar bleven hun steunbetuigingen toen Nahed Selim opriep om niet langer te zwijgen over alle misstanden die in naam van Allah en zijn profeet gebeuren? Els Flour vindt geen graten in het cultuurrelativisme en meent blijkbaar dat waarden als de vrijheid van meningsuiting, de scheiding van kerk en staat, de gelijkwaardigheid van man en vrouw, en het recht op zelfbeschikking niet universeel zouden moeten zijn. De realiteit is dat heel wat westerse feministen, vanuit die relativistische houding, zich oorverdovend stil en gedeisd houden over de duidelijke misstanden in de orthodoxe islamwereld. Velen onder hen minimaliseren de feiten, spreken van een 'andere' traditie, dat we onze westerse waarden niet moeten 'opdringen' want dat zou een suggestie van de eigen superioriteit inhouden, en vooral dat het op termijn allemaal wel goed zal komen. Zij zouden moeten beseffen dat ze door hun stilzwijgen heel wat moslimmeisjes veroordelen om hun leed in stilte te ondergaan. Nahed Selim stelt vast dat de revolutionairen van toen revolutiemoe zijn geworden. ,,Ze propageren conformisme, kritiekloos realisme en verering van religie, wat die religie ook voorschrijft''. De revolutionairen van weleer zijn de behoudende conservatieven van vandaag. ,,De revolutie tegen de onderdrukking van vrouwen is links Nederland een doorn in het oog geworden'', zo Naima_1schrijft deze moslimfeministe die zichzelf altijd zag als een 'linkse', maar nu vaststelt dat net liberalen hier progressief denken en handelen. Ze begrijpt evenmin waarom bepaalde universele waarden geografisch of etnisch bepaald zouden zijn. ,,Voor mij ruikt dat eerder naar opportunisme'', aldus Nahed Selim die zich volmondig schaart achter de kritiek van Ayaan Hirsi Ali op de orthodoxe stroming binnen de islam die de letterlijke voorschriften van de Koran blijkbaar belangrijker achten dan de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en de grondwet. ,,Laat vrouwen zelf uitmaken wat emancipatie voor hen betekent'', zo besluit Els Flour, waarmee ze in feite zegt dat ik mijn mond moet houden. Welnu, ik doe dat niet. Ze verwacht alle hoop van allochtone vrouwenorganisaties en wil dat we die ondersteunen want ,,precies in zelforganisaties hebben vrouwen de ruimte om hun mening vorm te geven''. Welnu, ik wil meer. Vrouwen moeten overal hun mening vorm kunnen geven en niet alleen in - vaak door religieuze radicalen mee ondersteunde - 'zelforganisaties'. Het gaat mij niet om groepen of culturen, maar om elk individu, elke man en elke vrouw, en zijn of haar unieke en onvervreemdbare rechten. Daarom moeten we die vrouwen onvoorwaardelijk helpen. Ik heb geen probleem met vrijwillig gedragen hoofddoeken, wel met zelf opgelegde blinddoeken.

Dirk Verhofstadt schreef het boek 'De derde feministische golf' en is kernlid van de onafhankelijke denktank Liberales.

Monday, November 13, 2006

Feminisme volgens Verhofstadt

Afgelopen zondag bezocht ik de boekenbeurs in Antwerpen, waar het nieuwe boek van Dirk Verhofstadt (De derde feministische golf) werd gepresenteerd.  Voor de zaal stonden dames van het  "Vrouwen Overleg Komitee" , die het hiernavolgende manifest uitdeelden. In het kort komt hun boodschap erop neer dat "allochtone" vrouwen in zelforganisaties ruimte moeten krijgen om hun mening te vormen en te emanciperen. "Laat vrouwen zelf uitmaken wat emancipatie voor hen betekent'. Met andere woorden: "Dirk waar bemoei jij je mee?"
Morgen publiceer ik het verweer van Dirk Verhofstadt, hetgeen alleen te begrijpen is als ook dit pamflet wordt gepubliceerd.

Op 12 november stelt Dirk Verhofstadt op de Boekenbeurs De derde feministische golf voor. Zijn nieuwe boek bevat interviews met zes jonge vrouwen met een moslimachtergrond (vijf uit Nederland, één Canadese) over de islam, de multiculturele samenleving en de positie van de vrouw. Verhofstadt hanteert daarbij grosso modo het volgende denkkader: alle religies, maar vooral de islam, vormen een problematisch element in de samenleving. De islam in het bijzonder creëert vrouwenonderdrukking. Moslimvrouwen hebben nood aan bevrijding uit en bescherming tegen die inferieure cultuur(uitingen) en hun onderdrukkende mannen. En ,,westerse feministen'' aarzelen al te vaak om hen daarin te steunen, omdat ze vanuit een misplaatst respect geen kritiek willen geven op 'andere' culturen.

Laten westerse feministen hun weerloze zusters in de steek? Steunen wij moslimvrouwen niet op hun weg naar emancipatie? Het antwoord is duidelijk: wij verzetten ons tegen elke vorm van ongelijkheid en onderdrukking van vrouwen. En we zetten ons in voor democratie, scheiding van kerk en staat, vrije meningsuiting en de bescherming van de fysieke integriteit. Als het etiket 'cultuurrelativist' ons al zou passen, dan is het omdat we culturen niet als onveranderlijk en als inherent superieur of inferieur beschouwen. Omdat we niet blind willen zijn voor de vele vormen van ongelijkheid en onderdrukking die ook in 'onze' cultuur aanwezig blijven. Het kritische denken dat Verhofstadt zo hoog in het vaandel voert is ons te dierbaar om te vervallen in gemakkelijke tweedelingen: de achterlijke vrouwonvriendelijke islam versus het Verlichte, vrouwvriendelijke Westen.

Maar complexiteit binnenbrengen in het debat betekent onder meer erkennen dat partnergeweld en verkrachting overal voorkomen en dat slachtoffers met een moslimachtergrond niet gebaat zijn bij de mededeling dat het 'typisch hun cultuur' is. Het betekent inzien dat 'onweerstaanbare dwang' en 'gezinsdrama' dicht kunnen aanleunen bij 'eerwraak'. En het betekent vooral aandacht hebben voor een aantal aspecten die Verhofstadt nauwelijks in beeld brengt. De maatschappelijke context waarin het debat over multiculturaliteit momenteel in België en zijn buurlanden wordt gevoerd, bijvoorbeeld. Die context is er één van grote socio-economische ongelijkheid tussen 'autochtone' en 'allochtone' bevolkingsgroepen en van latent en uitgesproken racisme. Alleen al op het vlak van onderwijs en toegang tot de arbeidsmarkt zijn de problemen legio, terwijl net onderwijs en werk belangrijke hefbomen tot emancipatie zijn. Louter focussen op cultuur en religie onttrekt belangrijke mechanismen van ongelijkheid aan het oog, mechanismen waarvoor er een maatschappelijke verantwoordelijkheid bestaat.

Als overtuigd liberaal ziet Dirk Verhofstadt de oplossing voor vrouwenonderdrukking in individualisme. Wie ongebonden door het leven gaat, denkt, spreekt en leeft in zijn ogen vrij. Toch staat er meer op het spel dan Verhofstadts principiële ,,gelijkwaardigheid''. Namelijk reële gelijkheid tussen mannen en vrouwen, met al hun verschillende etnische, sociale, ideologische... achtergronden. Daarom pleiten wij voor solidariteit: het besef dat de eigen positie niet de norm is, dat er tal van vrouwen en mannen in precaire omstandigheden leven en dat we een rol hebben bij het wegwerken van ongelijkheden.

Tot slot houden we van meerstemmigheid in het debat. Niet alleen streefde Verhofstadt naar een zekere eenstemmigheid bij de keuze van zijn gesprekspartners, hij negeert de kiemen van meerstemmigheid die desondanks naar boven komen. Het resultaat is belerend en doctrinair, alsof er slechts één weg naar emancipatie is. Laat vrouwen zelf uitmaken wat emancipatie voor hen betekent. En dat geldt voor Dirk Verhofstadts geïnterviewden, maar net zo goed voor al die vrouwen die hij geen spreekruimte geeft. Daarom ook moeten allochtone vrouwenorganisaties ondersteund worden. Want precies in zelforganisaties hebben vrouwen de ruimte om hun mening vorm te geven.

Els Flour

(De auteur schreef deze bijdrage namens het Vrouwen Overleg Komitee en naar aanleiding van de Vrouwendag in Antwerpen op 11 november.)  www.vrouwendag.be

Sunday, November 12, 2006

Daar sta je dan

Onder de pakkende titel "Nu weet ik waar ik sta" heb ik op het Verlichtingsfundamentalistische weblog Hoeiboei een verslag geschreven over het CIDI- Verkiezingsdebat over het Midden Oosten. Ik had al eerder een bericht geschreven over de Ratten Uit de Riolen en dat ging over hetzelfde debat. Hier nog wat foto's

                                                                                          

                                                                                        

...................Hans van Baalen (VVD)

Cidi_2

Een bezoekster, Harry van den Berg en Ronny Naftaniël

Saturday, November 11, 2006

Midden-Oosten-Debat

Nu weet ik waar ik sta. Nadat ik plotseling thuiskwam na een lange reis door een onverschillige leegte. Niet aan de kant van het kapitaal, niet voor vrijblijvende solidariteit, maar bij de kant van de vrijheid.

Het was een zeer informatieve- en levendige avond, afgelopen dinsdag in het Joods Cultureel Centrum in Amsterdam Buitenveldert. Een verkiezingsdebat over het Midden-Oosten, georganiseerd door het CIDI (Centrum Informatie en Documentatie Israël), met deelname van de buitenlandwoordvoerders van PvdA, CDA, VVD, D66 en Christenunie. De SP woordvoerder van Bommel wilde wel komen, maar mocht niet van zijn campagneteam. GroenLinks was verhinderd.
In het begin van de avond leek het een wedstrijdje “Wie Is De Grootste Vriend Van Israël?” te worden, waarbij elke partij vooral de grote verbondenheid met het land Israël benadrukte. De vragen uit het publiek maakte de discussie pas echt los. Een sympathisant van Likud-Nederland vroeg aan de vertegenwoordiger van de PvdA of deze partij van plan was om ook de Holocaust te gaan ontkennen. Tenslotte is vlak voor de Eerste Wereldoorlog 60% van de Armeniërs vermoord, hetgeen door Turkse PvdA-leden ontkend of gebagatelliseerd wordt. Dan is het nog maar een kleine stap naar de holocaust ontkenning, waarbij slechts 30% van de joden is vermoord. Deze vraag werd heftig van de hand gewezen.
Hans van Baalen (VVD) was goed op dreef en nam de PvdA twee keer in de tang. Hij onthulde dat de leider van de Israëlische Arbeiderspartij Peretz, hem had gevraagd of de PvdA nog wel solidair is met Israël. Van Baalen had aangeboden hem in contact met de PvdA te brengen. Daarna verried van Baalen dat de Israëlische ambassadeur in Nederland nog nooit bij Wouter Bos op bezoek is geweest, omdat Wouter Bos steeds geen tijd heeft. Harry van den Berg, die in het publiek zat, werd erg kwaad en begon te schreeuwen.

Een andere deelnemer vroeg wat de mening van de geachte buitenlandwoordvoerders is over Avigdor Liberman,  het Israëlische Knesset-lid dat voorgesteld heeft joods land te ruilen tegen gebieden waar voornamelijk arabische inwoners wonen, aangezien het onredelijk is dat Israel een staat is met een heterogene bevolking en de Palestijnse gebieden alleen arabische inwoners herbergt. De afgevaardigden Bert Koenders en Bert Bakker en ook de voorzitter Ronny Naftaniël  bestempelden de heer Liberman tot racist. Ook de andere politici waren negatief over Liberman. Rinus, die naast mij zat riep nog op luide toon: “Kan dat misschien onderbouwd worden?” , maar dat was helaas niet mogelijk gezien de tijd en de klok. Iemand als  racist uitschelden is blijkbaar geheel normaal geworden in het Nederlandse politiek klimaat.

Op het einde van de avond ontmoette ik ook nog mijn “zionistische contactpersoon” in de rij met wachtende vragenstellers en dat maakte weer veel goed. Ze vroeg waarom de regering nog de NOVIB en ICCO subsidieert als deze organisaties voortdurend een campagne tegen Israël voeren en onjuiste en eenzijdige informatie over dit land verspreiden. Bert Bakker vond dat de regering niet mocht ingrijpen in de meningsvorming van de organisaties die gesubsidieerd worden, anders zou de onafhankelijkheid in gevaar komen. Nou ja, dat is natuurlijk weer een voorbeeld van vrijblijvende vrijzinnigheid, waar niemand iets aan heeft. Maar dit terzijde.

Mijn zionistische contactpersoon vond wel dat ik wat te “rechts” ageerde op mijn weblog, omdat ik alleen maar kritiek lever op de islamitische Tweede Kamer kandidaten en nooit eens iemand aan de kaak stel die de Nederlandse Politionele Actie in Indonesië ontkend. Daar heeft ze wel een punt, maar helaas is het een theoretische tegenstelling, omdat zulke Nederlandse kandidaten niet bestaan. Ik ben niet rechts maar extreem links. Zo links dat ik al weer rechts lijk. Maar dat zijn wiskundige formules. Op zich is het wel interessant om door een zioniste voor rechts uitgemaakt te worden. 

Rinus en ik ontdekten nog een bekende persoon, die we tijdens de anti-Israël demonstratie tegen waren gekomen. Destijds viel hij op door met een keppeltje op, mee te lopen in een demonstratie tegen Israël. We vroegen hem waarom hij dat destijds had gedaan. “Om mijn leerlingen in de gaten te houden”, verklaarde hij. Hij is namelijk leraar geschiedenis op het Islamitisch College. Je moet er maar op komen. Op die school dan. Toch ging hij vol in de aanval en bekritiseerde Khadija Arib (PvdA Tweede-Kamerlid) die mee had gelopen in de demonstratie. Hij riep in dit verband tegen Bert Bakker en Bert Koenders dat ze naïef waren.

Zo werd het toch nog een hele gezellige avond. Moe, maar voldaan keerden we huiswaarts. We hebben ons gelaafd aan het besef, dat er meer mensen zijn die denken als wij en dat een normale vreedzame discussie tussen opponenten nog mogelijk is in Nederland.

Nu weet ik waar ik sta. Nadat ik plotseling thuiskwam na een lange reis door een onverschillige leegte. Niet aan de kant van het kapitaal en niet aan de kant van de vrijblijvende solidariteit, maar aan de kant van de vrijheid.

Het was een zeer informatieve- en levendige avond, afgelopen dinsdag in het Joods Cultureel Centrum in Amsterdam Buitenveldert. Een verkiezingsdebat over het Midden-Oosten, georganiseerd door het CIDI (Centrum Informatie en Documentatie Israël), met deelname van de buitenlandwoordvoerders van PvdA, CDA, VVD, D66 en Christenunie. De SP woordvoerder van Bommel wilde wel komen, maar mocht niet van zijn campagneteam. GroenLinks was verhinderd.
In het begin van de avond leek het een wedstrijdje “Wie Is De Grootste Vriend Van Israël?” te worden, waarbij elke partij vooral de grote verbondenheid met het land Israël benadrukte. De vragen uit het publiek maakte de discussie pas echt los. Een sympathisant van Likud-Nederland vroeg aan de vertegenwoordiger van de PvdA of deze partij van plan was om ook de Holocaust te gaan ontkennen. Tenslotte is vlak voor de Eerste Wereldoorlog 60% van de Armeniërs vermoord, hetgeen door Turkse PvdA-leden ontkend of gebagatelliseerd wordt. Dan is het nog maar een kleine stap naar de holocaust ontkenning, waarbij slechts 30% van de joden is vermoord. Deze vraag werd heftig van de hand gewezen.

Een andere deelnemer vroeg wat de mening van de geachte buitenlandwoordvoerders is over Avigdor Liberman,  het Israëlische Knesset-lid dat voorgesteld heeft joods land te ruilen tegen gebieden waar voornamelijk arabische inwoners wonen, aangezien het onredelijk is dat Israel een staat is met een heterogene bevolking en de Palestijnse gebieden alleen arabische inwoners herbergt. De afgevaardigden Bert Koenders en Bert Bakker en ook de voorzitter Ronny Naftaniël  bestempelden de heer Liberman tot racist. Rinus Duikersloot, die naast mij zat riep nog op luide toon: “Kan dat misschien onderbouwd worden?” , maar dat was helaas niet mogelijk gezien de tijd en de klok. Iemand als  racist uitschelden is blijkbaar geheel normaal geworden in het Nederlandse politiek klimaat.

Op het einde van de avond ontmoette ik ook nog mijn “zionistische contactpersoon” in de rij met wachtende vragenstellers en dat maakte weer veel goed. Ze vroeg waarom de regering nog de NOVIB en ICCO subsidieerd als deze organisaties voortdurend een campagne tegen Israël voeren en onjuiste en eenzijdige informatie over dit land verspreiden. Bert Bakker vond dat de regering niet mocht ingrijpen in de meningsvorming van de organisaties die gesubsidieerd worden, anders zou de onafhankelijkheid in gevaar komen. Nou ja, dat opent perspectieven voor de Verlichtingsfundamentalisten. Dan kunnen we even laten zien wat eenzijdige beeldvorming is. Maar dit terzijde.

Mijn zionistische contactpersoon vond wel dat ik wat te “rechts” ageerde op mijn weblog, omdat ik alleen maar kritiek lever op de islamitische Tweede Kamer kandidaten en nooit eens iemand aan de kaak stel die de Nederlandse Politionele Actie in Indonesië ontkend. Daar heeft ze wel een punt, maar helaas is het een theoretische tegenstelling, omdat zulke Nederlandse kandidaten niet bestaan. Ik ben niet rechts maar extreem links. Zo links dat ik al weer rechts lijk. Maar dat zijn wiskundige formules. Op zich is het wel interessant om door een zioniste voor rechts uitgemaakt te worden. 

Rinus en ik ontdekten nog een bekende persoon, die we tijdens de anti-Israël demonstratie tegen waren gekomen, de excuus-jood S.B. Destijds viel hij op door met een keppeltje op mee te lopen in een demonstratie tegen Israël. We vroegen hem waarom hij dat destijds had gedaan. “Om mijn leerlingen in de gaten te houden”, verklaarde hij. Hij is namelijk leraar geschiedenis op het Islamitisch College. Je moet er maar op komen. Op die school dan.

Zo werd het toch nog een hele gezellige avond. Moe, maar voldaan keerden we huiswaarts. We hebben ons gelaafd aan het besef, dat er meer mensen zijn die denken als wij en dat een normale vreedzame discussie tussen opponenten nog mogelijk is in Nederland.

Friday, November 10, 2006

Geef die del een lel

Door Keesjemaduraatje
Hallo daar, stelletje politiek correcte reaguurders. Jullie hebben waarschijnlijk de laatste tijd niet de Praatgroepen_1moeite genomen de werkelijk van belang zijn weblogs te checken en daarom heb ik dat even voor jullie gedaan. Mohammed Benzakour, de plagierende beroeps-allochtoon, krijgt weer even landelijke aandacht doordat de website GeenStijl zijn artikel citeert, waarin hij zich een voorstander van vrouwenmishandeling toont.

GeenStijl verwijst daarvoor naar het weblog van de Haatzaaiende-SP-Heks Mullahbelt. Meteen daarna komen er duizenden reacties binnen op het forum van de Senator voor Haat en Terreur, reacties die ze allemaal wegmeulenbelt.
 
Dat zijn de lezers van GeenStijl niet gewend, dat een weblog alle reacties wist en daarom komt er nog even een reactie achteraan: Allemaal de groetjes van Anja Meulenbelt. Het leuke van het hele verhaal is, dat je haar ziet zitten aan haar PC, terwijl ze alle reacties aan het wegwissen is.

Commissie Gelijke Behandeling

door Keesjemaduraatje

de uitspraken van de Commissie Gelijke Behandeling van 2006 met als thema "Hoofddoek" wijzen allemaal in één richting:

ZOEKRESULTATEN

Resultaat 1-11  totaal 12

2006-217
Verboden onderscheid op grond van godsdienst door het dragen van alle vormen van hoofdbedekking te verbieden.

2006-215 Callcenter heeft onderscheid op grond van godsdienst gemaakt bij sollicitatie door vrouw vanwege hoofddoek af te wijzen als telefoniste.

2006-213 Een detacheringbureau heeft verboden onderscheid gemaakt op grond van godsdienst bij de afwijzing van een sollicitante voor de functie van bijstandsconsulent en een opleidingstraject doordat haar hoofddoek daarbij een rol heeft gespeeld.

2006-170 Verzoekster zal bij toepassing van het voorgenomen kledingvoorschrift voor de kooklessen en overige vak- en practicumlessen, met uitzondering van de afdeling Zorg en Welzijn, Verzorging en Huishoudkunde, geen verboden onderscheid op grond van godsdienst maken, mits de aanbevelingen van de Commissie zullen worden gevolgd.

2006-144 Onderscheid op grond van godsdienst ten nadele van beroepsopleiding door student mee te delen dat hoofddoeken op school niet zijn toegestaan. Geen onderscheid bij het niet-aangaan van de stageovereenkomst.

2006-138 Verweerster heeft onderscheid op grond van godsdienst gemaakt bij de arbeidsvoorwaarden door verzoekster te verbieden op het werk een hoofddoek te dragen.

2006-122 Klacht van verzoeker is niet-ontvankelijk omdat hij geen belang heeft bij een oordeel.

2006-84 Een werkgever zal verboden onderscheid maken op grond van godsdienst indien hij niet toestaat dat een kantinemedewerkster in combinatie met de bedrijfskleding tijdens representatieve gelegenheden een doek draagt die tevens haar schouders en borsten bedekt.

2006-70 Een school maakt verboden onderscheid op grond van godsdienst door een studente van de Pabo geen stage te laten lopen, waarbij het dragen van een hoofddoek een rol heeft gespeeld.

2006-63 Verboden onderscheid op grond van godsdienst door afwijzen van vrouw met hoofddoek voor functie vanwege representativiteitseisen

Blijkbaar vinden de juristen van deze commissie de hoofddoek helemaal te gek en denken ze als de integratie bevorderd wordt als islamitische vrouwen maar vooral een hoofddoek blijven dragen. Het aantal oordelen over de hoofddoek is toegenomen. In

2006  12
2005  8
2004  12
2003  2
2002  5
2001  10, maar toen werden nog vele klachten van hoofddoekdraagsters afgewezen.

Wednesday, November 08, 2006

Ratten uit de Riolen

door Keesjemaduraatje
ben ik even blij dat ik geen kraker meer ben! In 1980, na de kroningsrellen werden we door de TelegraaBert_bakkerf vergeleken met "ratten die uit de riolen kropen". Dat kwam hard aan. Gisteren was ik bij het verkiezingsdebat, over het Midden-Oosten, van het CIDI en daar vergeleek Bert Bakker van D66 de aanhangers van Wilders, Fortuyn en Pastors met ratten uit de riolen. Ik voelde me dus meteen weer aangesproken. Helaas heeft Bert Bakker weinig oog voor de ratten uit zijn eigen partij. Antisemitisme komt de laatste tijd vaker van links en uit de moslimhoek, maar dat wil hij niet zien. Na het debat vertelde Ronny Naftaniel van het CIDI dat er de laatste tijd weer veel emails binnenkomen die in één moeite door de moslims en de joden beledigden. Vandaag ging het schelden en dreigen door. Alexander Pechtold was op de VU en suggereerde dat hij bedreigd werd door aanhangers van Geert Wilders. Geert Wilders heeft gesproken over een "Tsunami van islamisering" en dat vond Alexander Pechtold walgelijk.
D66 heeft niets meer te verliezen en zet volledig op de islamitische- en Turkse kaart. Eerst werd de Armeense genocide ontkend of onduidelijk in twijfel getrokken om de Turkse stemmen te trekken. Turken zouden dan op de Turkse Fatma Koser Kaya moeten stemmen, omdat die niet zo moeilijk doet over een miljoen Armeense doden. Gisteren, tijdens het debat in het Joods Cultureel Centrum werd door Bert Bakker nog eens flink uitgehaald naar alle partijen die kritisch zijn over de islam. Wat maakt het uit. Veel verliezen kan D66 er ook niet meer mee. 
Sinds Geert Wilders in de peiling op 6 zetels staat, is hij groot genoeg geworden om een eventuele bedreiging te worden voor andere partijen. Dan kan je twee dingen doen: er tegen aan gaan pissen of ook eens flink uithalen. Mark Rutte voelt de hete adem van Rita Verdonk in zijn nek en wil nog eens benadrukken hoe geweldig asielzoekersvijandig de VVD wel is en wat een tactische stem op de VVD daar aan kan bijdragen.
Na het debat gisteravond stonden we voor de VU na te praten. Wie eigenlijk? Nou ja, we hebben nog geen naam en geen beweging, maar noem ons maar de "Verlichtingsfundamentalisten". (Zie ook Hans Jansen en Annelies van der Veer.) Wat moet een echte fundamentalistische secularist nu stemmen de komende verkiezingen? Als je op een jood wilt stemmen, dan kan je eventueel eens denken aan nummer 10 van Één-NL, Gideon Simon . Een proteststem op de SGP of de CU, vanwege de onwrikbare steun aan Israël is ook een optie. Of gewoon Wilders, omdat het een schande is dat hij bedreigd wordt. Ik ben er zelf nog niet uit.