Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Tuesday, February 07, 2006

Ik heb u lief,....

Ik heb u lief, mijn Nederland
door Keesjemaduraatje

door alle commotie over de cartoonrellen vergeten we helemaal het erover te hebben, waarom we in Nederland nog helemaal geen rellen hebben gehad. Abu Jahjah heeft een poging gedaan, maar die was zo dom dat we het niet serieus kunnen nemen. Bovendien is dat een Belgische Moslim en dan tel je hier niet mee. Geert Wilders heeft zijn standpunt weer duidelijk gemaakt (40 doodsbedreigingen), Ayaan heeft in Noorwegen haar steentje bijgedragen, maar de echte stemming wil nog niet opkomen. De El-Tawheed-moskee heeft een juridische klacht tegen Geert Wilders ingediend, maar dat is niet te vergelijken met een brandende ambassade of een schietende F16. Nee, we kunnen rustig stellen dat Nederland achter blijft. Hoe komt dat nou?

Verklaring 1:
De Nederlanders, inclusief de moslims, hebben net weer rust, na de moord op van Gogh en hebben even genoeg gehad. Niemand wil dezelfde koppen weer op de TV zien: Mak, Halsema, Wilders, "de arabist Jansen", laat ze alsjeblieft iets nuttigs gaan doen.

Verklaring 2:
Doordat we in Nederland in een democratie leven, is er minder reden om rellen te schoppen. Bovendien worden de rellen hier niet georganiseerd, omdat de extremisten de reactie van de staat vrezen. De uitzetting van de imams heeft zin gehad. Het valt op dat de rellen uitsluitend in diktaturen plaats vinden. Vooral in diktaturen die de harde hand van Europa en de VS vrezen. Dus niet in Egypte, maar wel in Gaza en Syrië. De rellen in Libanon zijn uitgelokt door Syrië.

Verklaring 3:
De Nederlanders hebben na de moord op van Gogh laten zien dat er hard wordt terug geslagen. Er is een potentieel van volkswoede die ook hier achter de hand wordt gehouden.

4 comments:

Ariël Bruéns said...

Ik ga voor optie drie. En als ze daar maar aan blijven denken !

Rinus Duikersloot said...

Niet te vroeg juichen keesjemaduraatje. Aanstaande zaterdag is er een demonstratie in Amsterdam. Misschien levert dat wel een herhaling van de antisemitische en antihomorellen van een paar jaar geleden op.

Neem ook eens een kijkje op wijblijvenhier. Hoogopgeleide moslims verklaren doodleuk dat zij liever in een dictatuur leven dan in een democratie. En als je de reportages van ondermeer NRC journalisten Jutta Chorus en Ahmet Olgun volgt dan weet je dat het aantal Mohammed B wannabees aan het toenemen is. Dit zijn allemaal slechte tekenen voor de toekomst.

Hoe moet ik het tussen aanhalingstekens zetten van arabist Jansen interpreteren?

AVe said...

Rinus is me alweer voor geweest. Goddank hoef ik zaterdag niet in Amsterdam te zijn! Wel ga ik deze zomer naar Denemarken op vakantie, dat staat vast.

Daniel Lobry said...

Ik ben nog geen twee weken weg.
En toen ik terugkwam, op zondagochtend, vroeg mijn chauffeur wat mijn mening was over de nieuw ontstane situatie in de arabisch-westerse verhoudingen.
O god dacht ik al wel, als eerste reactie...een nieuw hoofdstuk in het tweede deel van het boek lof der zotheid...botsing der beschavingen.Nog moe van de 16 uur reistijd stapte ik in de gereedstaand auto en vroeg om complementaire info.In normaal nederlands vraag je dan "hoe bedoel je ?" Mijn chauffeur vertelde mij over de woedende reacties van de moslimgemeenschap wereldwijd over het publiceren van spotprenten van Mohamed.
Ik vroeg of er nog wat brandende Amerikaanse vlaggen te zien waren die vertrapt werden door sandalen dragende en jurken aanhebbende Arabieren.Nee, het waren Deense vlaggen, al was Amerika vast en zeker een paar vlaggen armer.De spotprenten, zo herrinnerde ik me, had ik een week voor ik vertrok naar het land van mijn vriendin, gezien op de website van Al-jazera, met een poppetje met een Skandinavische tekst, begeleid met Arabisch onderschrift.Toendertijd las er er snel overheen, ik ben beide taalgroepen niet machtig.Bovendien dacht ik dat het waarschijnlijk ging om Saddam, Gadaffie of een van die vele arabische criminele politieke leiders, die conform de waarden en normen van dat deelcontinent hun volk besturen en onderwijzen.Het ging om de profeet Mohamed, die gebruikt werd in een bijna op joodse donkere humor lijkende wijze van een eigentijdse fundamenteelterrorist (zo..nieuw woord voor in de van dale ?)werd neergezet.Smakeloos, zo vonden veel mensen in de wereld, van vele geloofgroepen en maatschappelijk organisaties, wereldwijd.Dat de reacties heftiger zijn in de Arabische wereld is logisch, daar komen de Mohamedanen dan ook vandaan.Bovendien zijn Arabieren van nature erg trots, per definitie een goede eigenschap.Iedereen maakt grappen over alles, er is zelfs een wetenschappelijke formule over de grap ( in zijn algemeenheid).Ik ken de formule niet correct, maar het gaat over tijd ( timing), afstand en doelgroep.voorbeeld: WTC 2-11....Bin Laden gaat op type cursis.Vraag ? Waarom?.Antwoord: Twee aanslagen per minuut vond ie te weing.Wie zou zo'n mop tappen op the day after? en de dag daarna? mischien iemand die in europa woont, of Saudie arabie.Of deze: "vaticaan heeft last van hangjongeren...prent met jezus aan het kruis.
Dat deze spotprenten geplaatst zijn op het internationale mediamarkt wijst duidelijk op een motief om via humor ( wat een zeer goede manier is om over je gevoel te praten ) een andere groep te kwetsen.Let wel, ik heb hartelijk gelachen om sommige prenten, zoals die ene waarop hij zegt dat hij geen maagden meer heefd.Maar zou de maker van deze spotprenten ze ook hebben durven verkopen in Mekka, om maar es een stad te noemen? Of Gouda?Internet is lekker anoniem, en ook als journalist zit je tamelijk veilig te typen op kantoor, of thuis, je mailt het dan wel even...
En laat mij de laatse zijn om de media te veroordelen, dat laat ik aan links over, maar de betreffende spotprenten, in het begin bedoeld als onschuldige tekeningen in een kinderboekje over arabische sprookjes met Mohamed , die uiteindelijk na etische overwegingen (angst?) niet zijn gepubliceerd werden vervolgens aan een krant verkocht.In september vorig jaar.
Ik wil benadrukken dat ik vermoed dat het motief niet 100% correct is, maar zolang het donkere motief niet te bewijzen is, blijft de universe westerse wet op de vrije meninguiting zwaarder wegen dan het fatsoen, waarmee een pijnlijk dilemma zichtbaar wordt in de westere wereld, fatsoen of vrijheid op meningsuiting.