Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Monday, February 20, 2006

Linkse Intellectuelen

Het masochisme van de links intellectuele medemens
door Keesjemaduraatje himself

ja, hier ben ik nog een keer op de zondagavond en deze week moet ik echt die reis naar Bombay gaan voorbereiden, anders kan het offshore project echt niet op een professionele manier doorgevoerd worden. Maar dat terzijde.

Ik heb intussen alle boeken van Gerard Reve doorgelezen, dus veel mensen zouden nu zeggen: "geen wonder" en als ik zeg alle dan bedoel ik ook alle, inclusief secundair literatuur. Maar ga me nu niet overhoren. En ik probeer mijn kinderen ook tot goede revisten op te voeden. Maar nu het volgende:

Reve heeft het er op een gegeven moment over, dat de linkse intellectuelen die heulen met de communisten, de zogenaamde "fellow travellers" in wezen vinden dat ze in een communistisch concentratiekamp in elkaar geknuppeld moesten worden. Dat ze daar in feite zelf naar verlangen. Dat ze eigenlijk een zo laag zelfbeeld hebben, dat ze het niet waard zijn te leven.

Dus mijn vraag aan de Reve deskundigen van dit liberale en vrijheidslievende forum: waar staat dat ? In welk boek dus?

En ik zou het op prijs stellen als alle möchtegern moslims en Nijmeegse geweldsdeskundigen even hun mond zouden houden, zodat AVE of andere weledelgestrenge webreaguurders even na kunnen denken.

Reve maakt dus een onderscheid tussen de "weg met ons" blaters, die het overal beter vinden dan in het vrije westen en alle ander culturen en systemen te gek vinden, maar ons land niet en aan de andere kant de softe "Ukelele der kerken" (Oecumenische Ekklesia), die vinden dat de "dialoog" met de diktatuur op gang moet komen. Er is geen verschil met 35 jaar geleden. Dat wilde ik maar even gezegd hebben en ik zou het op prijs stellen als iemand dat uit zijn hoofd wist van de linkse intellectuelen die eigenlijk zelf straf verdiend hebben.


15 comments:

AVe said...

Uit mijn hoofd weet ik het even niet! Helaas pindakaas.
Maar het is wel een treffende tekst weer. Gisteren heb ik ook een korte tekst van Reve op hoeiboei gezet.

Ik doe een gok: het citaat komt uit een brievenboek: brieven aan geschoolde arbeiders?

keesjemaduraatje said...

daar heb ik net gisterenavond in liggen lezen. Ik zal het vanavnd nog eens verder lezen. Het zou best kunnen. Het kan ook het brievenboek aan Josine M. kunnen zijn.
bedankt alvast. want ik weet dus echt niet hè.

AVe said...

Ik zal ook eens zoeken. Prachtige prent van Reve!

r.k.h said...

Laat maar ....

"Als ze het voor het kiezen hadden, dan zouden de liever uitgehongerd en nedergeknuppeld worden in een strafkamp dan ..."


"Oud en Eenzaam", p.152, derde druk ,elsevier.

r.k.h said...

"De kinderen tot goede Revisten opvoeden".
Kees, laat dat de kinderbescherming niet horen!
En afgezien van de macht, lijkt mij dat een zekere, pedagogische afstand in acht moet worden genomen.

keesjemaduraatje said...

ik ga denk ik vaker over de Volksschrijver schrijven, want vandaag alleen maar zinnige en inhoudelijke reacties.

keesjemaduraatje said...

ja ja toen ik het schreef merkte ik al dat het niet helemaal goed zou vallen bij het geachte weblog publiek

keesjemaduraatje said...

ik bedoel natuurlijk dat ik mijn kinderen aanraadt ook eens een boek van reve te lezen

r.k.h said...

Ja, dat is andere koek. Ik dacht dat je je teveel bloot gaf.

Steady Freddy said...

Ik mag niet mee doen hiero want ik ben blijkbaar een moslim!

Arie said...

Nee je moet wel meelullen hoor Freddy anders wordt je gecensureert hiero.

AVe said...

@r.k.h. Kun je aangeven in welk hoofdstuk deze passage staat? Ik heb een andere uitgave en kan daarom de tekst niet vinden en ik wil hem nu graag in z'n geheel herlezen.
Dank!

keesjemaduraatje said...

Arie en Freddy:jullie zijn niet links en jullie zijn geen intellectuelen, dus niet zeuren en stil zijn.

r.k.h said...

annelies, hfdst. 17. Ongeveer op blz. 5.
Alinea begint met: "( Het is niet mijn bedoeling .....)

Pascalle said...

hahahahahahahaha, ja kinderen, niks zeggen hoor , de grote mensen zijn even in gesprek whaha