Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Monday, February 13, 2006

Palestine Now

Handtekeningenacties tegen Paradise Now
door Keesjemaduraatje

jullie moeten nu eens toegeven dat ik de eerste was die op dit politiek incorrecte weblog zei dat er iets niet in orde was met de film "Paradise Now". Bij de Oskar awards werd die aangekondigd als gemaakt in "Palestine". Ik zei toen terecht: "Where the hell is Palestine?" . In de VS zijn nu verschillende joodse organisaties bezig aan een handtekeningenactie om de film van de lijst van awards weg te halen.

Nu blijkt ook dat de film zelfs door Israelis mede gefinanciert is, evenals door Nederland. Dus de film is meer Nederlands dan "Palestijns". De film is zelfs niet in de Palestijnse gebieden vertoond, omdat Hamas al bezig is allerlei bioscopen te sluiten. Maar goed.

De echte reden dat de film "Paradise Now" als palestijns aangeprezen en ingediend wordt is, dat in de film alleen arabisch wordt gesproken en daarom mocht hij niet als Nederlandse film meedoen. Dus het was geen propaganda, maar gewoon gezonde commerciele belangenbehartiging en dan mag het van mij.

4 comments:

Steady Freddy said...

Wat zo raar is aan deze hele heisa is dat hij op de site van de oscars nog gewoon als Palestijns aangekondigd staat. En dat de catagorie waarin hij is genomineerd gaat over films waarin geen Engels wordt gesproken en het verder geen reet uitmaakt waar die film gemaakt is of wie hem heeft betaald. Ik Hani goed en weet dat dit weer de zoveelste truc geweest is om publiciteit te genereren, en ik moet zeggen dat lukt goed. Verder is de film al aan zoveel landen verkocht dat het winnen of niet winnen niets meer uitmaakt voor de verkoop. Hani zit al in LA aan twee films te schrijven, zal wel weer een tijd duren voordat ik met hem de kroeg in kan.

AVe said...

Heb je de film gezien? Wat vond je ervan? Ik had er geen zin in. Het lijkt me een uiting van politieke correctheid om deze film te nomineren voor de Oscars. Maar nogmaals, ik heb hem niet gezien.

keesjemaduraatje said...

ik heb de film zelf niet gezien. Ik krijg nu elke dag oproepen tot boycot in mijn email, maar ik wil juist vrijheid van meningsuiting, dus ik ben tegen boycot.
Het is inderdaad een teken van politieke correctheid deze film te nomineren, maar het zal uiteindelijk de Palestijnse zaak niet dienen. De mensen slaan een heel eenvoudige boodschap in hun herinnering op: Palestine=suicide. Dat zal de associatie zijn die dankzij deze film wordt gecommuniceerd.

Rinus Duikersloot said...

Dr. Phyllis Chesler, hoogleraar psychologie en vrouwenstudies, heeft een interessant en genuanceerd artikel over de film geschreven. Klik hier