Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Sunday, May 13, 2018

"Ships to Gaza": Bakzeil op de Staande Mast Route

Het weer wordt weer warmer en de schepen naar Gaza gaan weer varen.

Vier schepen, twee grote uit Oslo en Göteborg en twee kleinere, varen op 20 mei van Malmö en Kopenhagen via Duitsland (Kiel en Wilhelmshafen) naar Nederland. Deze keer varen zelfs twee kleinere schepen via Delfzijl, Groningen en Leeuwarden naar Amsterdam.

De grote zijn op 1 en 2 juni in Amsterdam. Daar wacht hen een grootse ontvangst.

De twee kleinere varen binnendoor en worden op 27 en 28 mei ontvangen in Groningen en op 29 mei in Leeuwarden.

Op 31 mei en 1 juni zijn ze in Amsterdam, om een dag later door te gaan naar Rotterdam.
De twee grote schepen varen via Engeland, Frankrijk en Spanje naar Italië.
Samen gaan ze verder naar Gaza. Ze verwachten er op 25 of 26 juli te arriveren.

De Marianne  was in 2015 al eens tot aan Israël doorgevaren en werd daar onderschept.



Deze keer varen twee kleinere schepen door Friesland en Noord-Holland. Om dat te doen zullen ze de zogenaamd Staande Mast Route moeten gebruik. Om van 28 mei tot aan 1 juni door Nederland te kunnen varen, zullen ze steeds de juiste tijden voor bruggen en sluizen moeten kennen.

In Amsterdam zullen de schepen zelfs in konvooi met andere schepen door Amsterdam moeten varen. Door het drukke treinverkeer rond de hoofdstad, gaat de brug bij het Singel alleen middernacht één keer kort open.



De Gaza-flotilla heeft niet het doel om medicijnen  of voedsel naar Gaza te brengen. De Marianne, één van de grotere schepen, is zelfs niet eens een vrachtschip. Het enige doel is de symbolische doorbreking van de blokkade. In de tienjarige geschiedenis van 'Ships to Gaza' is dit doel nog nooit bereikt. Voor de Pro-Pal-activisten is dit geen enkele reden het niet nog eens te proberen. 

2 comments:

Anton van Haasteren said...

Persoonlijk denk ik dat aanmonsteren op deze schepen wel eens schadelijk voor de gezondheid zou kunnen zijn.

Jan said...

Hier rijst maar één vraag op, wie financiert dit!!

Het is de actualiteit die een en ander heeft ingehaald, te beginnen met het winnen van het Eurovisiesongfestival door Israël. In Israël ontvangen met het terechte gevoel, dat er door de stemgerechten een politiek signaal is afgegeven. Massale steun van de Europese bevolking voor het beleid in Israël tegen het Palestijnse staatsterrorisme, burgers die zich hiermee duidelijk afkeren tegen de politiek correctheid door de linkse kerk aan haar opgedrongen.

Ook het onschadelijk van de als burgers verklede Hamas terroristen door het Israëlische leger, heeft tot voorspelbare reacties geleid, maar de EU politici zijn inmiddels terughoudend met de term wel of niet proportioneel. Ook hier zien we een vorm van realpolitik ontstaan, met het besef dat de Palestijnen, en dan hebben we het over hun politieke leiders, toen niet en nu niet de belangen van de Palestijnse bevolking als leidraad voor hun handelen hanteren. Ik hoorde gisteren de zelfhatende Jood Jaap Hamburger de term evenwichtig in de context met Israel gebruiken, waarlijk een gotspe vanuit zijn mond dat te horen uitspreken.