Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Thursday, April 29, 2010

Islamisering en Christianisering van de VU

In de middelste lift rechts van de Vrije Universiteit komt de islamisering van dit Gereformeerde Instituut goed tot uitdrukking. Zie foto.

Lift_islamisering_vu

Drie grote foto's van meisje met hoofddoek. De drie Cultureel Antropologen die mij vergezellen naar de 12e verdieping begrijpen niet waar ik mij over opwind. Dat zijn toch leuke foto's? Inderdaad.

De 12e verdieping ziet er nog net zo uit als 32 jaar geleden. Hier hebben wij uren studerend doorgebracht. Hopelijk is de overdracht van kennis goed gelukt. De promotie van een studiegenoot van ons komt als een verrassing. Nu, na zoveel jaren nog promoverenin de Culturele Antropologie. Het is geweldig. Ik heb het boek meegenomen en ik ga er nog een boek recensie over schrijven. Het gaat over Joodse zakelijke netwerken in Singapore en Indonesië. Dus interessant. Ook interessant is te horen dat in Indonesië het anti-semitisme hoogtij viert, ook al zijn er eigenlijk helemaal geen Joden in in dat land meer. Door de verspreiding van islamitische geschriften via boekhandels, wordt er een haat opgewekt tegen een bevolkingsgroep die alleen fictief aanwezig is. Weird.

De promotie wordt ingeleid en afgesloten met een kort gebed. Dat dan weer wel. Het is dus allebei. Sinds ik daar niet meer studeer en sinds de Marokkaanse- en Turkse meisjes hun plaats op de opleidingsmarkt hebben veroverd, heeft de Vrije Universiteit deze nieuwe populatie omarmd. Tot en met grote wervingsplakaten waar gesluierde meisjes op staan. Alsof ze willen zeggen: "Hier kan je studeren. Wij houden van jou!"

Aan de andere kant is de VU nóg gereformeerder geworden. Dat blijkt als ik sta te praten met een Professor in de Joodse Geschiedenis of woorden van gelijke strekking. Ze komt van de seculiere UVA en vertelt mij dat ze zich een beetje ongemakkelijk voelt als ze voor een promotie naar de VU moet komen. Voor het promotie gesprek wordt er namelijk een stukje uit het Oude Testament voorgelezen. "Ik vind dat geweldig" reageer ik. Maar ik ben dan ook van oorsprong "Synodaal Gereformeerd" . Mijn grootouders hebben middels een collectebus op de schoorsteenmantel deze universiteit met dubbeltjes en stuivers financieel mogelijk gemaakt. Kom daar nu nog eens om. Waarvan acte.

Zo wordt het toch nog een hele gezellige middag en avond. De Professor in de Joodse Geschiedenis herkent mij als zijnde een "Alte Kampfgenosse" uit de kraakbeweging van de vroege jaren 80.  Samen nog in de Arrestantengroep naar aanleiding van de Kroningsrellen gezeten. Dat schept een band. Dat we het over het thema Israël daarna helemaal niet eens worden, speelt geen rol meer. "Toch leuk dat we elkaar hier weer tegenkomen".

2 comments:

christinA eijkhout said...

Zo zie je dat de evolutie niet beperkt is tot Darwin, en dat geloof in welk sprookje dan ook, ook jouw leven leidt.

Katje Borgesius said...

Dat jullie - jij en de VU-professor - het niet eens werden over Israel, ligt voor de hand. Bij de VU hebben ze, net als bij o.a. de PvdA en D66, heel goed in de gaten dat er in Nederland veel meer moslims dan joden zijn. Wil je je "gereformeerde" universiteit draaiende houden, dan is het zaak veel moslims als student binnen te halen, wat betekent dat je je niet langer kunt veroorloven om in het Midden-Oostenconflict naar de feiten te kijken. Van feiten over Israel (en ook over de Shoa) worden moslimstudenten nerveus en agressief, en dus ruil je ze in voor modieuze "antizionistische" sentimenten. Jesaja's visioen van Israel als 'or gojim, een licht voor alle volkeren - hoeksteen van het calvinisme waaruit de VU is voortgekomen - zet je als slimme (ex-)gereformeerde opportunist gewoon bij het oud vuil.