Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Wednesday, August 05, 2009

Mijn oog

Door Keesjemaduraatje
Intussen ben ik aangekomen in Dresden. De Jeugdherberg met 6 etages  ziet eruit als het "Haus der Hochseefisher" in Rostock, waar ik in 1992 een  cursus "Grundlagen der Netzwerktechnologie" aan een groep van 20  werlozen gegeven heb. Maar de sfeer in deze voormalige Oostduitse stad is wel veel beter dan  17 jaar geleden.  Wat een bedrijvigheid en wat een leuke sfeer. Veel musea en cultuur. Vandaag bezocht ik het "Hygienemuseum", met een bijzondere tentoonstelling over "Oorlog en Gezondheidszorg".

Ik liep in de richting van de Neustadt, waar de studenten, alternatieven en punkers zich ophouden. Daar is ook een Feng Shui winkeltje en heel veel leuke achterhofjes waar je kan eten. Hier worden binnenkort verkiezingen gehouden en er stond een CDU standje op de stoep. Een groepje jongeren stonden voor de CDU stand te demonstreren en moeilijk te doen. "Dat zijn zeker geen CDU mensen?" vroeg ik aan de politicus. Het werd echter niet geheel duidelijk waar ze zelf voor staan. Alleen maar tegen de CDU. Maar, dat kan allemaal in het huidige Duitsland.

OogIets verderop stond een jonge Rastaman van de Bürgerinitiatieve Solidarität uit te leggen hoe slecht het allemaal in Amerika was, vanwege de crisis. "Wat betekent dat voor Sachsen?" vroeg ik. "Dat de staat alle jongeren werk moet geven", antwoordde hij. Maar ja, dan zijn we weer terug bij 20 jaar geleden, gaf ik hem te bedenken. Maar daar had hij even helemaal geen antwoord op.

Jullie willen weten hoe het met mijn oog gaat? Het doet geen pijn meer, maar is blauw geworden. Jammer dat ik er geen mooi verhaal bij kan vertellen. Dat een communistische schrijver in de winkelstraat van Dresden. met een hamer-en- sikkel-vlag op zijn schouder, mij een blauw oog zou hebben geslagen ofzo. Maar hij draaide zich alleen om, omdat ik zei dat ik de Bundesrepubliek Duitsland wel een heel cool land vond en Angela Merkel is de profeet. Dat vond hij geen leuke grap.


No comments: