Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Wednesday, October 23, 2019

Bij de Joodse Omroep begint het


Op de foto (vlnr): Paul Damen (nu NIW, destijds Joods op Zondag), Kees Broer (schrijver van het boek "Vijftig Jaar Palestina Komitee"), Wim Lankamp (destijds in 2012 voorzitter van het Palestina Komitee
Het begint allemaal in 2012 met een telefoontje van het radio-programma 'Joods op Zondag' aan journalist en publicist Carel Brendel, of hij in de uitzending wil komen en met de voorzitter van het Palestina Komitee wil discussieren. Carel Brendel vindt op dat moment de blogger Keesjemaduraatje meer geschikt voor dit thema en verwijst dus naar mij.

Zo kom ik op één en dezelfde avond voor het eerst in contact met journalist Paul Damen en ook met Wim Lankamp. De andere discussiedeelnemer, Elma Drayer kende ik al als redacteur van Trouw Letter en Geest. Als ik de studio binnen kom is Paul Damen aan het vertellen over de columnist Arthur van Amerongen, die zojuist in het vaderland is teruggekeerd.

Als voorbereiding op de discussie krijg ik een present-exemplaar van de uitgever van "Reisdoel Palestina", met de opmerking, dat ene Wim een rol speelt bij een terroristisch incident in 1975, waar het Palestina Komitee bij betrokken is. Of ik even aan Wim Lankamp wil vragen of hij daar meer van weet. Dat blijkt niet het geval.

De Palestina Komitee-voorzitter wil het allen hebben over internationaal recht en mensenrechten. Eventuele deelname aan terreur wijst hij verre van zich. Na die avond praat ik nog regelmatig met Wim Lankamp. Het is één van de weinige bestuurders van het Palestina Komitee waar een normaal gesprek mee mogelijk is.

Lees meer over het Palestina Komitee in het boek "Vijftig Jaar Palestina Komitee, ontkennen, goedpraten, meedoen" 

       

No comments: