Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Wednesday, August 26, 2020

Oud-Ambassadeur Jan J. Wijenberg opnieuw voor antisemiet uitgemaakt

Het moet niet gekker worden! Zo'n keurige man! Oud-Ambassadeur! Wonende in Den Haag! En nu al voor de zoveelste keer uitgemaakt voor antisemiet! Hoe kan dat nou?

Voor de Corona was ik eens op een borrel en daar vertelde Martien Pennings mij een hartverscheurend verhaal. Hij had, in zijn woedende waanzin, op zijn blog, een oud-ambassadeur verweten antisemiet te zijn. Vervolgens kreeg Martien een brief van een advocaat, dat hij aangeklaagd zou worden wegens smaad. Om verdere problemen te voorkomen heeft hij toen op zijn website verklaard, dat oud-ambassadeur Jan J. Wijenberg GEEN ANTISEMIET is. Volgens Martien heeft hij deze verklaring afgegeven, omdat hij van een bijstandsuitkering rond moet komen en geen verder proceskosten op zijn hals wil halen.

Grappig detail is, dat er al jarenlang foutieve foto's van Jan J. Wijenberg op het internet staan. Dat komt allemaal door Keesjemaduraatje, die bij een foto van Paul Lamp (Schrijver van het magistrale boek "De Palestijnse Natie-Hoe via een verzinsel een hoog ontwikkeld volk met zijn cultuur beestachtig vernietigd wordt") per abuis en foutief, de naam van Jan J. Wijenberg geschreven heeft. Ook Martien Pennings heeft de verkeerde foto bij de naam Jan.J.Wijenberg.

De oud-ambassadeur Jan J. Wijenberg dreigt iedereen met een proces die het waagt hem antisemiet te noemen. Nu heeft hij echter zijn Waterloo gevonden in de persoon van schrijver en columnist Arnon Grunberg. Weliswaar heeft Jan J. Wijenberg ook de schrijver Grunberg gedreigd met een proces, maar toen Arnon Grunberg vervolgens wederom in een persoonlijk brief de oud-ambassadeur een antisemiet noemde, bleven verdere juridische consequenties uit.

Dit is een fragment van de hilarische brief van Arnon Grunberg aan de oud-ambassadeur:
(...)"Waarom uw uitlatingen antisemitisch zijn heb ik u meerdere malen uitgelegd. Maar u gaat daar liever niet op in. Of u bent niet bij machte daarop in te gaan. Hebt u kinderen, een partner, familieleden? Wie zorgt voor u? Misschien kan ik bij hen embedded gaan? Het lijkt me interessant om de omgeving van een ”oud-ambassadeur” met antisemitische obsessies die hij graag antizionistische obsessies noemt nader te bestuderen. Kunt u me in contact brengen met hen? Ook zou ik een week of zo bij u kunnen komen wonen. Misschien is dat nog beter. Ik wilde altijd al eens embedded gaan bij neonazi’s – maar het is misschien wel zo aardig te beginnen bij u —ik hoor graag wanneer het schikt. We moeten niet te lang wachten. Ik wil u zeker niet reduceren tot uw antisemitische uitlatingen, u bent veel meer dan uw antisemitische uitlatingen. Misschien kunt u me een lijstje sturen met wat u nog meer bent. Mens natuurlijk, oud-ambassadeur, beweert u. Wat hebt u allemaal bereikt als oud-ambassadeur? Behalve wat relletjes? Wat had u willen bereiken? Et cetera. Misschien kunt u me een lijstje sturen met de mensen die zich om u bekommeren?  Dan kan ik ook deze mensen interviewen. Allicht zijn uw artsen bereid met uw toestemming ook met mij te spreken, dat lijkt me nuttig voor het project. Graag dus ook een lijstje met namen en contactgegevens van uw artsen. Hoe dan ook heb ik van een arts een schriftelijke verklaring nodig dat u wilsbekwaam bent anders zou een dergelijk project immoreel zijn. Het gaat mij erom uw leven en uw opvattingen recht te doen, hoe beperkt en antisemitisch uw uitlatingen ook moge zijn, ik wil u nogmaals graag recht doen. Ook ben ik benieuwd naar uw ouders. Was uw vader lid van de NSB en/of van de waffen-SS? Bent u misbruikt door uw ouders of door andere familieleden? Hebt u uw ouders of andere familieleden misbruikt?

Zo ja, in beide gevallen, hoe lang duurde het misbruik? Graag gegevens over de aard van het misbruik. Wie waren ervan op de hoogte? Hebt uw zussen, broers, die nog leven? Kunt u mij met hen in contact brengen?  Hoe zijn uw ouders gestorven? Hebt u partners gehad? Hoeveel? Et cetera? Contactgegevens van de partners die nog leven. Maar graag eerst even een officiële bevestiging van de arts die u behandelt dat u handelings- en wilsbekwaam bent en daarna zetten we dit in de steigers. Ik zie uit naar onze ontmoeting en naar de week of tien dagen die ik bij u zal doorbrengen. En vooral ook naar de gesprekken met de mensen in uw omgeving. Maar graag eerst, nogmaals, dit is echt belangrijk, omdat ik voor alle betrokkenen dit project graag correct wil uitvoeren, een verklaring van de behandelend geneesheer. (...bron: Astrid Essed)

Waar gaat dit eigenlijk over?   

Op 15 mei 2020 schreef oud-ambassadeur Jan J. Wijenberg een brief aan de premier en aan de voorzitter van het 4/5 mei comité, oud kamervoorzitter Verbeet, waarin hij de volgende opmerkingen over de laatste 4 mei herdenking op de Dam maakte: "Lange tijd werd ik vanaf 4 mei steeds weer verontwaardigd over de uitsluitende aandacht voor de houders van het ”verdriet-monopolie” de joodse slachtoffers. Later werden de Roma en de Sinti –meestal pro forma – genoemd. Aan de overige nazi-slachtoffers wordt gebruikelijk nauwelijks aandacht besteed:”  en alle andere slachtoffers’. Onder die andere Nederlandse slachtoffers waren zeker ook ”Jehovah;s Getuigen, vrijmetselaars, homoseksuelen, lichamelijk en geestelijk gehandicapten”

Iets verderop in dezelfde brief merkt oud ambassadeur Jan J. Wijenberg op: " Bij de keuze voor de ceremonie in de Nieuwe Kerk ging de voorkeur weer uit naar joodse sprekers: een schrijver en een aalmoezenier. Op de Dam koos de minister-president ervoor dat Zijne Majesteit – nota bene tijdens een speciale herdenking, 75 jaar na dato – aandacht besteedde aan slechts één groep slachtoffers en hun nabestaanden, Joden.  

De rest van de brief gaat helemaal over het thema Israël en het Midden-Oosten, waarbij de gebruikelijke woorden Internationaal Recht, Israël-lobby en hasbara veelvuldig gebruikt worden.   

Het is niet helemaal duidelijk, waarom Arnon Grunberg niet wegens smaad aangeklaagd wordt. Het kan zijn, omdat de officier van justitie de klacht heeft afgewezen. Nog waarschijnlijker ligt de oorzaak in het feit dat Arnon Grunberg een columnist is, en zijn beweringen alleen in een persoonlijke brief heeft gedaan. Nu heeft oud-ambssadeur Jan J. Wijenberg echter aan de obscure website Astrid Essed toestemming gegeven alles te publiceren. 
 

No comments: