Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Wednesday, August 25, 2010

Community Based Business Model

Waarom zijn juist Geenstijl en Alex zo succesvol en waarom hebben de oprichters al miljoenen geïncasseerd? Waarom hebben de respectievelijke tegenhangers van deze succesvolle bedrijven, de oude boommedia en de oude banken, minder goede resultaten of gaan zelfs failliet? Het is geen toeval. We zijn in een nieuw tijdperk beland. Het tijdperk van de Community Based Business Model. Onthoud die term.

Vorige periodes van zakendoen worden gekenmerkt door productgeorienteerd ondernemen (Philips), service-georienteerd ondernemen(Walmart), kostenreductie (IKEA) en standaardisering ( Mac Donalds, ALDI).

Alex_beleggersbank Nu gaan de communities het helemaal worden. Is niet Facebook zo succesvol doordat ze juist het gemeenschapsgevoel faciliteren? Twitter bouwt weliswaar geen echte community op, maar haakt wel aan bij de nieuwe trend van "wisdom of the crowd". Door het volgen en je laten volgen ontstaat er ook een soort van community.

Wie nu een nieuw bedrijf wil starten, is er bij gebaat te kijken bij welke levensstijl zijn bedrijf wil aansluiten en welke passende community er al bij die levensstijl bestaat. Dat wil niet zeggen dat je zelf even een forumpje op moet richten om aan de community-eis te voldoen.  Veel bedrijven laten een administratief medewerker het forum bijhouden en denken dat ze er dan al zijn.  Je kan ook aansluiten bij reeds bestaande groepen in Linkedin of Facebook. Jouw toegevoegde waarde bestaat er dan uit die levensstijl met bijpassende community te faciliteren. Je moet even omdenken voordat het geheel doordringt in business plan.

 

Als je even gaat googlen op Community Based Business Model, dan zie je dat allerlei idealistische mensen er dingen bij gaan bedenken. Zoals dat iedereen in het bedrijf gelijk is en dat iedereen gewoon moet doen wat hij wil. Vergeet dat soort anarchistische shit. Geloof maar niet dat bij succesvolle bedrijven iedereen mag doen wat hij wil. Dat gaan ze maar op hun eigen kosten doen.

Geenstijl Wel interessant, is het gegeven dat er nu bedrijven worden opgebouwd die alleen uit freelancers (ZZP) bestaan. Ze vormen een gemeenschap (community) die per opdracht met elkaar samenwerkt of niet. Daar ga je dan met je afvloeiingsregeling en je ontslagrecht. Gewoon presteren en lekker meedoen. Voldoe je niet aan de eisen, dan ga je maar met een andere community samenwerken.

Opvallend dat de oprichters van Geenstijl en Alex Beleggersbank, die ik als voorbeeld noem, reeds gecashed hebben en dezelfde truc nog eens willen uithalen. Waarschijnlijk hebben ze hun eerste project gewoon uit instinct opgebouwd en wisten ze helemaal niet dat ze met Community Based Business bezig waren.

De vraag is of Powned, de omroep van Geenstijl oprichter Dominique Weesie, net zo succesvol gaat worden als de website. Het feit dat Powned er tot nog toe niet in is geslaagd een community om zich heen te bouwen en hun feestjes al weer besloten zijn, belooft niet veel goeds.  Bovendien moeten ze aansluiten bij een omroepbestel dat al volledig verouderd en uit de tijd is. Maar waar nog wel veel geld in omgaat. Ook opvallend dat Alex-oprichter Peter Verhaar nu columnist bij Geenstijl is. Je moet toch wat.  

Interessant is overigens dat de linkse tegenhanger van Geenstijl, de Joop, veel meer community probeert te creëeren dan Geenstijl doet. Ik mag zelfs een eigen profiel aanmaken en ik krijg emails van Fransisco van Jole om mij te bedanken dat ik lid van hun grote familie wil worden. Toch hebben ze veel minder lezers. Hoe kan dat?
Het product moet natuurlijk wel goed zijn. Linkse drammerigheid is zo 1974, dat er gewoon geen vraag naar is. Kan je nog zoveel community opbouwen. Dat werkt niet.



No comments: