Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Sunday, August 22, 2010

Pieter Winsemius = Antropoloog van Nederland

In Vrij Nederland deze week een interessant schema van de links-liberale elite van Nederland en zijn tegenhangers: de Onverschilligen en de Overvraagden. Mijn vrouw is niet thuis, dus ik had tijd eindelijk eens alles te lezen wat er zo tijdens een vakantie op mij af komt.

Meteen maar even de "Boze Bloggers van de Grote Hoge Hoed" op de kast jagen. Lees eens hoe Pieter Winsemius de links-liberale elite omschrijft en check eens bij jezelf of je er al een beetje bij past:

Winsemius2 "Ze zijn goed opgeleid, lezen 's ochtends de Volkskrant en 's avonds het NRC, ze zijn lid van een omroepvereniging, geven geld aan Amnesty en gaan niet naar de LIDL maar naar de Albert Heijn. Ze voelen zich nog aangesproken door de gevestigde politiek. De landelijke politieke partijen rekruteren hun actieve leden nog vrijwel alleen uit deze groep"

Als je bij elk kenmerk een punt geeft, hoeveel procent komt het overeen met jouw profiel?
-Master of Social Science = 1 punt
-Ik lees de NRC en zaterdags de Volkskrant = 1,5 punt
-Ik ben lid van Powned  = 1 punt
-Geen geld aan Amnesty = 0 punt
-Eerst naar de LIDL en dan naar de Albert Heijn = 0,5 punt
-Ik voel me aangesproken door PVV en VVD  = 1 punt
Totaal scoor ik 5 van de  7 punten. Pieter Winsemius kan trots op mij zijn.

We kennen Pieter Winsemius nog als initiator van het door de Gemeente Amsterdam gesubsidieerde islamitische cultureel centrum Marhaba, dat een brug tussen moslims en niet-moslims zou moeten slaan. Net zoiets als de Ground Zero Moskee ongeveer. Dat wekt geen vertrouwen. Maar het schema van Pieter Winsemius is best interessant en als natuurkundige doet hij beter antropologisch onderzoek dan menig Professor Kromzwaard of andere vooringenomen antropologen. Maar dat is dan weer mijn eigen frustratie.

Pieter Winsemius

De huidige politiek richt zich op de Volgzame Burgers, woonachtig op het platteland en vroeger CDA stemmend, en op de Actieve Burgers, zoals hierboven beschreven. Zeg maar het type Pechtold/Halsema/Wouter Bos.


De PVV richt zich volgens Winsemius op de "Overvraagden". Dat zijn de laaggeschoolde mensen in de grote steden, de suburbs en de vinexwijken. De mensen die slachtoffer van de globalisering worden en waaraan steeds meer eisen worden gesteld in de vorm van examens, opleiding en belastingen. Nu begrijp ik trouwens ook pas het dedain waarmee over Vinexwijken wordt gesproken. Zoals door @Vinexvrouwtje op Twitter.

De Niet-Uitgedaagden, ook wel Onverschilligen of Pragmatische Burgers genoemd, zijn hoog opgeleid, gebruiken Facebook en Twitter, wonen in betere buurten, en regelen hun eigen zaakjes zelf. Ze hebben Groenlinks en PvdA niet nodig. Erg voor Femke en Job. Volgens mij richt Geenstijl zich op deze tot nog toe niet sociologisch geduide groep. Voor ingewijden: het type Botte Hond.
Toch schrijft Geenstijl bijna elke dag iets over de politiek en het prototype reaguurder @Bottehond gaat zelfs naar een Iran demonstratie. Laten we het er maar op houden , dat deze categorie niet meer geinteresseerd is in de politiek die door de Links-Liberale Kosmopolitische elite, waar Pieter Winsemius ook toe behoort, wordt gemaakt. Maar toch leuk dat hij het signaleert.

De jeugd bestaat voor 40% uit Overvraagden en voor 40% uit Onverschilligen. Dat heeft twee consequenties: De PVV gaat een gouden toekomst tegemoet, want de Onverschilligen willen toch geen lid worden, maar als ze heel kwaad worden gaan ze er wel op stemmen en de Overvraagden kunnen, mits op de juiste manier gemobiliseerd de PVV op den duur aan de meerderheid helpen.

Pieter Winsemius ziet een sombere toekomst waarin het huidige bestel wordt opgeblazen, doordat er niemand meer lid wordt van een partij.  Daarmee identificeert hij zich duidelijk als een voorstander van het huidige bestel. Dat is niet wetenschappelijk onafhankelijk. Maar dat weten we wel van de WRR, waar hij voor werkt.

Misschien hangt er een verandering in de lucht en het is aan ons om die verandering gestalte te geven. Maar nou lijk ik wel weer een Actieve Burger. 

7 comments:

Hannibal said...

Die verdeling ziet er inderdaad heel aardig uit, maar niets sluit uit dat ook Actieve Burgers zich inzetten voor partijen die zich primair richten op Overvraagden, of Pragmatische Burgers, welke laatste groep nog steeds een belangrijke bron van stemmers is voor partijen als GroenLinks en D66.

Ik hoop dat dat je gerust stelt?


Wel bekruipt mij het gevoel dat met name de procentuele verdeling de situatie van pakweg de laatste vijf a tien jaar niet goed weergeeft. Vooral in tijden van crisis zal de groep overvraagden een hoop overloop opvangen uit alle andere groepen. De volgzame burgers worden, deels ook door overheidsmaatregelen, naar de Overvraagden gedwongen. De recente verkiezingsuitslag in Brabant en Limburg lijkt dit te illustreren. Dat de rest van het land kan gaan volgen zie je in de peilingen.

Clyde Westwood said...

Beslist niet ondervraagd en evenmin laaggeschoold mag ik mezelf een PVV-aanhanger noemen, gelukkig geen lid van een omroepvereniging(alleen het idee al...).
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=11827

Bert van Beers said...

Komt de verdeling van Winsemius niet enigszins overeen met een verdeling die ik ooit eens op het internet vond, nl. deze.
Een prof onderscheidde de bevolking in derden. Eén derde kon de ontwikkeling van de samenleving niet meer volgen door gebrek aan intelligentie en ontoereikende vaardigheden. Eén derde kon de samenleving volgen door er hard voor te werken via studie en ontwikkeling van de benodigde vaardigheden. Een laatste derde wordt geboren met de juiste intelligentie en vaardigheden vaak ondersteund door een milieu. Overigens ben ik van mening dat we in de nadagen van een grootse beschaving leven.

Anton said...

Kan in het hele stuk geen woord vinden hoe allochtonen in deze groepen verdeelt zijn.

Steady Freddy said...

Het islamitische cultureel centrum Marhaba, wat er overigens nooit is gekomen, had in eerste instantie niets met religie vandoen, het moest meer iets worden zoals; l’Institut du Monde Arabe in Parijs. Haci Karacaer de plotseling vertrokken zakelijk leider van Marhaba was de ‘love-baby’ van een aantal Amsterdamse PvdA-raadsleden met op de voorlinie burgemeester Cohen en Felix Rottenberg (voormalig bestuurslid van Marhaba) heeft er in ieder geval voor gezorgd dat het project 500.000 gekost heeft zonder dat het ook maar iets opleverde.
Bedankt voor niks Amsterdamse PvdA!

Ik had in die tijd (2007) een ontmoeting met Haci Karacaer en Shervin Nekuee die als artistiek leider aangetrokken was om over promotiefilm te praten die ze wilden voor Marhaba. In dat gesprek vertelde ze dat ze uiteindelijk een eigen pand wilden en het liefst nog een nieuw pand wilden laten ontwerpen en bouwen. Ik vroeg of ze al een locatie op het oog hadden? Dat blijk niet het geval, ik maakte de grap dat ik nog wel een leeg stuk terrein wist... Die waar de Wester moskee zou komen, die grap viel niet zo goed bij Karacaer. Nooit meer iets van ze gehoord. Later sprak ik Shervin Nekuee en hij vertelde me wat er al echt gebeurt was rondom Marhaba, daar lusten de honden geen brood van.

-Bachelor in Arts = 1 punt
-Ik lees Het Parool en zaterdags ook de NRC = 1/6 punt
-Ik ben geen lid van een omroep= 0 punt
-Geen geld aan Amnesty = 0 punt
-Geen Lidl bezoeker en soms de Albert Heijn = 0,5 punt
-Ik voel me aangesproken door D'66 = ? punt

Wat ben ik nu?

keesjemaduraatje said...

ja, vertel! Waar lusten de honden geen brood van. We wilen het allemaal weten.

Nieuwe trend: een moskee geen moskee meer noemen , maar cultureel centrum.
Maar wel een islamitisch cultureel centrum. Dat dan weer wel.

keesjemaduraatje said...

@Steaddy Freddy: je bent een niet-uitgedaagde onverschillige pragmaticus. Maar dat geeft niet