Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Wednesday, May 06, 2009

Herdenking

Bevrijdingsconcert_2009

Door Keesjemaduraatje
Na mijn conspiratieve ontmoeting met de Contactpersoon Kraakgroep Oosterpark loop ik terug naar de parkeergarage van de Dauphine. De Toyota Prius staat onbekommerd op mij te wachten. Even later glijd ik de nacht weer in. Wat is de stad bij regen toch mooi. Vooral als je in een auto zit. Draaien op de rotonde bij het Amstelstation en terug de stad in. De koningin geeft een bevrijdingsconcert op een schip op de Amstel. Daar wil ik wel bij zijn. Via de Wibautstraat naar de Stopera. Gelukkig hebben ze destijds eraan gedacht een mooie grote parkeergarage onder het stadhuis aan te leggen. Anders had ik mijn mijn auto niet eens kwijt gekund.

Langs de Amstel staan lange rijen dranghekken. Nu kunnen ze opeens wél beveiligen. Het is weliswaar volkomen onduidelijk waarom die hekken er staan, maar de politieagenten ernaast zien er in ieder geval betrouwbaar uit. Langs de Amstel naar de Magere Brug. Het regent. Wel een paraplu meegenomen.

Voor de woonboten staat een stevige Jeep. Bij het verzorgingstehuis wacht een ME-auto op wat er komen gaat. De Magere Brug is afgezet met een hek en agenten in kleurige gele jasjes. Een junk moet zich legitimeren. Hier wordt niets aan het toeval overgelaten. Mocht de vijand via het water zich een weg naar de hoogwaardigheidsbekleders willen banen, dan steekt een heuse politiesleepboot daar kordaat een stokje voor.

5_mei_2009   

IJle klanken klinken op vanaf het water. Hier wordt een serieuze poging gedaan het volk klassieke muziek te laten proeven. Steeds meer mensen drommen om mij heen. Ik begin mij ongemakkelijk te voelen. Eigenlijk hou ik niet van klassieke muziek, bedenk ik me opeens. Gauw weg.

Even later schuiven de deuren van de parkeergarage open en keer ik tevreden huiswaarts.

No comments: