Door keesjemaduraatje
Het is weer zover, een week nadat de NRC de kortzichtige en foutieve interpretatie van de shari'a in Indonesië door Ben Knapen heeft gepubliceerd, staat er alweer een positief artikel in de krant van vandaag, geschreven door de hooggeleerde jurist Mathias Rohe. Uit Duitsland nota bene, terwijl je dacht dat Duitsland in de vorige eeuw toch genoeg ondemocratisch potentieel te verwerken heeft gehad en na de wereldoorlog door een geheel nieuwe grondwet, gebaseerd op de Amerikaanse grondwet, een staat heeft gegrondvest die veel moderner is dan menig oudere Europese staat.
Het heeft volgens deze Erlanger professor zeker al weer lang genoeg geduurd en hij denkt: "Laten we eens iets anders proberen, de shari'a." Waarom ook niet.
Ik moet me elke dag weer schamen hier in Nederland voor de achterlijke politieke en democratische verhoudingen, zoals een benoemde brugemeester, een erfelijk bepaald staatshoofd, benoemde districtshoofden (Commissaris van de Koningin) en een achterlijk familierecht. Dus helemaal niets om trots op te zijn, maar als ik zeg dat ik uit Duitsland kom, dan kijken de meeste mensen me toch meewarig aan, omdat ze denken dat het in Nedeland allemaal veel beter is. Maar dat terzijde.
Mathias Rohe is jurist en islamoloog en mocht vandaag in Utrecht nog eens vertellen dat de shari'a helemaal niet iets is om je zorgen over te maken en dat we zelfs in Duitsland elke dag het shari'a recht gebruiken, bijvoorbeeld als twee mensen uit Jordanië met elkaar trouwen. Wees er maar trots op, mijheer Rohe!!
De naieve interpretatie van het begrip Jihad door Mathias Rohe, zie je hier onder:
"Als facettenreiches Prinzip des Islam nannte Rohe den Jihad („Anstrengung", „sich bemühen"). Die meisten islamischen Glaubensrichtungen unterscheiden beim Jihad heute zwei Bedeutungen: Der große Jihad sei der Kampf gegen das „niedere Selbst", die Schwächen und Fehler. Der kleine Jihad bestehe in der Pflicht der Verteidigung des Islam gegen Angriffe. Frühere Interpretationen haben unter dem Jihad vor allem auch einen militärischexpansionistischen Kampf verstanden. „Extremisten greifen auf dieses Prinzip zurück und behaupten, dass sich der Islam nicht mit der Demokratie verträgt", etonte Rohe. Aus seiner Sicht sei das islamische Staatsrecht aber durchaus vage. „Man kann mit der Sjari'a sowohl die Demokratie als auch einen Gottesstaat begründen."
Volgens Mathias Rohe kan je dus met de koran in de hand net zo goed een democratie, als een religieuze diktatuur vestigen. Het is alleen raar, dat tot nu toe op basis van de koran alleen maar diktaturen, met doodstraf ,martelen en onvrijheid opgericht zijn. Maar daar zal je dan wel weer Culturele Antropologie voor gestudeerd moeten hebben, om dat dan weer te kunnen duiden.
No comments:
Post a Comment