Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Sunday, February 25, 2018

De donkere bossen van het Sociaal Humanisme

De duisternis valt in en het is steenkoud, als ik door de donkere bossen van Renkum rijd. De navigator heeft moeite met het vinden van het adres van de voorman van het Nederlandse Sociaal Humanisme. Dan weer moet ik over 100 meter naar rechts afslaan en dan weer opeens scherp links. De geografische ligging van deze nieuwe ideologie komt overeen met de verhouding link-rechts op weg er naar toe. Als de verharde weg opeens overgaat in een zandpad, weet ik dat het Sociaal Humanisme nog niet bezig is aan een charismatische opmars binnen het Nederlandse volk.

Het zou mij niet verbazen als er opeens een wolf voor mijn koplampen opduikt. Het weer en de verwarrende verzameling bomen langs de weg zijn een geschikt decor voor dit wilde dier, dat zijn bestaan in Nederland weer aan het opbouwen is.

Hoe ben ik eigenlijk in deze situatie terechtgekomen? Mijn gedachten dwalen af naar een warme zomeravond op de Herengracht te Amsterdam. Een blogger met de naam Victor Onrust, van het blog  Harde Woorden organiseert een avond met voordrachten en heeft beloofd zijn boek "Sociaal Humanisme, leidraad voor een solide beweging" aan geïnteresseerde bezoekers uit te delen. Zo vaak krijg ik geen gratis boeken, dus ik spoedde mij na het werk richting grachtengordel.

Na de tweede borrel van het Sociaal Humanisme-netwerk, ook al in de Amsterdamse grachtengordel, word ik gevraagd mee te denken bij het verspreiden van dit Sociaal Humanistische ideaal. Dat bij het humanisme de mens centraal staat en niet God, zoals het eigenlijk hoort, en dat mijn overweging is, dat bij het 'sociaal humanisme' het middelpunt waarschijnlijk twee keer op de mens zal liggen en nog minder op God, weerhoudt mij er niet van naar Renkum af te reizen.

Als het zandpad nauwer wordt en er geen straatlantaarn meer licht geeft, vervloek ik mijzelf. Waarom kan ik niet eens lid worden van een grote massale volksbeweging van het midden, D66 bijvoorbeeld? Altijd dit marginale gedoe in een donker bos vol wolven.  De bewoners van het zandpad in het bos vinden het niet nodig een duidelijk verlicht straatnummer bij hun oprijlaan te installeren. Er komt toch niemand 's nachts op bezoek en de vaste bewoners en leveranciers kennen de weg.

Victor Onrust heeft iedere ontvanger van zijn prachtboek 'Sociaal Humanisme' vriendelijk verzocht een recensie over het boek en een mening over het sociaal humanisme als ideaal en als beweging te schrijven. Tot nog toe heb ik dat niet gedaan. Waarom eigenlijk niet? Ten eerste schrijf ik altijd over de invloed van het Palestijnse terrorisme op de Nederlandse samenleving. Ik schrijf over de vijand dus. Als er dan eens iemand in Nederland opstaat, die een vriendelijke uitstraling heeft en het gehele Nederlandse politieke landschap, van heden en toekomst, weet te duiden, wie ben ik dan om daar een  zeikstukje over te schrijven? Professor Pim was zo iemand en Dr. Thierry Baudet probeert hem zo nu en dan na te doen. Victor Onrust wordt niet vrolijk van de vergelijking tussen hem en Thierry.  Ik weet niet precies meer waarom, maar Thierry schijnt het bij het verkeerde eind te hebben.

Intussen ben ik al twee keer met mijn Toyota Prius op het smalle zandpad omgekeerd en de dennentakken schuren al langs mijn grijs anthracieten carrosserie. Is Victor Onrust nu links of rechts?; vraag ik mij nu, midden in de wolfrijke bossen van de Veluwe af. Op zijn intellectuele grachtengordelfeestje van vorig jaar sprak ik met de nestor van de alt-right beweging, ook al zou hij zichzelf nooit zo noemen. Allebei dus. Victor onrust wordt in zijn Sociaal Humanistische ideaal gesteund door een lid van een gerenommeerde partij en spreekt zelf als moderator op de grote conferentie Nederlandse Leeuw.

Terwijl ik uit mijn auto stap en op een schaars verlicht  'Hans-en-Grietje'-huisje afloop, bedenk ik mij opeens, dat ik van geen van de deelnemers de echte naam weet. Victor Onrust heet natuurlijk niet werkelijk zo. Zijn boek 'Sociaal Humanisme' heeft geen ISBN-nummer en is ook niet via Bol.com te verkrijgen. In de vorige vergadering heeft Victor bovendien gezegd, dat hij niet wenst op te treden bij De Wereld Draait Door of Pauw. Naamsbekendheid en invloed op de Nederlandse samenleving is dus nog wel een dingetje.

Eén van de deelnemers aan de Sociaal Humanistische vergadering, die binnenkort zijn zegenrijke ideologische invloed over de gehele Nederlandse samenleving zal doen gelden, wil weten wie ik ben en wat ik doe. Normaal gesproken is het uitspreken van de naam Keesjemaduraatje reeds reden genoeg om de poorten van synagoges en neo-conservatieve gebouwen te openen, maar deze mensen kennen mij dus nog niet. Ik ben ICT-er en tevens blogger en schrijf vooral over terrorisme en de Palestijnse beweging in Nederland. Korter kan ik het niet samenvatten.

Het positieve van het boek 'Sociaal Humanisme' is, dat de schrijven Victor Onrust de eerste is, die na Karl Marx er in is geslaagd, een logische en begrijpelijke beschrijving van de tegenstelling arbeid-kapitaal te geven. Nadat de naam Karl Marx steeds weer in mijn gedachten verscheen, zocht ik in het boek naar sporen en vond inderdaad een citaat van de Italiaanse marxist Antonio Gramsci. De term "absoluut humanisme" is bedacht door deze Gramsci en door Victor Onrust aangepast aan de huidige tijd.

Een belangrijke stelling van Antonio Gramsci is: "Filosofen hebben tot nu toe slechts geprobeerd de wereld te begrijpen. Het komt erop aan die te veranderen." Het is schokkend te moeten erkennen, na wat Google-werk, dat de activisten van de Nieuwe Communistische Partij en ook de pro-Palestijnse activist   Frank van der Linde zich volledig op Gramsci beroepen. Daar gaat het hier echter niet om.  Belangrijkste kenmerk van het 'Sociaal Humanisme' is, dat de elite zich uiteindelijk tot deze ideologie zal bekennen en de samenleving dientengevolge in een Sociaal Humanistische richting zal veranderen.      

Intussen drinken we koffie en filosoferen we in een boerderij in het bos over de samenleving en hoe die te veranderen. Na enkele anekdotes over en weer, bekvecht ik met Victor Onrust over de vraag wie er nu gedurende de Eerste Internationale (1876) gelijk had, Michael Bakounin of Karl Marx. Ook al word ik op de sociale media voortdurend als 'rechts' afgeschilderd, pleit ik er toch voor om Michael Bakoenin gelijk te geven. Ik betoog daarbij, dat de opvattingen van Karl Marx veel te autoritair zijn en dat de dictatuur in de Sovjet-Unie mede door dit autoritaire karakter beïnvloed werd.

De technologische ontwikkelingen van internet, apps, whatsapp, smartphone, big data , robots, Über en Airbnb gaan nu zo razendsnel, dat ze als 'disruptive technologies' worden beschouwd. De neergang van kranten, taxis-bedrijven, V&D en televisie komt niet zomaar uit de lucht vallen. De heersende elites hebben er nauwelijks antwoord op. De invloed van de sociale media op de politiek is zelfs schadelijk  voor de zittende macht. D66 probeert die te beperken. De elites hebben de technische veranderingen zeker niet veroorzaakt. In marxistische zin wordt de samenleving door de economische ontwikkelingen gestuurd. Dat verklaart dat de 'disruptive technologies' nu, in deze tijd, de belangrijkste motor van verandering zijn.

In het boek "Sociaal Humanisme" wordt er vanuit gegaan, dat de elite en dan met name de kapitaalkrachtige elite, (de kapitalisten) de toekomst vorm geeft. Als we het hebben over de Google, Amazons en Microsoft, dan heeft Victor Onrust daar een punt. Het is nauwelijks nog mogelijk een technische start-up te beginnen, zonder steun of bedreiging vanuit deze vier grote bedrijven. Toch beschouw ik 'het kapitaal' niet als de drijvende factor van verandering, maar wel de technologie.
Het maak daarom niet uit of Femke Halsema voortdurend in De Wereld Draait Door haar zegenrijke linkse ideaal uitdraagt of dat Thierry Baudet dat binnenkort doet.  De V&D komt er niet mee terug en er zal geen webwinkel minder om worden opgericht.

Ik rij weer terug en maak een ernstige verkeerde inschatting, door ondanks de navigator, rechts af te slaan en dwars door het Renkumse bos te rijden. Geen navigator-informatie meer beschikbaar. Ik rij over zandwegen vol kuilen. Ik kom in de modder vast te zitten. De zandwegen zijn voorzien van borden waarop staat, dat alleen inwoners hier mogen rijden. Over elite gesproken. Het is donker om mij heen. Ik heb mij laten meeslepen in een politiek avontuur, dat het daglicht niet kan verdragen. Ik wist wel van mijzelf dat ik gek was, maar dit gaat weer alle perken te buiten.

Friday, February 23, 2018

The ten lies of Rasmea Odeh, explained for the workers of Revolutionaire Eenheid

27 February 2018, the marxist student group 'Revolutionaire Eenheid' organises a meeting with former PFLP-terrorist Rasmea Odeh, also known as Rasmea Yousef, Rasmieh Steve, and Rasmieh Joseph Steve. The meeting is co-organized by the Philipine communist exile organisation Anakbyan.
During her trial in 2013 and 2017, Rasmea Odeh has been lying about almost everything, concerning her terrorists crimes, the detention and immigration. The organisation Revolutionaire eenheid supports these lies, even adds some more lies:

First Lie
The organisation of this pro-Palestinian meeting writes in a press statement, that the Nassaukerk was 'threatened by zionists' and therefore cancelled the meeting.

The truth:
The Philipine marxist organisation Anakbyan rented the meeting room, without revealing the real content of the meeting. The pro-Israel CIDI organisation posed questions and asked if the church was aware of the revolutionary past of Rasmea Odeh. In 1969, she killed two Israeli young men with a bomb and was convicted for this terrorist act. After  these questions, and the questions in parliament by the Dutch PVV party, the Nassau-church cancelled the meeting room-agreement.

Second Lie
In 1980, Rasmea Odeh was released by the Israeli government, after ten years of jail, in exchange to Israeli soldiers, held by Fatah. She migrated to the United States in 1995 and defrauded the immigration forms, by filling in, that she was never convicted of any crime.

Third lie
The American citizenship was obtained by Rasmea Odeh, by not telling the truth about her terrorist background.

Fourth Lie
In 2013 the real identity of Rasmea Odeh was revealed and she was sentenced to jail.  During this trial, she stated , that she did not remember to have been convicted, because of post-stress-syndrome, caused of torture by the  Israeli soldiers.

The truth:
Rasmea Odeh was interviewed for the  movie 'Women in Struggle', by  Buthina Canaan Khoury (2004) and told about her Palestinian struggle and detention. Rasmea Odeh was interviewed for the book "Daughters of Palestine" (1996) and was even on the book cover.

Fifths Lie
Rasmea Odeh told the court, that she was tortured and raped for 25 days, by the Israeli military, before confessing. In reality she confessed after one day, betrayed some of her comrades and showed the police where the bomb-material was hidden. Her father was not aware of the hiding place in his house and was not punished.

Sixth lieRasmea Odeh told her supporters, that she did not have a lawyer during her process in Jerusalem, in 1970.  In reality, the Jerusalem Post published a picture of her and her companion  , together with a lawyer, during the trial.

Seventh lie
Rasmea Odeh stated , that her confession was done under torture and rape, and that she did not commit the crime. Her companion Ayesha Odeh is shown on Youtube telling that Rasmea Odeh was one of the terrorists.

Eights lie
Rasmea Odeh states that she was a non important student activist. The truth is, that the Black September terrorists demanded her release during the Munich Olympic village kidnapping. Andreas Baader and other RAF terrorists were also on this list of 246 to be released terrorists.

Ninth lie
Rasmea Odeh says, she was just one of the PFLP soldiers in the operation killing  Leon “Arie” Kanner, 21,  and Edward Joffe (22), in 1969. She states not to be the organiser of the bombing. Her companion Aisha Odeh stated that Rasmea Odeh and a third individual, Rasheda Obideh had gone and studied the location in advance.  This makes her one of the organisers of the bombing.  Later she tried to bomb the British Consulate in Israel.

Tenth Lie
During the campaign against Israel, Rasmea Odeh stated, that  she was shot in the chest, protesting against war crimes in Gaza. In reality, she was never shot down during such a protest.









After all those lies against attorneys, immigration officers and the court, even against the Palestinian supporters, Rasmea Odeh promises van Thomas van Beersum and Bob Scholte, that she would come to Amsterdam and speak about struggle of Palestinians. Who is believing this woman?






Sunday, February 18, 2018

A Palestinian funeral in the Netherlands


Margriet Teders (91), pro-Palestinian activist since the late sixties, passed away last week. We know Margriet as the old lady who kept asking for a signature "Against the Wall". Responding by telling her that I wouldn't sign, as I am a "zionist", did not have any effect. An hour later, she would ask again for a signature.

Gretta Duisenberg
During the funeral we observe the pro-Palestinian community, as if we are the FBI during a Soprano-maffia movie. Who belongs to whom?  Who is the capo di tutti capi? On the left, we can see the widow of former European bank chief Wim Duisenberg, Gretta. She was an activist on a high international level. As an activist with access to diplomats and governments, she would meet Iranian members of parliament, during the campaign "March to Jerusalem". The large ego of Gretta Duisenberg and her arrogance  prevents her from maintaining a good Dutch network. Her website is governed by the pro-Syrian Sonja van den Enden. Meetings or demonstrations are no longer organized by her "Stop de Bezetting"-organisation.

Jan Wijenberg
In the middle, we see the old-diplomat Jan Wijenberg, who used to be a member of the board of the Gretta Duisenberg foundation "Stop de Bezetting". He is one of the organisers of the campaign to free Palestinian detainees, such as Marwan Barghouti. A joint initiative prevented the taking place of a congress about Palestinian detainees in Rijswijk, organized by Jan Wijenberg.

Anja Meulenbelt
The last two years, Anja Meulenbelt was no longer seen in pro-Palestinian demonstrations. She is trying to found an intersectional left wing party, called BIJ1, together with the Black-Pride activist Sylvana Simons and the ultra left wing, pro-Hamas, Internationale Socialisten. During the visit of Palestinian leader Yasser Arafat to Amsterdam in 1998,  Anja Meulenbelt was sitting next to him, instead of the official Palestina Komitee board.

Hamas influence
From 1969 until 2002, the pro-Fatah organisation Palestina Komitee was dominating the pro-Palestinian movement in the Netherlands. One of the slogans of the seventies and eighties was, to recognize the PLO as a negotiator and representive  of the Palestinian people. On the picture above, we dont' see a lot of official board members of the Palestina Komitee. The wife  of Ibrahim Al-Baz (board member of PKN), in the middle, with the veil, is the only PLO-connected visitor of the mourning ceremony.

Amin Abou Rashed
The first representive of Hamas and member of international Muslim Brotherhood, Amin Abou Rashed, is sitting  in the fourth row in the middle. He published an  official Commemoration of Margriet Teders on his Facebook page. (see below)

Honoured by Hamas
During an Hamas demonstration on Amsterdam Dam square, on 16 July 2017, Amin Abou Rashed honoured several pro-Palestinian street activists. Margriet Teders was one of them. Jan Wijenberg was mentioned already. Dorien Ballout-Siemons was present at the funeral. (Right side wall). Simon Vrouwe took pictures during the funeral.

The growing influence of Hamas- and the declining mobilisation of the PLO and of the Palestina Komitee is clearly visible on the picture. Hamas is present in the streets of the Netherlands. Several Syrian refugees, from Yarmouk camps in Damascus and from other places in Syria, join the Hamas- structures in the Netherlands and are assigned to important positions. The Dutch activists in the streets are more inclined to cooperate with the visible authentic Arabs, then with old Dutch study room intellectuals, who prefer writing analytic articles about the Middle East.

The position of Palestinian president Abbas and  the PLO is also influencing the debate in the Netherlands. The armed forces of the PLO have to coöperate with the Israëlis IDF and the Israeli government, to stay in power. This reality on the ground is not inspiring Dutch anti-Israeli activists.

Omnivore pro-Palestinian activists
On the second and third row of the mourning hall, we see the street activists of the Amsterdam Dam demonstrations. After ten years of Palestinian observation, my impression is, that discussions about one-state or two-state are not taking place. These activists are not supporting Hamas 'althought' it is a terrorist organisation. It's more like: These are the only real Palestinians they see. The Dutch pro-Palestinian activists are 'Palestinian omnivores'. The eat everything Palestinian they can.


Pro-Palestina activist Dorien Ballout-Siemons honours late Margriet Teders



Hamas representive Amin Abou Rashed remembers Margriet Teders

 

         
Amin Abou Rashed with board members of pro-Hamas Palestinian Workers Foundation
 at the funeral of Margriet Teders


Friday, February 16, 2018

Simon Vrouwe is strafbaar wegens collecteren zonder vergunning

Simon Vrouwe staat vier dagen per week op de Dam te Amsterdam te demonstreren voor de Palestijnse zaak. Als hij niet op de Dam kan staan, wordt dezelfde demonstratie, met fietskar en plakkaten,  op het Spui of het Leidseplein voortgezet.

De groene collectebus bij de fietskar, suggereert, dat er van een officiele collecte voor een ziekenhuis in Gaza sprake is. Later wordt het thema ziekhuis afgeplakt en wordt er door Simon Vrouwe voor "Gaza" gecollecteerd. Een ruim begrip.

Op Facebook staan regelmatig foto's van dankbare Gazaanse kinderen, die Simon Vrouwe bedanken voor de gulle gaven. Tijdens een van mijn bezoeken aan de Dam, zag ik hoe een oudere dame een bundel met geld in Simon zijn hand te drukken. Hij weigerde eerst en nam het geld later aan.

Ook op 11 februari, tijdens de demonstratie voor de vrijlating van Ahed Tamimi, zag ik een groene collectebus voor de fietskar van Simon vrouwe staan.

Meerdere malen heeft de politie proces-verbaal opgemaakt, wegens het collecteren zonder vergunning. Vandaag, 16 februari 2018 is alles in beslag genomen en moest Simon Vrouwe met de bus naar huis.

Wat staat er in de Algemene Politieverordening van Amsterdam over het inzamelen van geld? Zie de tekst onder dit artikel. Drie zaken ontbreken bij de inzameling van geld voor Gaza:

-Simon Vrouwe heeft zich niet gelegitimeerd
-Hij maakt geen onderdeel uit van een vereniging of stichting
-Hij heeft geen vergunning van de gemeente Amsterdam.

Als hij in plaats daarvan een pamflet of tijdschrift van algemeen belang had aangeboden, was er een lacune in de wet geweest. De vrijheid van meningsuiting wordt dan van toepassing.





Artikel 2.52 Inzamelingen van geld of zaken

De bedoeling van deze bepaling is om een zekere regulering tot stand te brengen van de inzamelingsacties voor goede doelen waarbij een beroep wordt gedaan op de liefdadigheidszin van de burgers.

Bij het vergunningenbeleid gaat het gemeentebestuur uit van het jaarlijks door het Centraal Bureau Fondsenwerving opgestelde (landelijke) collecteplan. Dit vormt de leidraad voor het plaatselijke collecterooster. Alle gemeenten zijn aangesloten bij genoemd bureau, dat de activiteiten van de instellingen toetst. Alleen bonafide instellingen worden vermeld op het collecteplan. Instellingen die niet in het collecteplan voorkomen, zijn aangewezen op de in dit plan opengelaten vrije collecteperioden. Volgens jurisprudentie mag het gemeentebestuur alleen om zwaarwegende redenen van het plan afwijken. Daarom is in het vierde lid een vrijstellingsbevoegdheid opgenomen en is de vergunningplicht voor de in het plan opgenomen instellingen geschrapt. Desgewenst kan het college voorschriften aan de vrijstelling verbinden, zoals een meldingsplicht en een legitimatieplicht voor de geldinzamelaars.

Om van een openbare inzameling te kunnen spreken is voldoende dat deze aan de weg of van de weg af zichtbaar is of op een andere voor het publiek toegankelijke plaats plaatsvindt.

De bepaling ziet op de inzameling van geld en andere zaken. Er zijn namelijk ook acties die zich richten op de inzameling van bijvoorbeeld kleding. Ook als een inzameling beperkt is tot het op intekenlijsten zetten van een naam kan van een openbare inzameling sprake zijn.

De regeling beoogt te bewerkstelligen dat bonafide instellingen die inzamelen buiten het landelijke collecteplan voldoende aan hun trekken kunnen komen. Een goede spreiding over het jaar en het voorkomen van overlast door te veel inzamelingen vormen hierbij toetsingscriteria. Het college is verder gehouden zich er van te vergewissen dat misbruik

zoals het gebruik van de ingezamelde gelden en zaken voor eigen gewin wordt voorkomen.

Over het algemeen worden alleen rechtspersonen toegelaten. Een inzameling die gericht is op het inzamelen van geld of zaken ten behoeve van een persoon is geen inzameling in de zin van het artikel.

Uit het tweede lid blijkt dat als bij een inzameling geschreven of gedrukte stukken worden aangeboden, dit niet meebrengt dat voor de inzameling geen vergunning is vereist.

Volgens jurisprudentie komt deze bepaling niet in strijd met artikel 7, eerste lid, van de Grondwet. Het tweede lid maakt immers uitsluitend het houden van een openbare inzameling van een vergunning afhankelijk, niet het aanbieden of verspreiden van geschreven of gedrukte stukken. Dit wordt door de bepaling onverlet gelaten. Wordt met andere woorden een aanvraag om een collectevergunning geweigerd en was de aanvrager voornemens om bij de inzameling gedrukte stukken te verspreiden, dan blijft het recht om deze stukken aan te bieden zonder meer bestaan.

Dat het om een regeling over het collecteren gaat en niet om een regeling over het venten of colporteren met gedrukte stukken blijkt mede uit de zinsnede: "…als daarbij de indruk wordt gewekt dat de opbrengst is bestemd voor een liefdadig of ideëel doel…".

In het derde lid zijn uitgezonderd inzamelingen die in besloten kring worden gehouden. Daarmee worden situaties bedoeld waarin tussen de inzamelende instelling en de persoon een bepaalde band bestaat bijvoorbeeld in kerkelijk verband of binnen een vereniging, welke band de achtergrond vormt van de actie. Het risico van misbruik is dan niet of nauwelijks aanwezig. Het bedoelde verband is nauwer dan alleen het bestaan van een gemeenschappelijk (papieren) lidmaatschap. Het begrip besloten kring veronderstelt een zekere bekendheid met elkaar. Een dergelijke inzameling zou in theorie in het openbaar, bij voorbeeld huis aan huis, kunnen plaatsvinden, maar is dus ingevolge het derde lid van de vergunningplicht uitgezonderd.

Saturday, February 10, 2018

IQ en Volk

Is er een verschil tussen het gemiddelde IQ van volkeren, zoals Amsterdams Forum voor Democratie- kandidaat Yernaz Ramautarsing stelt?

Een paar voorbeelden uit mijn eigen leven

Case 1)
In 1986 was ik klaar met mijn studie Culturele Antropologie en er was ondanks mijn universitaire graad en mij intelligentie, geen werk te vinden. Ik meldde mij bij het Arbeidsbureau voor een omscholing tot manager. Er moest eerst een intelligentietest afgenomen worden en ik scoorde hoog. Ik mocht manager worden.

Voordat de omscholing begon, besloot ik leraar maatschappijleer voor kinderen van Nederlandse soldaten in Stolzenau (Duitsland) te worden. Werken is beter dan omscholing.

Nadat het werk erop zat, keerde ik terug naar het vaderland en deed ik twee jaar later opnieuw een intelligentietest om een omscholing te kunnen doen. Ik bleek minder intelligent te zijn dan twee jaar ervoor en mocht niet meedoen. Ik belde de psycholoog en vertelde dat ik intussen, op de kazerne, een LOI-cursus management had gedaan. Hoe kan het dat ik toch niet werd toegelaten? De psycholoog vertelde mij, dat intussen heel veel afgestudeerden aan het oefenen waren om hoger te scoren op de intelligentietest te behalen. Wat dus gemeten wordt, is vaardigheid een intelligentietest te doen en de werkelijke intelligentie is niet gemakkelijk te meten.

Case 2)
Mijn zoon deed in 2002 een intelligentietest in het Duitse Sulingen (Nedersachsen) de uitslag was:  hoge intelligentie, Gymnasium. Twee dagen later reisde hij naar Nederland, waar ik intussen woonde. Hij werd niet toegelaten tot een middelbare school , omdat hij geen CITO-toets had gedaan. In Nederland is de CITO-score heilig en wordt tot in het derde jaar van het VWO nog bij rapportvergaderingen genoemd. "Hij heeft 534, dus hij moet het kunnen"
In Nederland is de uitslag van de intelligentetest van mijn zoon, twee dagen later: Gemiddelde intelligentie, VMBO-T.


De intelligentie verschilt dus per situatie en per land. Het heeft heel veel met taal te maken. De inschatting van de afnemer van de toets is bepalend voor het schooladvies. Mijn zoon heeft Gymnasium gedaan en heeft nu een Masterdiploma Geschiedenis.

De Volkeren
Als Cultureel Antropoloog vraag ik mij natuurlijk af: Wat is een volk? In de zes jaar studie hebben we verschillende definities behandeld. In 1983 deed ik drie maanden participerende observatie onder de Khroumir in Tunesie. We dachten eerst dat de Khroumir als volk gedefinieerd moest worden, later bleek dat in de eeuwen voorafgaand aan  het onderzoek, verschillende groepen uit omringende gebieden naar de bergen van Tunesie / Algerije waren gevlucht en dat de cultureel antropologische aanduiding "volk" hier niet van toepassing was.

Yernaz Ramaurtarzing geeft in de video nog een aanvulling: " Ik zou ook willen dat de Surinamers een hogere gemiddelde IQ hadden, maar dat is niet zo". Door deze aanvulling valt het begrip "Volkeren" helemaal door de mand. Yernaz bedoelt te zeggen: Als je in Suriname een IQ-test afneemt , dan komt daar een lagere score uit, dan het gemiddelde IQ van een ander land. Korea bijvoorbeeld. Hij heeft de oorzaken niet benoemd. Dat kan voeding, opleiding, percentage analfabeten, opvoeding etc zijn.

 

Het land Suriname is pas sinds 1975 onafhankelijk. Het bestaat uit meerdere etnische groepen: Creolen, Hindoestanen, Javanen en Indianen. Het is maar de vraag of Surinamers zichzelf als natie beschouwen en al helemaal niet als volk. Het enige dat je kan zeggen over Suriname is: Het is een land.

De opvatting van Yernaz Remaurtarsing komen uit een wetenschappelijk studie, waarin dezelfde opgaves aan kinderen in Duitsland, Korea, China en een Afrikaans land gegeven worden. De resultaten, waarin natuurlijk verschil is tussen  de gemeten resultaten, worden dan aan een heel "volk"  toegeschreven.

DuitslandDe Duitse kinderen doen al jaren mee aan de PISA-studie, waarin kinderen worden vergeleken op taalvaardigheid en rekenen. De Duitse kinderen scoren hoog, maar lager dan de Finse- en Nederlandse kinderen. Het interessante is, dat de kinderen in Beieren heel hoog scoren en de kinderen in Berlijn en Bremen scoren heel laag. Als we het over volkeren en intelligentie willen hebben, dan is de vraag: "Behoren de Beierse kinderen tot een ander volk dan Niedersachsen en Bremen? De inwoners van Noord-Duitsland beantwoorden die vraag ongetwijfeld met : "Ja" . Trots als ze zijn, op hun eigen platte land achter de dijken.

Conclusie
Wantrouw alles: Stel vragen over de begrippen Volk, Ras, IQ, Intelligentie en CITO.
Hang niet meteen een label als 'racist' aan iemand, die de begrippen wil bespreken. Verdiep je in de achtergrond van de wetenschappelijke studies, maar slik de resultaten niet meteen als zoete koek.

Saturday, February 03, 2018

Ik doe aangifte!!!

Hoe groot is de kans, dat het Openbaar Ministerie de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Kajsa Ollongren, gaat vervolgen vanwege haar uitspraken over parlementslid Thierry Baudet? De Officier van Justitie zal a.s. maandag de aangifte van Thierry Baudet serieus bekijken en vergelijken  met vergelijkbare rechtzaken. De zogenaamde jurisprudentie in vergelijkbare smaad- en lasterprocessen zal een rol spelen bij de beoordeling van deze aangifte en het oordeel of een rechtzaak tegen Kajsa Ollengren kans van slagen heeft.

Aangezien de opmerkingen van Thierry Baudet over de homeopatische verdunning van de bevolking van ons land , met bewoners vanuit de gehele wereld, een onderdeel van het maatschappelijk debat is, wordt hij daar niet om vervolgd. Kajsa Ollengren zal, om dezelfde reden, ook niet vervolgd worden, omdat ze de opmerkingen van Thierry Baudet bekritiseert.


Rutger Castricum noemde ooit Gretta Duisenberg een antisemiet. Eigenlijk zei hij: "Mooie dag voor een antisemiet". Gretta doet aangifte en de aangifte wordt geseponeerd. Het Openbaar Ministerie stelt dat beide partijen deelnemen aan het maatschappelijk debat en dat de opmerkingen van Rutger Castricum als 'column' gezien moeten worden.

Je moet de staat zo min mogelijk laten opdraaien voor de fitties waar je in verzeild raakt.

Ooit deed Frank van der Linde aangifte tegen mij, vanwege een verhaal over Drentse hunebedden, en een dorp met de naam 'Bronneger'. Hij beweerde dat het nepnieuws was, terwijl iedereen weet, dat Frank van der Linde in het kader van 'Black Lives Matter' een hunebed met de aanduiding D21 heeft bezet. Noooooit meer iets van gehoord.

De aangifte van Thierry Baudet tegen Minister Ollengren is van hetzelfde kinderachtige allooi. Er komt toch geen proces en het dient alleen de naamsbekendheid van Thierry en het Forum voor Democratie. Het doen van aangifte bij de politie is goedkoop. Als de verdachte niet wordt veroordeeld wordt, kost het je geen cent.

Civiele procedure
Het is mogelijk via de burgerlijke rechter een procedure aan te spannen. Er is tenslotte sprake van reputatieschade. Er is echter een goede reden voor meester Hiddema, deze weg niet te bewandelen. De kans op succes is klein en bij verliezen van de zaak, draai je op voor de kosten van het proces.

Ook als je de waarheid spreekt, kan het smaad zijn.
Als je over iemand schrijft dat hij een dronkelap is, en een gevaar op de weg, dan kan je ook aangeklaagd worden als de bewering feitelijk juist zijn. De bewering over deze dronkelap is niet in het algemeen belang. De bewering wordt alleen gedaan om de donkelap in zijn eer en goede naam aan te tasten en te beschadigen.

De uitspraken van Kajsa Ollengren moeten gezien worden in het kader van het algemeen belang. Heeft de algemeenheid er belang bij, te weten dat Thierry Baudet in haar ogen, een racist is? Aangezien beide personen politici zijn, kan het debat worden beschouwd als het algemeen belang dienende. 

De kans op vervolging van Kajsa Ollengren is dus nihil. De aangifte van Thierry Baudet moet worden beschouwd als politieke stunt.

Heel anders wordt het als een gewone burger een ambtenaar beschuldigt van racisme en homohaat. De ambtenaar had aan de aangeklaagte gevraagd of ze een jongetje of een meisje was en of ze een piemel in haar broek had hangen. Als de client van de sociale dienst vervolgens op internet schrijft dat de ambtenaren racisten en homofoob zijn, dan treedt het gehele apparaat in werking. Er worden vingerafdrukken en foto's gemaakt.  Ze kunnen het wel.