Door Keesjemaduraatje
De anarchistische beweging is in de laatste 10 jaar veranderd in een veganistische- anti-dierproef- beweging. Bijna alle vergaderingen in kraakcafés en extreem-linkse bolwerken gaan gepaard met een "veganistische maaltijd". Op de Pinksterlanddagen in Appelscha wordt uitsluitend nog veganistisch gegeten. Dat betekent, voor de vleesetende ongelovigen onder jullie, dat er zelfs geen melk gedronken wordt en ook een ei staat niet op het menu. Als je trouwens kleine kinderen zo te eten geeft, dan krijgen ze rachitis, dus we zullen over tien jaar wel veel kinderen met kromme beentje zien op het kampeer terrein "Tot Vrijheidsbezinning". Heeft deze ontwikkeling nog meer gevolgen?
De vegetarisering van de anarchistische beweging heeft enkele onverwachte- en opvallende gevolgen. Arbeiders worden op deze manier afgestoten. In de jaren 80 kwamen er havenarbeiders uit Antwerpen naar Appelscha toe, om te discussieren over socialisme en strijd. Die arbeiders lusten wel een glaasje en eten vlees. Anders kunnen ze het werk lichamelijk ook niet aan (zonder vlees). Dat is nu voorbij. Arbeidersstrijd is passé.
Een heel onverwacht effect is, dat de anarchistische beweging "blanke - middenklasse" blijft. Door de nadruk op dierenrechten en veganisme stoot je de mensen met een andere ethnische achtergrond af. Tot 1999 liepen er mensen van Italiaanse- en Portugese- en ook Marokkaanse achtergrond op de anarchistencamping rond. Tenslotte is de strijd van de anarchisten een Zuid-Europese strijd. Ook deze mensen worden nu door de nieuwe trend, afgestoten.
Een derde effect is, dat de beweging gesloten wordt. Steeds meer gewelddadige acties, met bedreiging en afpersing, tegen dierproefcentra en bont-industrie, zorgen er voor dat de activisten op hun hoede zijn. Buitenstaanders worden wantrouwig bekeken.
In 1979 ging ik voor het eerst met de berucht geworden Amsterdamse "Spuigroep" en de Buurtgroep Quellijn/Gerard Dou, naar de anarchistische Pinksterlanddagen in Appelscha. De informele aanvoerder Tom W. zou Italiaans koken. Toen ik en mijn vriendin vertelden dat we vegetarische aten en dat we zelf zouden koken, werden we regelrecht uitgelachen. Totaal belachelijk. Vlees hoorde er gewoon bij.
Omdat dit verhaal over vegetarisme gaat, sla ik nu 20 jaar over. Na de dood van de beroemde anarchist Karl Kreuger kwam ik op de begrafenis weer mensen tegen en ik ging in 1999, met vrouw en kinderen weer eens naar het terrein toe. Er stond toen een groepje vrouwen met raar Rasta-haar en grote honden op het terrein. Er hing een bordje aan hun tent waar op stond: "Anarca-Veganisten". Ik vond dat vreemd. Maar ik was toch al helemaal burgerlijk geworden dus heb ik daar weinig aandacht aan besteed.
De voorzitster van Vluchtelingenwerk Wageningen, die ik op de begrafenis van Karl had leren kennen, vertelde mij, dat ze zich niet meer thuis voelde op de Pinksterlanddagen. Ze vond de veganisten, met hun extreme idealen en dictatoriale neigingen, eng. Helaas heb ik daar toen helemaal niet veel aandacht aan besteedt. Ik vond het wel exotisch. Toch kon je toen al niet meer barbequen op de kampeerplaats. Dat werd gewoon verboden. Over Vrijheidsliefde gesproken. Maar goed.
Na de moord op Pim Fortuyn en alle verhalen over veganisme van de dader, kwam er een mij bekende Amsterdamse kraker op de NOVA Teevee, die suggereerde, dat een Vitamine B12 gebrek eventueel de oorzaak voor de extreme handelingen van Volkert van der G. zou kunnen zijn.Hij beweerde dat hij, of mensen uit zijn kennissenkring, Volkert kenden. Enkele keren heb ik geprobeerd er achter te komen of Volkert van der G. ook bij deze extreme "Anarcho-Veganisten" hoorde en of hij misschien wel eens op die Pinksterlanddagen geweest is. Maar intussen krijg je daar helemaal geen antwoord meer op. Intussen schrijft die kraker dat hij dit nooit gezegd heeft en heeft mij verzocht zijn naam van deze site te verwijderen. Dat heb ik ook gedaan. (UPDATE: op Ravagedigitaal staat gewoon nog een verhaal er over)
Wat wel zeker is, dat mensen die zo extreem de dierenliefde prediken, heel erg ver gaan in de verwerkelijking van hun idealen. Eerst de andere gematigde aanhangers afstoten en dan overgaan tot terreur tegen echte of vermeende dierkwellers. Daarmee is het anarchisme van zijn oorspronkelijke doel van verheffing van de arbeidersklasse, verworden tot een actiegroep tegen vleeseten en dierproeven. Tenminste in Nederland. want ik kan me niet voorstellen dat Italianen en Spanjaarden opeens geen vlees meer eten.
2 comments:
Yoghurt is ook best wel lekker, net zoals biefstuk, maar wat er anarchistisch van is om daar gehakt van te maken begrijp ik ook niet.
Ik heb die mensen nooit als politieke idealisten gezien, maar als sekteleden van een subcultuur. Extreme saamhorigheid als performance om je te onderscheiden van de burgerlijke massa. Daarom had ik ook altijd ruzie met ze.
Post a Comment