Normaal gesproken, meld ik mij altijd onder mijn eigen naam bij de diverse webinars van de pro-Palestina beweging aan. Ik doe nog steeds onderzoek naar de motieven en strategieën van deze actiegroepen. Het komt wel voor, dat ik niet wordt toegelaten. Het gebeurt ook wel, zoals afgelopen donderdag, dat ik er opeens midden in de uitzending wordt uitgegooid. Dorien Ball, ook wel Dorien Ballout genoemd, maar op de website van The Rights Forum met de naam Theodora Siemons voorzien, benoemde al in de eerste zinnen die zij, zittende voor het stapelbed van haar kroost, uitsprak, dat wij niet mogen bepalen hoe de Palestijnen hun strijd voeren. De actievoerders krijgen dus instructies vanuit de Westelijke Jordaanoever, of waar het BDS hoofdkantoor ook maar mag staan, en het is niet de bedoeling de strategie van de Palestijnen te bekritiseren. De "edele wilde" Palestijnen weten zelf wat het beste voor hen is. Dat verklaart ook, waarom er op de Nederlandse sociale media geen woordje van kritiek te vinden is, over het afschieten door Hamas, van raketten op de burgerbevolking van Jeruzalem en andere Israëlische steden en dorpen.
De vraag over "Hoe kan Palestina bevrijd worden?" is reeds overbodig geworden als er een militair overwicht van Israël is en de terreurorganisatie Hamas willens en wetens de confrontatie op deze manier aangaat. Toch vertelde Dorien Ballout in redelijk nuchtere bewoordingen, hoe de boycotbeweging de staat Israël nog verder onder druk kan zetten. De nieuwste strategie is, om met een burgerinitiatief te bewerkstelligen, dat producten van de Westelijke Jordaanoever niet meer in Nederland verkocht mogen worden. Dorien gaf echter meteen toe, dat deze maatregel niet alleen in Nederland besloten kan worden. Dit soort sancties zijn al lang zaak van de Europese Commissie en de kans dat die plannen er ooit door komen is miniem.
Er is nog een nieuwe loot aan de stam van het pro-Palestinisme gegroeid. Trees Kosterman, woordvoerder van de Stichting Vrienden van Nazareth, woont al tientallen jaren met haar man Ali Zbeidat in Sakhnin, in het noorden van Israël. We kennen Trees al van de website van Anja Meulenbelt. Deze Trees en Ali hebben een dochter, Dina, en die is intussen getrouwd met Ahmed Zbidat uit Gaza. Goede raad is duur. Waar zouden ze gaan wonen? Je raadt het waarschijnlijk al. Dina ging culturele antropologie studeren en is in Nederland gaan wonen. Dina hield ook een praatje tijdens het webinar.
Dina Zbidat interpreteerde de vraagstelling van de avond al meteen anders, namelijk:"Hoe kunnen Palestijnen zich bevrijden en in waardigheid leven". Dat klonk al meteen iets vriendelijker. De strategieën die voor die bevrijding nodig zijn, lieten nog even op zich wachten, want Dina ging eerst uitgebreid vertellen waarom Israël een "apartheidsstaat" is, waarin de inheemse bevolking gediscrimineerd wordt. Dat ging een aantal minuten zo door. Alle verschrikkelijke dingen , die we ook kennen als we af en toe de website van het Palestina Komitee lezen, passeerden de revue. Ik begon mij al af te vragen, hoe ze dacht dat de Palestijnen zich kunnen bevrijden.
Voor een cultureel antropologe is het geheel vanzelfsprekend een bevolking als "inheems" te bestempelen. Aboriginals, indianen en maori zijn inheemse oorspronkelijke bevolkingsgroepen. In de context van het Midden-Oosten is dit begrip geheel niet wetenschappelijk bruikbaar, omdat je met de vraag zit: "Hoe ver wil je terug in de tijd?" Joden zijn ook een inheems volk van deze regio.
Het gevaar is, dat je op die manier de staat Israël als een koloniaal project neerzet. Dat is ook precies wat de Internationale Socialisten en de Hamasknuffelaars van de BDS Nederland doen.
Ik luisterde nog een tijdje door en vroeg mij af: "En wat denk je er tegen te kunnen gaan doen?" Dina kwam uiteindelijk met een uitspraak, dat Israël zich uiteindelijk zal moeten realiseren, dat het niet als etno-religieuze staat zal kunnen blijven voortbestaan. De macht zal volgens Dina uiteindelijk met de Arabieren gedeeld moeten worden. Aan de ene kant was ik blij dat Dina de gewapende strijd niet als enig beschikbare middel benoemde, maar aan de andere kant schrok ik van de naiviteit die uit haar woorden sprak.
Sommige van de deelnemers van het webinar hadden achter hun naam (she/her) dan wel (he/him) geschreven, in solidariteit met hun transgender en non-binaire broeders en zusters. Ik wist dat ik op een millenial / woke bijeenkomst was beland. Ik kende de International Socialisten echter als een keiharde marxistische sekte, die jaarlijks het marxisme festival organiseert. Wat was er met die mentaliteit gebeurd? Gelukkig werd ik op mijn wenken bediend. Max van Lingen, in het dagelijks leven leraar geschiedenis op een speciale school voor voortgezet onderwijs, is al langer dan tien jaar bij de Internationale Socialisten betrokken en gaf het conflict in het Midden-Oosten de broodnodige marxistische duiding.
Het grote probleem bij de marxisten is natuurlijk, dat ze welk maatschappelijk probleem dan ook, in een loepzuivere klassenanalyse willen gieten. Een opstand zoals we de afgelopen weken hebben gezien, waarbij Arabieren de auto's van hun Joodse buren aansteken, als ze niet op het idee zijn gekomen die buren met messen aan te vallen, zou de oude Marx als een eruptie van het Lumpenproletariaat hebben aangeduid en zeker niet als een uiting van klassenstrijd. Die analyse liet Max van Lingen geheel buiten beschouwing en begon eerst een heel verhaal over dat Israël als staat helemaal niet had mogen bestaan. Het zionisme was volgens hem een koloniaal project, dat eerst door Groot-Brittannië en later door de Verenigde Staten werd gesteund.
Ik begon mij opnieuw in mijzelf af te vragen: "En wat denk je er tegen te kunnen doen?" Vindt Max van Lingen het misschien een goed idee om raketten op de burgerbevolking af te gaan schieten? Zou dat helpen, denkt hij? Max heeft niet voor niets in elke situatie van zijn dagelijjks leven een zogenaamde Trotski-pet op en vertelde zijn verhaal, zittende voor een afbeelding van een bloedige revolutie. Hij kwam dan ook met een verrassende oplossing van het probleem, namelijk de Egyptische arbeidersklasse. In 2011 was de Egyptische arbeidersklasse al eens in opstand gekomen en Max dacht dat dat nog wel een keertje zou kunnen gebeuren. Of deze analyse werkelijk goed doordacht was, dat waag ik sterk te betwijfelen. Volgens mij werd de opstand van 2011 in Egypte door de moslimbroederschap georganiseerd en als het nog even door was gegaan, dan hadden ze alle marxisten opgehangen. We weten uit de Iraanse geschiedenis hoe dat eruit ziet.
Kort samengevat, bestaat de "wokeness" er uit, dat "de Palestijn" altijd de baas is en zelf over zijn lot beslist. Een intelligente man als Max van Lingen of een pientere huisvrouw als Dorien Ball mogen dus niet hun eigen strategie bepalen. De solidariteit met de transgenders en andere sexuele minderheden, die uit de bijeenkomst bleek, is totaal ongepast als we de Palestijnen erbij gaan betrekken. In de Arabische samenleving komt weliswaar veel homosexualiteit voor, maar allemaal geheim en wee je gebeente als het bekend wordt. Door de krtiekloze houding van de activisten tegenover Hamas, kunnen de moslimbroeders en salafisten ongestoord hun gang gaan. De geachte cultureel antropologe ontkent de band die Joden met dit land hebben, waardoor haar verhaal onrealistisch overkomt en mank gaat.
No comments:
Post a Comment