Door Keesjemaduraatje
Tot nu toe vind ik het best wel een goede film, de film van Geert Wilders. Ik heb even een tijdje naar de film zitten kijken en er zitten ontzettend sterke elementen in. Duidelijke verwijzingen naar de Westerse Cultuur, die we nodig hebben en die we lief hebben.
Het Begin
Het begint allemaal met vrijdenkende intellectuelen, die in de Jaren Zestig van de vorige eeuw nog jong zijn en zich los willen maken van alles wat Kerk en Staat tot dan toe hebben voorgeschreven. Het Christendom wordt aangevallen. Er worden grapjes gemaakt over God in de gedaante van een Ezel die zich in zijn kont laat neuken. Heel grappig. Heel revolutionair. Maak dat allemaal maar kapot, want dan ben je een beter mens. Dan ben je een "intelectueel". Dan ben je links.
Op dat moment denken we ook dat we een betere samenleving gaan krijgen als die dwang van geloof en christendom er niet meer is. De hele revolutionaire intellectuelen maken ons ook duidelijk dat ze "Tegen alle geloof zijn". Goed zo.
De Volwassenheid
De jonge rebellen van toen worden volwassen en gaan belangrijke posities in de cultuur, media en politiek bekleden. Natuurlijk gaan ze op die hooggeplaatste plaatsen door met het afbreken van het onderwijs, het christendom, de autoriteit van de staat. Weliswaar komen er ook wel een paar religieuze aspecten weer om de hoek kijken, maar dat is meestal iets van boeddhisme of shiatsu massage. Niet te traditioneel. Lekker alternatief.
We zijn tegen alle godsdiensten en tegen elke autoriteit. Fijn. Goed dat we het weten en dat jullie zo ontzettend principieel en consequent zijn.
De eerste beproeving
Een asielzoekster die zich onder valse voorwendselen toegang heeft verschaft tot ons land, beweert dat "Mo" een perverse tiran is. Ja, daar sta je dan met je goede gedrag. Je hebt je eigen geloof al succesvol van je af geworpen en nu komt daar zo'n Somalische bergbewoonster die levenshouding op de proef stellen. Je weet het goed gemaakt en herhaalt de mantra: "Wij zijn tegen alle geloof" en je voegt er aan toe: "Het Christendom is ook niet alles. Daar zitten ook perverse en autoritaire elementen in".
Dat weet je tenslotte, want de Bijbel moest je vroeger ook lezen. Je denkt dat je ervan af bent.
De asielzoekster wordt vervolgens uit het land gegooid en we hebben weer even rust.
De beproeving in de woestijn
Een politicus van een partij met negen zetels in de kamer wil een film uitbrengen. Daarin wil hij één geloof extra kritisch belichten en aantonen dat het een verkeerd geloof is. De politicus wordt bedreigd en moet beschermd worden. Fanatieke aanhangers van het bekritiseerde geloof bedreigen Nederlanders in het buitenland en dreigen met aanslagen. De Nederlandse Vlag wordt besmeurd en verbrand door demonstranten in Afghanistan en de beelden daarvan worden zonder commentaar op het Staatsjournaal getoond.
Wat nu te doen? Wil je je onwankelbare kritiek op alle religies handhaven of doe je toch maar water in de wijn? Was je kritiek vooral op het christendom gericht, omdat dat nu eenmaal jouw eigen oorspronkelijk geloof is, of durf je de stelling te handhaven dat alle geloof slecht is?
Het laatste avondmaal
Het laatste avondmaal kwam niet zo goed uit de verf in de film. Wanneer hebben wij voor het laatst bij elkaar gezeten en konden we alles zeggen wat we wilden, zonder angst in elkaar geslagen, veroordeeld en vermoord te worden?
Het is al duidelijk dat de westerse cultuur ten onder zal gaan. We zijn niet meer bereid ons ervoor op te offeren. We willen het zelf kapot maken. De juiste datum van het begin van de ondergang en dus van het laatste avondmaal is 14 februari 1989. (Fatwa tegen Salman Rushdie). De film laat mooie beelden zien van intellectuelen die toen al de handdoek in de ring gooiden. Maar anderen wilden nog wel opkomen voor de vrijheid van meningsuiting en zeiden tot hem: "Heer ik zal u nooit verraden"
De kruisiging
De kruisiging moet nog gefilmd worden. De film is nog niet helemaal klaar. Het kruis werd het afgelopen weekend wel opgesteld. In het programma Pauw en Witteman stelde Henk Hofland voor de beveiliging van Geert Wilders op te heffen. Paul de Leeuw herhaalde dit laffe voorstel in zijn eigen show. Youp van het Hek maakte Wilders nog even belachelijk door zijn haar een "homosexuele kuif" te noemen. Over de politici hoeven we het niet te hebben. Farizeërs zijn geen discipelen. Alleen Boris van der Ham weet nog enkele positieve opmerkingen te maken.
We moeten niemand van de ondergang van het avondland de schuld geven, behalve onszelf. Als wij niet meer weten waarom de westerse cultuur en de vrijheid die daarmee verbonden is ons lief is, dan kunnen we het ook niet aan anderen overbrengen.
De farizeërs mengen zich tussen het volk en roepen: "Barabas, Barabas".
De discipelen van de vrijheid en de seculariteit zijn allemaal verdwenen. De haan heeft al twee keer gekraaid.
Tot zover de film Fitna
Ik begrijp de woede over de film, omdat hij ons allemaal te kijk zet als lafaards. De grote denkers van de afgelopen dertig jaar ontpoppen zich bijna allemaal als grote schijters, farizeërs en verraders. Dat is de boodschap van de film Fitna. Goeie film.
4 comments:
Goed zo Keesje!
Misschien wel het beste wat je hebt geschreven, Keesje.
De kruisvaarders van het CDA die Fitna willen verbieden zijn veel gevaarlijker dan de meeste moslims.
fitna is goed gekozen, die Wilders is zo dom nog niet
Post a Comment