Door Keesjemaduraatje
Een grotere tegenstelling dan feministische moslima's lijkt niet mogelijk. De beelden van gesluierde vrouwen in Iran, die mishandeld of zelfs gestenigd worden, branden nog op ons netvlies. De herinnering aan de gesluierde Turkse mevrouw, die kort na de moord op Theo van Gogh en staande naast de smeulende puinhopen van een islamitische school in Uden, tegen premier Balkenende zei dat hij "nu eens iets tegen die Ayaan Hirsi Ali moet gaan doen", ligt nog vers in het geheugen. Het lijkt ons onmogelijk om deze twee maatschappelijk stromingen met tegengestelde doelen, met elkaar te verenigen. Daarom ging ik graag naar de discussieavond over Feministische Moslima's op 18 juni 2008 in de Bibliotheek van Breda. Dat wilde ik toch wel eens met eigen ogen zien en met eigen oren horen, hoe daar nu eens een draai aan gegeven werd.
Bij dit soort thema's heb ik gemerkt, dat je altijd tussen de regels door moet luisteren. Misschien dat het te maken heeft met mijn Cultureel Antropologische achtergrond.Ook tijdens mijn onderzoek in Tunesië werd er door de geïnterviewden nooit direct antwoord gegeven. Pas in bijzinnen en door middel van observaties, kan je beluisteren hoe de vork echt in de steel zit.
Dat de vrouw van de burgemeester dan ook de avond begon met te zeggen, dat iedere vrouw zelf moest bepalen óf en hóe ze zou emanciperen, kan ik niet als grote bijdrage tot het maatschappelijke debat waarderen. Dat soort doodoeners zijn alleen goed om vrouwen onder de duim te houden. Tenslotte gaat het er veel meer om, dat áls een vrouw of een groep vrouwen iets anders met haar leven wil, dan door de heersende moraal wordt voorgeschreven, dat ze dan ook die mogelijkheden krijgt en niet wordt uitgesloten of zelfs mishandeld. Volgens mij is dat feminisme. Heb ik dat goed begrepen dames?
Daarna nam advocate Famile Arslan al snel het woord, om de avond verder in te leiden. De eerste advocate met een hoofddoek op, bekend van onder andere optredens bij het Nederlands Sociaal Forum, leek de aangewezen persoon om een debat over "feministische moslima's" te leiden. Mijn verwachtingen waren zeer laag toen ze het woord nam, maar ik moet zeggen dat ze het heel erg leuk bracht en een levendigheid in de discussie bracht die bij dit loodzware thema niet gemakkelijk is.
De schrijfster Ceylan Pektas Weber kreeg het woord. Het begin van de lezing bevatte weer het gebruikelijke cultuur-relativistische geneuzel. Dat de moslimvrouwen inderdaad onderdrukt worden, maar dat andere vrouwen ook onderdrukt worden. Dat je niet mag spreken van dé islam, omdat er zoveel verschillende soorten islam zouden zijn. Niemand ging ertegen is en iedereen luisterde braaf naar wat nog meer ging komen.
Dat mevrouw Pektas Weber veel moeite moet doen om in haar favoriete moskee überhaupt met vrouwen in de grote zaal te mogen bidden. Dat zij te horen kreeg dat dit onderscheid tussen mannen en vrouwen weliswaar niet in de koran staat, maar dat dit nu eenmaal de cultuur is. Dat zij aanvankelijk dacht dat als ze tot de islam bekeerd zou zijn, het feminisme niet meer nodig zou hebben en dat ze daarvan terug moest komen. Dat zijn allemaal dingen waarvan ieder normaal katholiek opgevoed meisje zou zeggen: "Adieu en tot nooit nimmer wiedersehen" Het zijn ook bewijzen, dat de feministische strijd nog lang niet gestreden is.
De rest van het verhaal van mevrouw Pektas Weber was intellectueel zeer interessant. Ze liet afbeeldingen van vrouwen, gemaakt door de eeuwen heen, door westerse en oosterse kunstenaars, zien. Daaruit kon ze aantonen, dat het beeld dat van de vrouw gemaakt wordt, een mannelijk beeld is. Vrouwen in harems worden afgebeeld als passief en afwachtend. De westerse vrouwen denken dat ze bevrijd zijn, maar ook de afbeeldingen die nu in de reclame worden getoond, laten afwachtende en passieve vrouwen zien. Bijvoorbeeld de reclame van de vrouw met de gouden bikini, lijkt als twee druppels water op een afbeelding van een haremvrouw uit de middeleeuwen. Het is de vraag of de Turkse- en Marokkaanse vrouwen die aanwezig waren, deze cultureel antropologische uitéénzetting geheel begrepen, maar één ding moet je mevrouw Pektas Weber nageven: ze is niet dom.
Observaties en bijzaken
Mevrouw Pektas Weber heeft zich vrijwilig in gevangenschap begeven, maar hoe zit het met de andere organisatrices van de avond? Hoe bevrijd zijn die?
De Turkse advocate Famile Arslan vertelde dat ze nog thuis woont en dat haar vader soms de deur open doet als er weer cliënten onverwachts voor de deur staan. Ze vindt het wel handig dat haar vader haar nog kan beschermen. Verder liet zij zich ontvallen dat ze "Nu ook wel eens 'de vrouw van...' wilde zijn" en dat ze moeite had om aan de man te komen. Ze is dus maatschappelijk zo ver gestegen, dat er niet zoveel Turkse huwelijkskandidaten over zijn. Zeker niet mannen die ook nog het rigide fundamentalistische geloof aanhangen zoals zij dat doet.
Nora Kasrioui , Lid van de Provinciale Staten Noord-Brabant voor de PvdA maakte daarentegen een geheel andere indruk. Het is een genot om naar te kijken, hoe deze jonge Marokkaanse moslima plezier heeft in het werk dat ze doet. Ze lijkt net op Professor Marli Huijer, maar dan 30 jaar jonger. Ze vertelde dat ze zojuist, op 27 jarige leeftijd, na heel veel moeite en discussie, zelfstandig is gaan wonen. Ze heeft een hele lange weg afgelegd, van studeren en maatschappelijk aanzien verwerven. Nu heeft ze dus ook in haar persoonlijke leven een staat van vrijheid bereikt.
Toneelstukjes
In de toneelstukjes die door leden van de groep PAVEM werden gespeeld, kwamen nog veel meer interessante tegenstellingen aan het licht. Bijvoorbeeld de discussie over de vrijheid die jongens in islamitische gezinnen genieten en de beperkingen die aan meisjes worden opgelegd. Het statenlid Nora Kasrioui speelde overtuigend de oude oma in het gezin, die met een stok af en toe een lel wilde uitdelen en riep "Liefde is Haram".Hadden we van te voren gevraagd of er in moslimgezinnen nu veel geweld voorkomt, hadden we ongetwijfeld het politiek correcte antwoord gekregen dat je dat zo niet algemeen kan stellen. Maar in deze toneelvoorstellingen beelden de betroffenen de problemen zelf uit.
Mohammed B. Adepten
Aan het einde van de avond keken enkele vrouwen verontrust om. Vier fundamentalistische jonge mannen, gekleed in de zo typerende "Mohammed B.-look", betraden de ruimte. Bij de mogelijkheid tot vragen stellen nam één van hen het woord. Toen bleek, dat deze vrouwen niet zozeer iets van de westerse mannen te vrezen hebben, maar dat de onderdrukking toch echt uit eigen kringen komt. De woordvoerder stelde dat de koran helemaal niet opnieuw geïnterpreteerd moet worden, zoals mevrouw Pektas Weber graag wil, maar dat de oorspronkelijke teksten eigenlijk al alles zeggen wat de gelovige nodig heeft.
Aan de reactie op deze schriftgeleerden kan je misschien ook meteen zien wat de werkelijke opvattingen van de dames feministische moslima's zijn. De advocate Famile Arslan begon meteen te glimmen en gaf de jongens helemaal gelijk. Ze vindt het prachtig, deze religieuze scherpslijperij.
Ceylan Pektas Weber geeft weerwoord en zegt dat de huidige moslimmannen slecht voor hun weduwen zorgen en een voorbeeld aan de profeet moeten nemen. Ze wil de koran opnieuw feministische interpreteren en zich niet door de mannen de wet voor laten schrijven.
Het statenlid Nora Kasrioui daarentegen is volgens mij meer politiek- dan religieus bezig en wil vooral de vrouw bevrijden. Ze is meer praktisch bezig. Ze lijkt daarin nog het meest op Ayaan Hirsi Ali en heeft daardoor het minst last van innerlijke tegenstellingen en onmogelijke contradicties.
5 comments:
"om Ayaan te verbieden nog langer de islam te verdedigen":
schrijffoutje, Kees
@Mark: ik heb het verbeterd.
Intussen ben ik aan het zoeken naar een link over het proces tegen Ayaan Hirsi Ali, om Submission II te verbieden. Ik ben zeker dat Famile Arslan daarbij was, maar ik vind geen bewijs. Dus misschien haal ik die zin weer weg.
moslims zeggen, dat de koran het woord van god is, onfeilbaar.
in soera 4;34 van de koran, kunnen wij lezen, dat allah, de god van de moslims, zegt, dat mannen superieur zijn, en je je vrouwen mag slaan, tot ze gehoorzamen.
als je zegt dat je gelooft dat 4:34 van de koran het woord van god is, dan ga je akkoord, dat mannen superieur zijn aan vrouwen. Je bent dan moslim. Maar geen feminist.
Zeg je echter dat soera 4:34 niet klopt, dat vrouwen WEL gelijk zijn aan mannen, dan ben je feminist, MAAR GEEN MOSLIM, omdat wie vraagtekens zet, bij de woorden van 'allah' EEN AFVALLIGE IS.
'feministische moslima' is een contradictie in terminus. Je bent OF moslima. OF feministe.
ja Brillio, daar zeg je zoiets. Zelfs daar heeft mevrouw Pektas Weber een antwoord op. Ze stelt namelijk, dat de vertaling van deze tekst niet juist is en dat er eigenlijk staat "verlaten" of "weggaan" in plaats van "slaan".
Vandaar de oproep ter herinterpretatie van de Koran. Daar waren de Mohammed B.-imitaten het niet mee eens. Maar ik moet zeggen dat ze het heel vriendelijk zeiden en dat ze eigenlijk gelijk hadden. Wat er staat staat er en nu niet komen met taalspelletjes.
uit 'Six translations of Qur'an 4:34':
1. (Rodwell:) "Men are superior to women .. scourge them: but if they are obedient to you, then seek not occasion against them..."
2. (Dawood:) "Men have authority over women because God has made the one superior to the other ... and beat them. Then if they obey you, take no further action against them."
3. (Pickthall:) "Men are in charge of women... and scourge them. Then if they obey you, seek not a way against them...."
4. (Arberry:) "Men are the managers of the affairs of women ... and beat them. If they then obey you, look not for any way against them"
5. (Shakir:) "Men are the maintainers of women ... and beat them; then if they obey you, do not seek a way against them
6. (Ali:) "Men are the protectors and maintainers of women... beat them (lightly *) ; but if they return to obedience, seek not against them...
* (Ali inserted the word (lightly) to soften what the Koran says. If Allah really wanted the word softly inserted, he should have done it himself.)
mensen die zeggen dat er in 4:34 nergens staat 'sla je vrouw tot ze gehoorzaamt' zijn vaak dezelfden die beweren dat islam 'vrede' betekend... islam betekend onderwerping, en salaam vrede. En in soera 4:34 staat, dat mannen superieur zijn, en je je vrouw mag slaan, tot ze gehoorzaamt.
wie zegt van niet, tast het woord van allah aan, en komt op de dodenlijst van de 'vredige' moslims te staan. ALLAH AKBAR!
Of men probeert je iets op de mouw te spelden. Men hoopt, dat je niet beter weet, geen arabisch kent, en de moslims gelooft, die je vertellen, wat er 'staat'. geloof de leugens van de moslims toch niet, jongen: LEES HET ZELF.
de god van de moslims en onze grondwet, kunnen niet samen onder een dak.
moslims die beweren dat de koran niet helemaal klopt? hahahahah! dalijk gaan ze nog beweren, dat de profeet niet helemaal 100 procent was!
moalims die zeggen 'de koran moet je met een korreltje zout nemen' of 'de profeet was wel een beetje knettergek', zijn al aan het glijden op de glijbaan der afvalligheid.
de definitie van moslim is: iemand die beweert, dat mohammed de boodschapper van god is, en de koran, de letterlijke onfeilbare boodschap van god zelf. Echt waar. Iedereen die daar 'woordjes aan wil veranderen' is geen moslim meer, maar een afvallige, een salman rushdie, een ayaan, een pim, een theo, een geert.
dus. Als je nog eens een moslim(a) tegenkomt, die beweert 'dat dat er niet staat', vraag hem/haar dan, zijn/haar koran eens uit de zak te trekken, en 4:34 even voor te lezen/te vertalen, in eigen woorden.
het gaat om deze 2 vragen.
1) zijn mannen gelijk aan vrouwen?
2) is 4:34 (=mannen zijn superieur, sla je vrouw tot ze gehoorzaamt) het woord van god?
feministische moslima's zijn onwetend, afvallig, of ze staan je gewoon keihard in je gezicht voor te liegen over de ware aard van de islam.
je hoeft je, bij wijze van 'check' maar een ding extra af te vragen. Was de profeet een feminist? moet ik een blik wormen opentrekken met daarin het geval yuwayira, aisha, beetje slaan hier en daar, af en toe vrouwen vermoorden die dansen, of de islam vervloeken, claimen dat vrouwen 'een deficiency' hebben.
ach, eigenlijk hoef je alleen maar naar de hoofddoekkies van de moslimslaafjes te kijken, om te weten, dat moslims hun vrouwen als HOND behandelen.
Post a Comment