Door Keesjemaduraatje
Verschillende oplettende lezertjes vragen mij: "Waar blijf je nou met je verhalen over Wijnand Duijvendak. Elke keer vertel je aan iedereen die het niet horen wil over die Wijnand,die nog in de Indische Buurt de leider van de kraakbeweging geweest is. En nu komt ie in het nieuws en er staat helemaal niets over op je weblog"
Dat komt namelijk zo. We hebben een hele mooi tijd gehad in de Madurastraat, de Bankastraat, de Insulindeweg en de Makassarstraat en hoe die kraakpanden allemaal ook allemaal mogen geheten hebben. We hebben allemaal boter op ons hoofd en zouden onze ogen uit onze kop moeten schamen. Ik belde mijn vrouw op en vertelde haar dat Wijnand in de politieke problemen gekomen is en het enige dat ze zei was: "Jij hebt ook een duister verleden".
Dat kwam natuurlijk wel hard aan en gelukkig blijft ze nog 1,5 week weg, zodat ik het allemaal voor die tijd al weer verwerkt kan hebben. Ik heb mijn belevenissen in de kraakbeweging vastgelegd in twee krantenartikelen in het Gereformeerde Dagblad Trouw. Dat is de plaats waar dat soort verhalen thuis horen. Tenslotte is Wijnand de zoon van een dominee. Meer wil ik er niet over zeggen. Lees het nog een keer goed door zou ik zeggen en trek zelf je conclusies.
Op de foto zie je de rellen in de Vondelstraat in 1980. Als je goede ogen hebt en veel fantasie, kan je zowel mij, Steady Freddy als Wijnand Duijvendak op de foto ontwaren. Dus dat is ook wel weer een complimentje waard. Zoveel historische personen op een en dezelfde foto.
21 comments:
Dus u kunt ook niets onthullen over misdrijven die toch verjaard zijn? Jammer....
Schrijf een boek anders, goede onthulling op de achterzijde, wel embargo op de tekst en u komt nog voor de publicatie bij NOVA!
Het onthullen van duistere zaken uit het verleden van Wijnand Duijvendak dient toch een hoger nobel doel namelijk de achtergrond van lieden die het functioneren van Nederlandse rechtstaat behoren te controleren en het informeren van het Nederlandse volk daarover.
En ik kan maar denken dat linkse mensen dol waren op hogere, nobele doelen....
Duijvendak hoort niet in het parlement thuis denk ik ,maar de vraag nu is of er meer is dan die inbraak, was hij wel/niet bij RARA betrokken,wist hij daar van ?
Hij zegt zelf van niet,maar is dat zo?
Eerder loog Duijvendak ook over zijn verleden.
Zoveel historische personen op een en dezelfde foto.Jaja Keesje:)
Wie een gedegen artikel over het "activistische" verleden van Wijnand Duyvendak wil lezen, adviseer ik het artikel "Wijnand Duyvendak en het RaRa-raadsel". De auteur daarvan is Joost Niemöller en het betreffende artikel werd in 2003 in HP/De Tijd gepubliceerd.
Zie: http://www.freeforum101.com/ddr/viewtopic.php?t=1288&mforum=ddr
Kees ,
Al die foto,s ,en verhalen over protesteren en kraken herinner ik me heel goed.
Het werd gedaan door, in de meeste gevallen, door volwassen mensen.
Vooral dat kraken had mijn belangstelling,ik had na 25 jaar hard werken in 1980 iets overgehouden wat in cement en stenen geïnvesteerd was.
Dat sparen was begonnen met de leeftijd van 13,dus nog een beetje kind.
Dat kraken bracht wetgeving die de kraker/inbreker/strijder tegen onrecht enz beschermde en verkapt subsidieerde.
Ik bracht veel tijd door buiten Nederland waar mijn investment stond, soms leeg, soms bewoond.
Wat mij in de positie bracht dat mijn eigendom gekraakt kon worden.
Als dat gebeurt, was dan had ik de dader vermoord, wat mij, voor de rest van mijn leven achter de tralies gebracht zou hebben.
Ik nam toen beslissingen die beïnvloed werden door o.a kraken en wetgeving over mijn cement eigendom .
Een mooie tijd noem je het!
Ik hoop voor jou dat de zin ,het kan verkeren, nooit op jou en tijd genoten van toepassing word wanneer, zoals gewoonlijk, de geschiedenis zich herhaald.
.
@Bas: dat begrijp ik heel goed. In het geval van de Indische Buurt is dat volgens mij niet van toepassing, omdat deze huizen blok voor blok werden leeggemaakt, dichtgespijkerd en vervolgens drie jaar leeg stonden. Wij hebben dus in dit geval lege huizen, bestemd voor de sloop gekraakt en daar nog vijf jaar in gewoond. Toen pas kwam de stadsvernieuwing.
In mijn artikel in Trouw
http://www.trouw.nl/deverdieping/letter-geest/article740808.ece/En_toen_moest_het_grootkapitaal_eraan_geloven
lever ik dan ook kritiek op de mensen die daarna perse ook binnen de grachtengordel wilden gaan kraken. dat heeft veel geweld opgeleverd. In de Indische Buurt Amsterdam waren alle buurtbewoners het ermee eens dat de panden weer bewoond werden.
In een link op geenstijl werd er verwezen naar het logo van de Sturmabteiling (SA):
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dc/SA-Logo.svg/200px-SA-Logo.svg.png
Je hoeft geen Einstein te zijn om te zien dat het SA logo vrijwel gelijk is aan het krakerslogo. Nu zie ik de krakers scene persoonlijk inderdaad als de hedendaagse versie van de SA: alles intimiderend wat het niet met hun politieke idealen eens is en daarop zelfs kritiek durf te geven, maar dat het logo van de SA en krakers zo op elkaar lijkt had ik niet verwacht.
Ik vroeg me af of u weet waar het krakerslogo vandaan komt en of er inderdaad een historische reden is dat het krakerslogo lijkt op het logo van de SA?
In dat stukje van Niemöller lees ik het volgende;
"De volgende dag organiseerde een woedende Theo van der Giessen met een legertje van dertig met knuppels gewapende mensen een rechtszitting. De schuldigen werden uit hun huizen gesleept en moesten zich in het hermetisch afgesloten souterrain van De Groote Keijser verantwoorden. Ze werden geschopt terwijl ze al op de grond lagen. Een meisje werd tot bloedens toe op haar gezicht geslagen. Ook `verdachte' krakers die helemaal niet op het feestje waren geweest, kregen ervan langs. Daarna moesten de veroordeelden alles opruimen terwijl de anderen toekeken. Duyvendak bevond zich aan de veilige kant van de `rechters' en hield zich afzijdig."
Dat klinkt als buitengewoon grof geweld tegen weerloze mensen, maar andere bronnen heb ik niet kunnen vinden.
Is er iemand die daar meer van weet?
@Tarak: Dat zou je wel willen weten hè, of de krakers destijds werden geïnspireerd door het werk van de SA. Malloot! Het kraaksymbool komt voort uit een bewerking van een teken uit Amerika, dat op treinwagons werd geplaatst. Hier lees je er meer over:
http://www.ravagedigitaal.org/1992/113/Het_kraaksymbool_113.htm
De historicus Götz Aly heeft overtuigend aangetoond dat het gedachtegoed van de '68ers opvallende overeenkomsten had met dat van de nazi's. De kraakbeweging kwam voort uit de "revolutie" van 1968. Zo ver is Taraks vraag eigenlijk dus niet gezocht.
Tip: http://www.luxetlibertas.com/nationaal-socialisme_1.html
Weet je dat het Peace-teken eigenlijk een rune-teken is en dat er ook mensen zijn die zeggen, dat het Petrus omgekeerd opgehangen aan een kruis voorsteld?
Van die dingen ja.
@ Keesjemaduraatje
Ik geef Tarak niet gelijk. Ik zeg alleen dat zijn opmerking niet zo ver gezocht is als alexander suggereert. Götz Aly is een serieuze historicus, geen malloot.
@Arend:
Quote: "De volgende dag organiseerde een woedende Theo van der Giessen met een legertje van dertig met knuppels gewapende mensen een rechtszitting. De schuldigen werden uit hun huizen gesleept en moesten zich in het hermetisch afgesloten souterrain van De Groote Keijser verantwoorden. Ze werden geschopt terwijl ze al op de grond lagen. Een meisje werd tot bloedens toe op haar gezicht geslagen. Ook `verdachte' krakers die helemaal niet op het feestje waren geweest, kregen ervan langs. Daarna moesten de veroordeelden alles opruimen terwijl de anderen toekeken. Duyvendak bevond zich aan de veilige kant van de `rechters' en hield zich afzijdig."
Heb je deze tekst letterlijk overgenomen uit HP/De Tijd? Het is namelijk zo dat het grootste deel van dit citaat afkomstig is uit de Kraakkrant, waar Wijnand zelf voor schreef. Ik vermoed ook dat Wijnand het citaat geschreven heeft, maar de laatste zin moet Niemöller er zelf bij geplaatst hebben. Wijnand verafschuwde de inmenging van Van der Giessen, en hij was destijds niet de enige.
Het voorval komt aan de orde in de film 'De stad was van ons' en staat uitgebreid beschreven in een artikel in Ravage.
http://www.ravagedigitaal.org/1996/223/Krakers_aan_de_223.htm
In dit artikel lees ik ook dat de Politieke Vleugel Kraakbeweging van de hardline krakers Theo en Jack buiten de Staatsliedenbuurt op het einde alleen nog maar welkom was in Amsterdam-Oost.
@carel: welk voorval?
@Carel: welk voorval?
aaaaaaahhn keeesje, ik word gek van die onleesbare codes die je verplicht bent over te nemen alvorens je een reactie kunt plaatsen... ik krijg echt koppijn van het ontcijferen van die onduidelijke leestekens, grrrrrrr
ik durf zelfs te beweren dat je minstens 60 procent (slag in de lucht) van de reacties achterwege blijft omdat ze afknappen op dat onleesbare codeersysteem dat je hanteert.
@Alexander.
@Arend.
Misschien was het niet helemaal duidelijk, maar het gelinkte artikel in Ravage gaat over de hardhandig gevoerde strijd tussen de Politieke Vleugel Kraakbeweging (van de fameuze krakers Jack en Theo) en de zogenaamde gematigden. Daarin wordt ook verwezen naar de gewelddadige rechtszitting in het souterrain van De Grote Keyser, waar Arend naar vroeg vanwege het HP/De Tijd-artikel van Joost Niemöller. Overigens komt de naam Wijnand Duyvendak niet voor in het bewuste Ravage-artikel.
http://www.ravagedigitaal.org/1996/223/Krakers_aan_de_223.htm
@Alexander:
die codes heb ik niet zelf bedacht, maar dat zit in de programatuur van web-log.
Wel interessant om het werkschuw tuig van die jaren weer in het nieuws te zien,
Vooral Duyvendak ,met z,n grachten pandje met,zo truttig burgerlijk, een hypotheek .
Werkschuw ,en toch ,bingo !!!
Post a Comment